Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle fluoritabletteja, jos hampaat pestään 2 x päivässä fluoritahnalla?

28.04.2007 |

Tässä aloin tällaista asiaa miettimään.. Meidän taaperolla 2v 7kk pestään hampaat siis aamuin illoin fluorihammastahnalla. Asuinalueellamme on tarvetta syödä fluoritabletteja, mutta tarvitseeko lapsi näitä enää, kun tahna käytössä? Kukaan ei ole aiemmin minulle asiasta puhunut, enkä ole moiseen törmännyt, mutta eräästä artikkelista vaan äsken kuin, että liiallinen fluorinsaanti voi vaurioittaa hampaiden kiillettä... Olen antanut lähes poikkeuksetta fluoritabletin hänelle päivittäin ja tottakai useaan otteeseen xylitolia.

Tietääkö kukaan?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en näkisi lisäfluoria hirveän tärkeänä jos Hampaat pestään kahdesti päivässä, kariesbakteeritartuntaa on vältetty, lapsella on säännölliset ruokailuajat eikä mehuja juoda kuin korkeintaa ruoan yhteydessä.

Fluorin turvallisuus ei ole ihan kiistaton asia, netistä löytyy vaikka millä mitoin artikkeleita fluorin myrkyllisyydestä ja vaikutuksesta aivoihin. Uskokoon ken tahtoo, mutta jos hampaat pestään hyvin (fluori)tahnalla (monet käyttävät jopa fluoritonta) ja muutenkin pidetään hyvää huolta hampaista, itse en antaisi enää lisäfluoria vaikkei paikkakunnallamme olisikaan " riittävästi" fluoria juomavedessä.

Vierailija
2/5 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ksylitolin antaminen ruokailun jälkeen on myös tärkeää hampaiden kannalta, se katkaisee happohyökkäyksen ja säännöllisesti käytettynä vaikeuttaa kariesbakteerin tarttumista lapsen suuhun. Tämänkin toki tiesitkin kun jo ksylitolia käytätte, mutta ajattelin silti lisätä sen tuohon listaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
28.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun poika täytti 2 vuotta, hammashoitolasta sanottiin, että nyt voi pestä hampaat lasten fluorihammastahnalla tai antaa fluoritabletteja. Ei siis tarvitse molempia. Meillä siirryttiinkin heti hammastahnaan, ja kun nyt 5,5 vuoden iässä alkaa maitohampaat lähteä, hampaat pestään aikuisten hammastahnalla.

Vierailija
4/5 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

fluoritahnalla + xylitolia ruoan jälkeen katkaisemaan happohyökkäys. Lisäfluoria ei tarvitse. Tällaiset ohjeet on tulleet, oisko pari vuotta sitten, äitini mukana hammashoitajakoulutuksesta.

Vierailija
5/5 |
29.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisissa paikoissa on vedessä vähemmän fluoria kuin toisissa, siksi jossain suositellaan lisäfluoria kun sitä ei ole olevinaan riittävästi hampaiden kannalta. Mutta itse en tosiaan fluoria ylenmäärin antaisi.