Jos olet suuntaamassa tammikuussa kuntosalille
Tammi-helmikuussa kuntosalille tulee taas paljon uusia kävijöitä. Hiukan jo pelonsekaisin tuntein odotan vuodenvaihdetta, koska tiedän mitä saattaa olla taas luvassa. Sen takia kirjoitin muutaman kohdan alle, koska osalta nämä asiat saattavat taas unohtua. Olen keski-ikäinen nainen ja käynyt salilla vuosikymmeniä.
Anna muiden salikävijöiden pukeutua niin kuin he pukeutuvat.
Se miten minä pukeudun kuntosalille sopii parhaiten minulle. Jos taas joku toinen haluaa pukeutua vaikka collegehuppariin ja pitää hupun päässä koko treenaamisen ajan, se on varmasti hyvä juttu hänelle. Osa vaatteistani on jo yli kymmenen vuoden takaa eivätkä ne todellakaan näytä enää uudelta. On kulumaa, reikää yms. ja tiedän tämän. Menen salille treenaamaan ja hikoilemaan, en näyttämään hyvältä.
Kukaan ei tuijota sinua.
Kun lepään toistojen välillä tyhjä ilme kasvoillani katse eteenpäin, käyn mielessäni läpi seuraavaa liikesarjaa ja todennäköisesti pohdin voinko korottaa painoja seuraavaan koitokseen. En tuijota sinua. Saat minun puolestani treenata ihan rauhassa.
Sinun treeniohjelma on sinun treeniohjelma, minun on minun
Jos sinulle on tehty oma saliohjelma ja siihen on valittu sinulle sopivat aloituspainot niin hieno homma. Jos minä olen samassa laitteessa ennen sinua tai sinun jälkeen, laitan todennäköisesti eri määrän painoja kuin sinä. Muiden saliohjelmien ja painojen kommentointi ja tarkkailu on turhaa. Tärkeintä on keskittyä omaan tekemiseen.
Örinä ja hiki
Viimeiset toistot tuntuvat. Ähinä, puhina, örinä, miksi ikinä haluatkaan sitä kutsua, kuuluu asiaan. Kun treenaa painoilla niin välillä voi päästä myös pieru, paukku, jne. Lisäksi hiki on ihan luonnollista salilla. Jos nämä asiat tuntuvat huvittavilta tai epämukavilta, kannattaa itselle valita sellainen treeniaika kun muita treenaajia on mahdollisimman vähän.
Laitteiden varaaminen
On kiva, jos olet saanut myös ystäväsi treenaamaa salille. On hyvä juttu, että joku varmistaa ja auttaa tarvittaessa painojen kanssa. Vaikka teitä olisi vain kaksi niin teidän ei ole pakko koko ajan treenata vierekkäin tai aina samassa laitteessa. Tämä sama koskee myös kuntopiiriä. Kuntopiirin tekeminen ystävän kanssa salilla toimii yleensä huonosti.
Lopuksi. Useimmilla saleilla on puhelin ja/tai valokuvauskielto. Noudata sitä, kiitos
Kommentit (3)
En tarvitse jonkun tantan ohjeistusta salilla käyntiin. Pidä huoli omista asioistasi.
Olen keski-ikäinen nainen ja käynyt salilla vuosikymmeniä
Lopetin lukemisen tuohon lauseeseen.
Mikäs sinua nyt noin ahdistaa? Selvästi tarkkailet muita kuitenkin melko paljon? Mitä väliä sillä on jos joku tekee kuntopiiriä tai katsoo painoja? Tai laittaa ehjät vaatteet päälle eikä piereskele..