Rehellistä keskustelua vaihdevuosista
Haluaisin kuulla naisten kokemuksia siitä miten vaihdevuodet ja niiden jälkeinen aika vaikuttivat elämään, kehoon, ajatuksiin, arvoihin, kehosuhteeseen, parisuhteeseen, toiveisiin jne?
Tämä aihe on tabu, jota usein vähätellään tai jolle naureskellaan, mutta haluaisin kuulla naiselta naiselle ajatuksia näistä asioista.
N34
Kommentit (12)
Vaihdevuodet=nainen tajuaa kuinka idiootteja miehet ovat. Oma mukaanlukien.
"Naiselta naiselle".
- Marko, 65 v.
Vaihdevuodet meneillään,mut olen tässä jo toivonut viimeiset 10 vuotta et joku olis vaan repinyt ulos mun kohdun ja kaikki kun sillä en mitään tee. Aivan turhaan tässä on käytetty terveyssiteitä ja kasattu niitä kaatopaikalle. Mun mielestä kohdun pois ottaminen pelastaa maapalloa turhalta roskaamiselta, jos niitä lapsia ei tahdo lisää. Tai ollenkaan. Menkat stop!!!
Mä taas vedän sitä toista laitaa. Ihme, etten ole vielä tappanut ketään tässä hikisessä ja unettomassa raivossa. Ehkä se johtuu siitä, että kaikki vithun kolotukset ja vaivat mitä on ikinä kuvattu ovat täällä. Menkat eivät ole koskaan loppuneet, edelliset kestivät 2 kk. Odotan aikaa toimenpiteeseen että pääsen edes niistä. Olen hakannut ihan helvetisti rahaa gyneille, enimmäkseen turhaan.
Ensin tuntui kivalta, kun menkat loppuivat.
Sitten meni muutama vuosi ja aloin kuivua. Limakalvot kuivuivat, oli pakko alkaa käyttää Vagisan- ja Vagifem-nimisiä tuotteita. Välillä istuminenkin sattui, jos ne unohtuivat.
Vielä myöhemmin iho alkoi kuivua muutenkin - aiemmin en ollut tarvinnut vartalovoiteita enkä kosteuttavia kasvovoiteita.
Lopulta ikävin asia: muisti alkoi pätkiä ja uuden oppiminen hidastua niin että se alkoi haitata työssä selviytymistä vähän alle kuusikymppisenä. Uusia asioita piti alkaa kertaamaan uudestaan ja uudestaan.
Kuukautiset runsastui vaihdevuosien kynnyksellä. Kunhan se asia oli kunnossa, en ole kärsinyt vaihdevuosista. Ei mitään kuumia aaltoja tms. Yhteen aikaan oli aamuyöstä heräilyä, mutta saattoi johtua stressistäkin. Meni ohi. Limakalvot on kuivat, mutta siitäkään ei ole ollut mitään haittaa. Tarvittaessa liukuvoidetta. Luomuna siis edelleen ja lähes eläkeiässä nyt.
Keski-iässä se ei aina ongelma välttämättä. Voi olla sappikivet ja rytmihäiriöt. Mitä lie kullakin suvussa. Ellei pääse helpolla.
Kukaan ei kaipaa menkkoja. Yksi huoli vähemmän.
Huonounisuuskin oli väliaikaista.
Tuossahan sitä tietoa.
Lumikki-jenkka lyrics - Seitsemän Seinähullua Veljestä
hei juu ja vai niin vai alakaa ne selevästi suosia sehän on toisaalta luonnollista kun sä lähestyt sä vaihdevuosia hei juu ja vai niin vai lähestyn mä ...
Mulla ainakin alkuun oli koko ajan seksi mielessä. Kävin usein Turkissa ja Kreikassa yksin lomalla. Nyt ei enää.
N.60
Täällä yksi, jolla esioireita alkanut ilmaantua. Limakalvot on välillä kuivat kuin hiekkapaperi. Silmätippoja joudun käyttämään ja virtsatientulehduksia on tullut useammin. Täytyisi kai ostaa jotain alapäätä kosteuttavaa apteekista. Osaako joku suositella hyvää tuotetta?
Eivät mitenkään. En edes huomannut, milloin alkoivat - joskus 53-vuotiaana ehkä. Kiva, että kuikautiset loppuivat. Matkoillakin mukavampaa. Ei missään nimessä hormonihoitoja, ei tsrpern mitään lääkkeitä. Sama paino ( 54 kg/ 168 cm ) ollut koko ikäni, uni samoin normaalia. Ei hermoiluja eikä kolotuksia. Paljon liikuntaa. Sen sijaan 60-vuotiaana alkoi nimimuisti heiketä ja väsyttää iltaisin jo klo 21:00 jälkeen. Vanhuus ei ole vain numero eikä kannata teeskennellä ikinuorta.