Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saada työahdistusta helpottamaan?

Vierailija
14.12.2025 |

Olen valmistunut äskettäin ja minulla on puoli vuotta työkokemusta. Nyt aloitin tällä viikolla uudessa työpaikassa ja olen joka päivä ollut niin ahdistunut, etten pysty nukkumaan enkä syömään. Töissäkin oksettaa koko ajan niin etten voi lounastauoilla syödä kuin ihan vähän, vaikka samalla olen nälkäinen. Suurin ahdistuksen aihe on se, että työpaikalla minun oletetaan pärjäävän yksin ja kokeneempia kolleegoja ei yleensä ole paikalla. Lisäksi pitkät työmatkatkin aiheuttavat jostain syystä ahdistusta. Minulla menee matkoihin n. 3 tuntia päivässä. Tuntuu, että olen tehnyt tämän työpaikan vastaanottamisessa elämäni suurimman virheen. Koskaan ei ole ahdistanut näin paljon. Työsuhde on määräaikainen ja kestää lähes vuoden. Koeaikaa ei ole, joten pakko on vain kestää. Olisiko kellään vinkkejä, miten helpottaa tätä ahdistusta? Olen harkinnut mielialalääkitystä, mutta en uskaltaisi lähteä siihen ihan vielä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö!

Koeaika o aina, niin toheloa työnantajaa ole ja työntekijänä olisit vaatinut työsopimukseen koeaika.

Vierailija
2/5 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmissakaan määräaikaisissa työpaikoissa ei kyllä ole ollut koeaikaa. Luulen, että tämä on jokin kunnallisten työsuhteiden tyyli, jos on vaikea saada työntekijöitä niin sitten saadaan tuolla tavoin pakotettua jäämään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sairaslomaa, jos et pysty nukkumaan ja syömään. Toisaalta mikä on pahinta, mitä voi tapahtua, jos mokaat töissä perehdytyksen puutteen takia? 

Vierailija
4/5 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala?

Vierailija
5/5 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tsemppiä! 

Toisekseen vuosi on kuitenkin lyhyt aika, ja pitkä työmatka ja määräaikainen työsuhde = pääset irtautumaan kivuttomasti. 

Kolmannekseen alkuun tuntuu aina tuolta. 

Saatko kuitenkin jotakin apua? Onko työ kiireistä? Voitko suhtautua asioihin niin, että otat tehtävät / eteen tulevat tilanteet vastaan ja sanot selvittäväsi asiaa, ja sitten kun ne kokeneemmat on paikalla, kysyt tarvittavat yksityiskohdat heiltä. 

Julkisella puolella yleensä arvostetaan kuitenkin ennen kaikkea sitä, että asiat menee oikein, vaikka onhan siellä kiirekin. Mutta virheiden korjaaminen vie moninkertaisesti ja monen ihmisen työajan.

En tarkoita tällä stressiäsi lisätä. Totean vain, ettei määrällisestä suorittamisesta heti kannata vielä olla niin huolissaan. Sitku kokemus karttuu. 

Osaat kuitenkin jotakin? Pystytkö työn ohessa itsenäisesti selvittämään miten pitäisi menetellä? Onko työohjeistuksia olemassa?