Voiko työttömäksi ilmoittautua kolme kuukautta ennen laskettua aikaa?
Varmasti tyhmä kysymys mutta onko muita jotka ilmoittautuneet työttömäksi viimeisillään? Miten äitiyspävärahan kanssa sitten käy? Kuinka kauan on tullut olla ansiosidonnaisella, että Kela laskee äitiysrahan sen mukaan? Vahvistettu verotus nolla ja ei muita Kelan hyväksymiä tuloja.
Kiitos vastauksista.
Kommentit (5)
äitiyspäivärahahakemuksessa kysytään, oletko saanut äitiysrahakautta edeltävien 4 kk:n aikana työttömyyspäivärahaa. Äitiyspäiväraha voidaan laskea myös siitä, silloin se on suunnilleen 86% tuesta. Eli jos laskee, että jää lomalle 30 päivää ennen la:ta, pitää työttömäksi ilmoittautua suunnilleen puoli vuotta ennen la:ta. Kun sitä tukea kysyttiin 4kk ENNEN loman aloittamista...
Toisaalta Kela laskee parhaimman äitiysrahan, oli se sitten työttömyystuesta, tuloista tai jostain muusta laskettuna. Kelasta kysymällä asiat selviää parhaiten.
ennen esikoisen syntymää olin 2-3kk työttömänä (syksyllä -05), ja äippäraha laskettiin ansiosidonnaisen mukaan.
Nyt jäin ansiosidonnaiselle taas sen 2-3kk ennen äitiyslomaa, ja pitäisi tulla äippäraha taas ansiosidonnaisen mukaan. Kysyin asiaa Kelasta, ja sanoivat, että riittää, kun on ollut työttömänä edeltävän 4kk aikana, ei siis tarvitsisi olla täyttä 4 kuukautta ansiosidonnaisella. (mutta päätöstä en siis ole vielä saanut, joten voin vain toivoa, että sain oikeaa infoa).
Mä sain Kelasta myös sellaista infoa, että riittää jos on saanut 4 kk: aikana työttömyyspäivärahaa lyhyemmänkin jakson, niin tuki määräytyy sen mukaan (jos se on hakijalle paras vaihtoehto). Eli ei tarvitse olla ollut 4kk koko ajan työttömänä, vaan viimeisten 4kk aikana lyhyempikin jakso riitää. Itse asiassa virkailija sanoi mulle, että yksikin päivä riittää... Kannattaa kuitenkin varmistaa Kelalta!
Omalla kohdallani yli 8 kk kestänyttä ansiosidonnaista päivärahaa ennen äitiyslomalle jäämistä ei lasketa, vaan hypätään sen yli ja lasketaan sitä edeltävän 6 kk:n työtulot, jotka automaattisesti suuremmat kuin ansiosidonnainen. Näin ainakin lupailivat Kelassa, mutta päätöstä en ole kyllä vielä saanut...
Näin oli edellisenkin kohdalla ja uskon KELAn tätiä ;o) Siis työttömänä täytyy olla EDELTÄVÄN 4 kk:n aikana, mutta EI koko sitä neljää kuukautta.
Itse olen ansiosidonnaisella ja saan sen perusteella ä-rahankin mutta olen ollut jo 8kk näin kun ä-loma alkaa. Kannattaa soittaa kelaan ja kysyä miten menee.