Mistä johtuu että mitä vanhemmaksi tulen niin sitä enemmän ihmiset ahdistaa?
Eli alotetaan vaikka sillä että mulla on ollu sos.tilanteiden pelko diagnosoituna noin 18vuotiaasta lähtien. Oon nyt 34v.
Asuin ikävuodet 18-25 vuokralla eri omakotitaloissa joissa naapureita oli aika lähellä ja oon myös asunu rivitalossa lähiössä, jossa paljon asutusta ja ihmisiä.
Mua ahdisti jonkun verran nuo ikävuodet asua tuollasissa paikoissa, mutta ei kuitenkaan niin paljoa ettenkö ois pystyny asumaan ja elämään aika normaalisti. Esim lenkkeilin paljon vaikka paljon oli muitakin lenkkeilijöitä ja joka puolella taloja ja liikennettä.
Nykyään en voisi ikinä kuvitellakaan enää asuvani noin. Pelkkä ajatus ahdistaa ihan valtavasti.
Mietin usein että miten ihmeessä oon pystyny asumaan noin?
Nykyään asun maalla, rauhallisella paikalla, ei naapureita näköetäisyydellä. Tämä on siis syrjäisin ja rauhallisin paikka missä oon koskaan asunu ja siltikin haluaisin vain edelleen muuttaa paljon syrjemmäs, ihan johonkin keskelle metsää missä naapureita ei ois moneen kilometriin!
Tämä kaikki varmasti liittyy tuohon sos.tilanteiden pelkoon. Mutta oon ajatellu että kun ikää tulee enempi niin nämä oireet helpottais edes vähänkään, mutta tuntuu että mulla vaan pahenee?
Tuntuu niin hullulta että miten oon pystyny esim 25vuotiaana asumaan naapureiden ympäröimänä ja lenkkeilemään vaikka vastaan tulee tyyliin jatkuvasti joku muukin lenkkeilijä ja autoja menee ja taloja siellä sun täällä ja sitten 34vuotiaana haluan asua vaan mahdollisimman syrjässä ja lenkkeilenki mieluiten hämärällä/pimeällä? (Vaikka täällä ei edes koskaan oo tullu ku ehkä kerran joku vastaan!)
Siis jotenkin vaan ihan hirvee muutos näiden vuosien aikana omassa persoonassa/käyttäytymisessä?
Miksi tämä p*ska vaan tuntuu pahenevan?
Kommentit (4)
Kun ihmiskontakteja on harvoin, jokaisesta kohtaamisesta tulee iso juttu ja pelko ehtii kasvaa.
Altistuminen(eli se, että ihmisiä ja tilanteita on säännöllisesti ympärillä) helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo keskellä ei mitään asuminen vaan pahentaa sos tilanteiden pelkoa, muuta vaikka Helsingin keskustaan pariksi vuodeksi niin pelkoa ei enää ole.
T. Kokemus
Voi pojat, minä tulisin siellä varmasti vain hullummaksi.
Se pahenee kun ruokit sitä. Olet muuttanut syrjäiseen ja rauhalliseen paikkaan ja sen hyväksi havainnut. Tottunut olemaan ilman ylimääräisiä ihmiskontakteja ja siksi ne ahdistavat. Voit yrittää vähentää sitä hakeutumalla ihmisten seuraan, ensin pieniä aikoja ja vähitellen lisäten aikaa. Itselläni ainakin meni näin, eli oma kokemus, mutta olemme erilaisia niin en voi olla sinun tilanteestasi varma.
Tuo keskellä ei mitään asuminen vaan pahentaa sos tilanteiden pelkoa, muuta vaikka Helsingin keskustaan pariksi vuodeksi niin pelkoa ei enää ole.
T. Kokemus