Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö kohtuuttomasta hiilijalanjäljestä maksaa?

Vierailija
30.12.2025 |

Suomessa on korkea verotus, emmekä voi ryövätä kaikkea pois varakkailta, se on kohtuutonta.

Voisimme kuitenkin asettaa kohtuuttomille päästöille ja hiilijanjäljille joitain mittareita ja veloittaa, kuten autoissakin tehdään, päästöjen mukaan.

Asuntoja+loma-asuntoja saisi omistaa vaikka 3 nykyisin säännöin, mutta jos haluaa omistaa enemmän, niin niistä menisi vaikka joku 10 kertainen kiinteistövero tai korotettu varainsiirtovero oston yhteydessä tai muuta.

Sama voisi olla autojen kanssa, jolloin 1 talous voisi omistaa vaikka 2 autoa nykysäännöin, mutta jos haluaa 5 autoa, niin 3 autosta menisi korkeammat maksut, koska tällöin aiheuttaa enemmän päästöjä ja kuormitusta ja niistähän muissakin yhteyksissä veloitetaan.

Esimerkkejä voisi laittaa tähän vaikka kuinka paljon, ehkä nuo jo riittää?

Tarkoitushan tässä olisi sekä rajoittaa ihan kohtuutonta, eli kestämätöntä kulutusta ja lisäksi sellainen joka sitten haluaa vaikka 10 urheiluautoa ja 7 huvilaa, niiin hänellä kyllä riittää sitä rahaa vaikka mihinkä lisämaksuihin, joten hän voin ihan hyvin ne maksaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päläpäläpälä.. 

Koe sitä maailmantuskaasi. 

Itse lensin juuri jouluna Rolloon, mistä vuoka-autolla Leville. Sama takaisin.

4 viikon päästä lennän isolla porukalla Meribeliin laskemaan.

Kevättalvella käväistään taas lentäen keväthangilla.

Kesällä ex-tempre viikonloppureissuja kavereiden kanssa ja festarireissu - lentäen. Lisäksi kaverin mökillä käydään nauttimassa tuhdista 2 moottorisesta sekä kahdesta vesijetistä. Bensaa palaa. Sinne mennään tietysti autoilla - nykyään jokainen omallaan, koska aikataulut. 

Mutta hei. Tsemppiä sinne kasvispadan ääreen pimeään.

Vierailija
2/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Li ha, lentä minen ja aut oilu verolle pan tavaksi, kannatan. 

Vierailija
4/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannata. Lopettakaa se tekosyiden keksiminen toisten omaisuuden rosvousta varten.

Vierailija
5/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle kiintiö niin voi itse valita kohteensa. 

Vierailija
6/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kannata. Lopettakaa se tekosyiden keksiminen toisten omaisuuden rosvousta varten.

Jotkut rosvoaa yhteisiä luonnon resurssejamme. Ei sekään ole ok. 

Vierailija
7/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea 

Vierailija
8/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut rosvoaa yhteisiä luonnon resurssejamme. Ei sekään ole ok. 

Näytä omistuskirja niihin resursseihin? 

Minä voin näyttää omat kiinnitykset metsiini.

Vierailija
9/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan astunut edes lentokoneeseen 40 vuoden aikana, ja silti olen maailman pahin ilmastontuhoaja koska poltan puita mökin takassa.

Vierailija
10/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ja sama vaikka pihassa olisi 5 autoa mutta yksi ajossa kerrallaan. Turha inistä valmistuksen päästöistä. 

Vierailija
11/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei ikinä suostuta, koska raha virtaisi ihan "väärään suuntaan."

Vierailija
12/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan astunut edes lentokoneeseen 40 vuoden aikana, ja silti olen maailman pahin ilmastontuhoaja koska poltan puita mökin takassa.

Tykkäät uhriutua?

Vierailija
13/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä perusteella metsän omistajana minulle täytyisi maksaa kun metsäni sitoo hiiltä ja voisin myydä päästö oikeuksia 

Vierailija
14/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi asettaa valtion ja kunnan "töihin" palkkakatto esim max. 4000€/kk, säästyisi paljon.

Vierailija
15/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä perusteella metsän omistajana minulle täytyisi maksaa kun metsäni sitoo hiiltä ja voisin myydä päästö oikeuksia 

Tolla samalla logiikalla työttömyydestäkin pitäisi maksaa ilmastobonus ja lyödä työnteolle ilmastovero.

Vierailija
16/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkäät uhriutua?

Unohtui mainita, että kantsii joskus ehkä käydä lentäen jossain. Sen jälkeen ymmärtää, ettei näitä paikallisten inisijöiden vaatimuksia kannata ottaa kovinkaan vakavasti. Käväisi jo pelkästään vaikka Kroatissa Splitin satamassa, ranskalaisista suuremmista puhumattakaan, avartaa sitä rahan määrää, mitä isommissa piireissä on. On sellaista jahtia laiturit ja vieraspoijut täynnä, että yksikin sellainen aiheuttaisi märinää Helsingin edustalla. 

Alpeilla talviaikaan näkee, miten eurovarakkaat saapuvat paikalle pienkoneillaan ja massiporukka lentelee huipulle helikoptereilla, ettei tarvitse hississä käyttää aikaansa. Vain muutamia perusesimerkkejä. 

Kokonaisuudessa ei todellakaan ole mitään merkitystä, mitä täällä pohjolassa, tai oikeastaan muuallakaan, muutama varaton ilmastohippiäinen huutelee. 

Raha pyörittää maailmaa, ostaa politiikot ja ratkaisee aluekiistat. 

Vierailija
17/17 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autojen verotus on jo nyt niin mielipuolista, että tuhoaa kannustimet matalapalkkatöihin menolta hiemankaan kotiovea kauemmaksi. Samaan aikaan ihan samoja polttoaineita, mutta huomattavasti autoja likaisemmin polttavat veneet, laivat ja vesiskootterit pyritään kaikin keinoin suojelemaan koko päästökeskustelulta ja haittaveroilta. Risteilylaivoilla bilettämistä päinvastoin tuetaan verovaroista valtavilla rahasummilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme