Arkinen kaasuvalotus, tiesitkö?
Tiesitkö, että aina kun alat selostaa jotakin itsestäänselvyyttä jollekin ihmiselle, itseasiassa kaasuvalotat? Olettaen, että tämä ihminen on ihan tavallinen ja järkevä, keskiverto älykäs aikuinen. Annat ymmärtää, ettei toinen tiedä tai ymmärrä. Tällainen käytös johtuu siitä, että olet kasvanut narsistisessa kodissa ja/tai olet itse narsisti. Paljastat tämän samalla.
Kommentit (10)
Ammattilaiset tekevät outoja tempauksia julkisella puolella? Ellei ole fiksu ihminen.
Dementikko on siis kaasuvaloagentti kun toistelee samoja asioita?
Hahaha!! Kuvailit ap juuri yhden kollegoistani. Harvinaisen rasittava tapaus, jota ei voi muuta kuin sääliä.
Selvitäpä uudelleen mitä gaslighting tarkoittaa
Vierailija kirjoitti:
Selvittämättä: kaasuvalotus on henkilön harhauttamista siten, ettei tämä luota enää omaan käsitykseensä todellisuudesta. Oletko katsonut elokuvan, josta sana gaslighting tulee? Minä olen. Kaasuvalottaa voi monella tavalla. Kuvaamassani tapauksessa henkilön annetaan ymmärtää, että hänen ymmärryksessään on niin paljon vikaa, että asiat pitää selittää perusteellisesti. Useimmiten kaasuvalottaminen on kotoa opittu tapa. Ap
Kaasuvalottajat on sitten hallituksessa, kelassa ja muissa virastoissa typerien väitteinneen että tuilla pärjää paremmin kuin töillä. Työn ilostako ne sitten siellä kuppaa? Menisivät palkatta töihin niin kyllä tulis säästöjä
"Kaasuvalotus (engl. gaslighting) on psykologisen manipuloinnin muoto, jossa tekijä systemaattisesti vääristelee todellisuutta, valehtelee tai kyseenalaistaa uhrin muistoja ja havaintoja, saaden uhrin epäilemään omaa mielenterveyttään, arvostelukykyään ja todellisuudentajuaan. Se on henkisen väkivallan muoto, jossa manipuloija pyrkii saamaan valta-aseman ja kontrollin toisesta henkilöstä. Vaikka "kaasuvalotus" on yleisesti käytetty termi, myös "sumutus" on hyvä suomenkielinen vastine."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvittämättä: kaasuvalotus on henkilön harhauttamista siten, ettei tämä luota enää omaan käsitykseensä todellisuudesta. Oletko katsonut elokuvan, josta sana gaslighting tulee? Minä olen. Kaasuvalottaa voi monella tavalla. Kuvaamassani tapauksessa henkilön annetaan ymmärtää, että hänen ymmärryksessään on niin paljon vikaa, että asiat pitää selittää perusteellisesti. Useimmiten kaasuvalottaminen on kotoa opittu tapa. Ap
..poislukien tilanteet,joissa sinun on todella yksikertaisella tavalla ja perusteellisesti selitettävä asiasi toiselle hlölle,joka todellakin on ihan v..n yksinkertainen-esimerkiksi sotessa,poliisissa,terveydenhuollossa ja missä tahansa viranomaisissa asioidessasi tilanne on se. Keskiverto älykkyydellä varustettu ihminen ei selityksiä kaipaa ja osaa varmasti kysyä,jos ei ymmärrä.
Oma siskoni harrastaa tätä siten, että kun olemme isommassa seurueessa, hän saattaa sanoa esim. että: "kun sitten lähdet sinne reissuun, et juo jatkuvasti". Tästä jää kaikille kuva, että olen kova juomaan. Tämä on valhe, en juo alkoholia juuri koskaan. Koska nämä tulee niin yllättäen, en osaa vastata mitään, ja vaikutelma minusta jää pysymään. Tällä siskollani on myös arvostettu ja luotettava maine, jonka tiedän vääräksi. Näin narsisti toimii, manipuloi hienovaraisesti.
Eli äitini on narsistin piirteinen. Hän selittää mulle kaikki itsestäänselvyydet ilman että kysyn mitään.
Muokkaus: Tekoäly on kanssasi eri mieltä tulkinnan sävyerojen suhteen esim. intentioiden.
Koti: Lyyrinen tarha
Rooli: Tunteiden tulkki
Päivä: 18/10
Huomio⭐⭐⭐⭐⭐
Agro⭐
Nopeus⭐⭐
Kiukku⭐⭐⭐
~ Sanamiekkatanssissa miellyttäjä.
❤️Yumi❤️