ä-loman jälkeen kesäloma ennen hoitovapaata?
tietääkö kukaan onko järkeä pitää työpaikan kesälomat pois ennenkuin jää hoitovapaalle? meillä vanhempainvapaa loppuu kesäkuun lopussa ja mietin et kannattaako pitää sen jälkeen 4vk kesälomaa ja aloittaa sen jälkeen vasta hoitovapaa.
vai voinko siirtää kesälomat pidettäväksi ensi vuoden kesällä? palaan töihin ensi keväänä ja haluaisin pitää ensi kesänä nämä 4 viikkoa lomaa, koska muutenhan minulla ei olisi kesälomaa juuri ollenkaan. mieluummin siirrän lomat ensi kesään, jos se vain on mahdollista. kokemuksia?
Kommentit (8)
lomathan pitää yleensä pitää ko. vuoden aikana..
Mun lomat on kertyneet äitiysloman aikana eli 1.4.06-31.3.07 välisenä aikana. Noh, yritetään nyt kuitenkin kysäistä pomolta mitä se tuumaa lomien siirrosta.
kyllä ihan työnantajasta. Periaatteessaha lomat pitäisi pitää heti niiden määräytymiskauden jälkeen, mutta ainakin itse olen kerännyt lomia työssäoloaikana niin, että minulla on 11 viikkoa lomaa ennen kuin aloitan hoitovapaan. MEillä toivotaan, että lomat pidetään ennen kuin jäädään hoitovapaalle, koska hoitovapaa poissa olo voi olla sen kolmekin vuotta, eli on kaikille selkeämpää aloittaa puhtaalta pöydältä kun töihin palaudutaan.
Mutta siis sopimuskysymys!
Eli meillä pitää kertyneet lomat pitää aina huhtikuun loppuun mennessä. 1.5. alkaa siis aina uusi lomakausi. Mulla loppuu äitiysloma elokuun alussa ja pidänkin sitten lopun elokuuta kesälomaa. Jätän osan lomaa hoitovapaajakson loppuun, näin saan valtiolla annettavat talvilomapidennykset ;) Joulukuussa siis palaan töihin ja aloitan heti talviloman, joten oikeasti aloitan vasta loppiaisen jälkeen työt. Tällä tavalla kahteen osaan lomia pätkiessä saan siis lisää lomapäiviä 6kpl ja loma-ajan palkkaa ensin ennen kotihoidontuelle jäämistä ja sitten vielä kivasti juuri ennen joulua...
Mutta jos pitäisi pidemmän hoitovapaan (eli huhtikuun yli menevän), niin mun pitäis pitää heti koko kesäloma elo-syyskuussa, sillä meillä ei saa lomapäiviä säästöön, jos ne on vain mahdollisuus lomavuonna käyttää... Joten menettäisin kertyneet lomat muuten.
jättää säästövapaaksi ja niin olen itse tehnyt, odottavat siellä joskus tapahtuvaa töihinpaluuta. olen siis kunnalla töissä, taitaa käytännöt vaihdella paikoittain.
Eli minulla on loma kertynyt viime lomakaudelta 28 pv, jotka siis pitäisin nyt kesällä ja ensi talvena, jos olisin töissä. Niistä täytyy käyttää 15 lomapäivää 30.5.2008 mennessä tai muuten menetän ne kokonaan. Loput 13 päivää voin jättää säästöön. Eli pidän vanhempain vapaan jälkeen ne 15 päivää ja loput pidän vasta sitten joskun kun palaan hoitovapaalta töihin. Minulla on todella iso työnantaja joten tämä on varma tieto. (ainakin meidän alalla)
Meillä maksetaan kesälomarahat AINA ja KAIKILLE heinäkuun palkkaan ja talvilomarahat helmikuun palkkaan pitipä sitten lomaa tai ei. Kesälomapalkka on kuukauden palkka+lomaraha eli saan rahat äitiysloman aikana ja on oma asiani pidänkö lomaa vai en. Jos pidän niin saan olla kuukauden palkatta koska palkka on maksettu heinäkuussa. Minulla alkaisi työt syyskuussa 2007. Talvilomarahat sain maaliskuun alussa.
Eli sain esimieheltäni vastauksen, että voin säästää kertyneistä 30 lomapäivästä 18pv ylimenevän osan pidettäväksi kesällä 2008. Tuo 18pv eli kolme viikkoa olisi pidettävä tänä vuonna.
Eli pidän sitten osan lomastani nyt heinäkuussa ja pari viikkoa säästän ensi kesään, sinnehän minulle kertyy myös muutama päivä jos aloitan työt alkuvuonna. Siis JOS raaskin sitten viedä pienokaiseni hoitoon... kauheeta.
Niin ja joku vinkkasi joskus että jo tuolle heinäkuiselle loma-ajalle voin kuulemma hakea kotihoidontukea. Loman jälkeenhän jään varsinaisesti hoitovapaalle.
Esim. itse joudun pitämään ensi syksynä kertyneet kesälomat, koska ne on pakko pitää pois lomanmääräytymisvuoden puitteissa (eli lomani kertyi ajalta 1.4.2006 - 31.3.2007). Mutta kannattaa ehdottomasti yrittää neuvotella työnantajan kanssa, jos he suostuvat siihen, että pitäisit kesälomat myöhemmin. :)