Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein keittopohjan

Vierailija
08.01.2026 |

Tyhjensin jääkaapin vihanneslaatikon, ja tein kaikesta löytyneestä keittopohjan. Perunoita, porkkanoita, lanttua, selleriä, purjoa, muutaman tomaatin ja suolakurkun. Yrttimausteita ja kuivattuja morttelissa murennettuja sieniä lisää potkua antamaan.  Monta rasiaa tuli pakastimeen.

Syötävää olisi tuollaisenaankin, mutta sitten kun teen noista ruokaa, kypsennän yleensä erikseen lihan, kalan tai muun proteiinin, ja lisään sen lämmitettävään keittoon.

Aika mukava olo, kun muutamaksi viikoksi löytyy hyvää ruokaa omista kaapeista ja pakastimesta, vaikka rahat olisivat joskus vähissä. Toki niitä pitää syödäkin etteivät pääse pakastimeen unohtumaan. 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sienet olis voinu lisätä vasta kun sulatat yhden keittopohjan.

Vierailija
2/9 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin syönyt kaikki heti vaikka soseena. Mulla ei oo pakkasessa tilaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse kuin perunaa purjoa ja hieman mausteita ja liraus kermaa. Saat hyvän peruna-purjo sosekeiton. Porkkanoista saat hyvät lämpimät kasvikset kun lisäät vaikka öljyä, rakuunaa ja suolaa.

Vierailija
4/9 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienet olis voinu lisätä vasta kun sulatat yhden keittopohjan.

Joo kyllä, mutta hienoksi jauhettuina kuivatut sienet eivät erityisesti erotu, antavat vain lisää makua, samoin kuin yrttimausteet. 

Lapset sanovat, etteivät tykkää sienistä, mutta eivät tiedäkään kuinka monessa ruoassa ovat niitä syöneet. Ja hyvin on maistunut.

Vierailija
5/9 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idea on, että pakastettavaan keittopohjaan en laita mitään rasvaa. Sitten lämmitettäessä kun lisää rasvaa sisältävät ainesosat, lihan, kalan, kerman, smetanan ym. maku säilyy parempana.

Vierailija
6/9 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolakurkkuja en laittaisi keittopohjaan vaan vasta lopussa

Vierailija
7/9 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selleri on pahaa

Vierailija
8/9 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä toi on niin helppo ja nopea tehdä, että teen joka kerta keitot alusta asti. Hävikin torjumiseen toki näppärä keino.

Itse tein tänään sosesoppaa kun oli kermatilkka, nahistuneita porkkanoita ja unohtunut selleri. Oli kyllä muutakin siinä, mutta ne oli vielä ihan priimaa.

Vierailija
9/9 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä toi on niin helppo ja nopea tehdä, että teen joka kerta keitot alusta asti. Hävikin torjumiseen toki näppärä keino.

Itse tein tänään sosesoppaa kun oli kermatilkka, nahistuneita porkkanoita ja unohtunut selleri. Oli kyllä muutakin siinä, mutta ne oli vielä ihan priimaa.

Niimpä. Ihminen ei pysty uskomaan sitä että kuinka vähällä voi tehdä oikeasti hyvää jos osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi