Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko jättänyt gradun tai väitöskirjatyön kokonaan kesken?

Vierailija
01.01.2026 |

Niin että tiedät, että se ei ikinä tule valmistumaan. Mikä oli syynä ja mitä vaikutuksia sillä on ollut?

Itsellä ehkä tämä tilanne edessä :(

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen monta vuotta se gradu roikkui, sitten sain puristettua sen valmiiksi ja jätettyä valmistumispyynnön samalla. Sain tuossa loppuvaiheessa tosi hyvää ohjausta, muutoin olisi voinut töksähtää siihen.

Vierailija
2/2 |
01.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse jättönyt, mutta olen nähnyt monta sellaista prosessia jotka on jääneet kesken. 
Yleensä siihen vaikuttaa se, että on otettu liian iso tai vaikea tai epämääräinen tutkimustehtävä, eikä ole sittn suostuttu rajaamaan sitä kun on käynyt selväksi, ettei se ole käytännöllinen. Toinen vaihtoehto, että alunoerin gradu jää kesken jonkun sairastumisen takia. Molemmssa tapauksissa aikaa kuluu ja elämään tulee muuta: töitä, perhettä, lasten juttuja, omien vanhempien sairauksia ja sille opinnäytteelle ei ole enää aikaa. Vuosia joku kuvitteleee, että sit kun, sit mulla on aikaa, mutta jos sit kun joskus tulee, on taatusti joku muu syy, miksi ei ehdi tai jaksa. Lopulta luovuttaa kokonaan.

Seurauksena on tietysti paljon turhaa stressiä kaiken sen aikaa kun ajattelee, että pitäisi tällekin tehdä jotain. Ja surua ja luopumisen tuskaa kun ei pysty. Tietyt etenemisväylöt uralla menevät tukkkoon, kun tutkinto ei koskaan valmistu, mutta yleensä jotain muita kohtuullisen riittäviä vaihtoehtoja on olemassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla