Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäiset lapset uskaltaisitte jättää illaksi kotiin

Vierailija
22.11.2025 |

Minulle tarjottiin työtä, jossa iltavuoro kestää 20.30 asti, olisin kotona vähän ennen yhdeksää. Lapset 12v ja 10v olisi illat yksin kotona. Lastenhoitoapua ei ole mahdollista järjestää.

Mitä mieltä av-raati on? 

Lapset ovat tähän mennessä olleet muutamia tunteja yksin kotona ja uskon että olisivat vahvasti vastaan tällaista järjestelyä. Töitä on kuitenkin vaikea löytää ja pakko tarttua näihin mitä on tarjolla. Iltavuoroa ei tosin olisi jatkuvasti. 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä jättäisin tuon ikäiset ihan kevyesti. Järjestä kuitenkin lapsille ruokaa jääkaappiin, että saavat syödä kunnolla koulun jälkeen. 

Vierailija
2/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset voisin jättää. Itselläni on juuri 8 vuotta täyttävä, 10v ja pian 13 vuotta täyttävät lapset. Kaksi vanhinta voisin kyllä jättää, mutta nyt 8 vuotta täyttävä on liian nuori. M40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samaa ikää olevat lapset ja ovat olleet iltoja yksin kotona. Riippuu tietysti lapsesta. Meillä on aika reippaat lapset, eivätkä he suuremmin pelkää mitään. 

Vierailija
4/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuslaitokseen saa laittaa vain alle kouluikäisen, joten sitä vanhempi on kypsä olemaan yksin.

Vierailija
5/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäiset pystyvät olemaan yksin, kunhan ohjeistat pitämään oven lukossa ja ruokaa löytyy kaapeista. 

Vierailija
6/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka valmistaa päivällisen, kyselee päivän kuulumiset, kuskaa harrastuksiin, tarjoaa iltapalan...? On ok, että 10v. on yksin tai isomman kanssa kunnes vanhemmat tulevat kotiin, mutta tuo ei minusta ole. Palkkaa hoitaja, esim. joku opiskelija iltavuoroiksi olemaan lasten kanssa niin että saavat lämpimän ruuan ja ylipäätään tunteen, että heistä välitetään.

Vierailija
7/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo onnistu, lapset oppivat samalla omatoimisuutta ja vastuuta. Kaltaisiasi tarvitaan tähän maahan.

Vierailija
8/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin onnistuu, varsinkin kun iltavuoroa ei ole koko ajan. Tee ruokaa jääkaappiin valmiiksi niin voivat lämmittää sitä mikrossa. 

Vierailija
9/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok.

T: Sosiaalityöntekijä

Vierailija
10/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ok.

T: Sosiaalityöntekijä

Asia kannattaa varmistaa vielä oman paikkakunnan sossuilta jotta ei tule vaikeuksia. Saattavat kokea huolta vaikka joku toinen ei kokisikaan.

Vierailija
11/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän toimi ihan hyvin, olet kuitenkin kotona nukkumaanmenoaikaan. Entä puoliso, onko hänkin aina iltaisin töissä? Miten isovanhemmat, asuvatkin he kaukana?

Vierailija
12/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 90-luvulla talvella partioretkellä, nukuttiin ulkona laavussa, vieressä oli mökki jota lämmitettiin kamiinalla. Vanhin paikallaolija oli 14-vuotias ja hyvin pärjättiin. 

Vierailija
13/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu mukulasta. Itse pärjäsin 7-vuotiaana ja samoin pärjää oma lapseni. Tosin on meillä sillä koira kaverina.

Vierailija
14/14 |
22.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä reipas kohta 11v. Pärjää kyllä minun iltavuoron ajan kotona yksin. Pääsen 21, olen kotona 21.20. 

Lapsi on syönyt iltapalan ja pessyt hampaat odotellessaan, sitten halit ja pusut ja nukkumaan.