Traficom sanoo vilkkuvien pyöränvalojen olevan laillisia, poliisi taas sanoo niiden olevan laittomia.
Tässä taas nähdään tämä sääntö-suomen ongelma. Sääntelyä on niin paljon ettei edes viranomaiset tiedä mikä on laillinen tapa elää. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/saako-pyoran-valo-vilkkua-nyt-puhuu…
Onko vilkkuva valo kuitenkaan laillinen?
Traficom on tulkinnut, että koska vilkkuvia valoja ei olla laissa erikseen kielletty, ovat ne laillisia. Poliisi on asiasta täysin päinvastaista mieltä.
- Ainoa oikea on se kiinteä valo. Vilkkuvalo ei valaise ja osa saa sitten migreenikohtauksia ja muuta, Kallio selittää.
Kallion mukaan vilkkuva valo vaikeuttaa myös sen hahmottamista, miten etäällä lähestyvä pyöräilijä on.
Otsavalon suhteen poliisi on kuitenkin hövelimpi. Se käy pyörän etuvaloksi aivan yhtä hyvin kuin pyörässä kiinni oleva lamppu.
Kommentit (17)
No katsotaan kun tulee ensimmäinen tapaus jossa poliisi sakottaa. Tuskin tulee.
Pyöräilijälle on tärkeintä, että tulee nähdyksi pimeässä eikä jää auton alle. Vilkkuvalo voi olla tässä parempi. Aika harvoin pyörän valot ovat niin hyviä, että ne olennaisesti auttavat pyöräilijää itseään näkemään paremmin.
Kuinka kauan joku migreenistä kärsivä tuijottaa vastaantulevan pyörän vilkkuvaa lamppua, että se aiheuttaisi migreenin? Onko poliisilla edes mitään pätevyyttä esittää tällaisia arvioita, jotka kuuluvat lääkärin alaan?
49 Valojen käyttö ajettaessa
...
Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Hinattavassa ajoneuvossa ei kuitenkaan tarvitse käyttää etuvalaisimia, jos niitä ei ole edellytetty ajoneuvon liikenteeseen hyväksymisen yhteydessä.
-----
Laki ei tosiaan ota kantaa siihen, saako valo vilkku vai ei. Muttasellainen vilkkuvalolla varustettu pyörä on kyllä hankalampi havaita ja etäisyyden arviointi on hankalampaa vs. jos pyörässä olisi kiinteästi valaiseva valo.
Vierailija kirjoitti:
49 Valojen käyttö ajettaessa
...
Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Hinattavassa ajoneuvossa ei kuitenkaan tarvitse käyttää etuvalaisimia, jos niitä ei ole edellytetty ajoneuvon liikenteeseen hyväksymisen yhteydessä.
-----
Laki ei tosiaan ota kantaa siihen, saako valo vilkku vai ei. Muttasellainen vilkkuvalolla varustettu pyörä on kyllä hankalampi havaita ja etäisyyden arviointi on hankalampaa vs. jos pyörässä olisi kiinteästi valaiseva valo.
Minusta vilkkuva on helpompi havaita.
Ja jos häikäisy on ongelma, niin nuo otsalamput pitäisi kieltää. Nehän ovat vastaantulijan silmien korkeudella, toisin kuin pyörän lamput.
Kenen pää edes kestää noita vilkkuvaloja?
Taksin katolla majakka saa kuulemma nykyään vilkkua sekin.
Vierailija kirjoitti:
49 Valojen käyttö ajettaessa
...
Muuta kuin 1 momentissa tarkoitettua ajoneuvoa ajettaessa on käytettävä eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta ja taaksepäin punaista valoa näyttävää valaisinta, kun ajoneuvoa ajetaan tiellä pimeän tai hämärän aikaan taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Hinattavassa ajoneuvossa ei kuitenkaan tarvitse käyttää etuvalaisimia, jos niitä ei ole edellytetty ajoneuvon liikenteeseen hyväksymisen yhteydessä.
-----
Laki ei tosiaan ota kantaa siihen, saako valo vilkku vai ei. Muttasellainen vilkkuvalolla varustettu pyörä on kyllä hankalampi havaita ja etäisyyden arviointi on hankalampaa vs. jos pyörässä olisi kiinteästi valaiseva valo.
Kyllä itse ainakin tulkitsen tuon lainkohdan samalla tavalla kuin Poliisi, eli valon tulee olla kiinteä. "eteenpäin valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävää valaisinta" minusta tarkoittaa sitä, että sen tulee näyttää sitä valoa koko ajan, eikä "näyttää - ei näytä - näyttää - ei näytä...". Vilkkuvasta valosta on lisäksi hankalampi havaita, mikä sen etäisyys on ja mihin suuntaan ja kuinka nopeasti se liikkuu.
Vilkkuva valo on varattu ilmoittamaan hädästä. Kiinteä, jatkuva valo kaikille niille jotka eivät ole hälytysajossa tai jonkun hädän syystä pysähtyneenä.
Itseäni ottaa päähän myös koirilla näkyvät vilkkuvalot pannassa. Kiinteäksi nekin.
Käytännössä pyöräilijä ei saa sakkoja vaikka ajaisi kokonaan ilman valoa. Jatkuvana virtana menee jalkakäytävällä valottomia pyöräilijöitä eikä poliisi reagoi niihin mitenkään.
Traficomin porukka Helsinkiläisiä. Vaihdetaan ne Jyväskyläläisiksi. Jotain muuttuisi. Epäkäytännölliset ihmiset ei saisi olla johtotehtävissä.
Ajaako tuolla ulkona joku pässi nyt pyörällä?
Minulla on kaksi valoa edessä. Kiinteä, joka täyttää lain vaatimuksen ja toisena vilkkuva. Vilkkuva valo on turvallisempi, se havaitaan helpommin koska se ei huku ympäristön muuhun valosaasteeseen ja siitä näkee helpommin valon olevan liikkeessä eikä joku paikallaan tököttävä lamppu.
Vilkkuva valo on huono, paljon vaikeampi arvioida etäisyyttä ym. Ärsyttää vaan.
Heijastimien käyttöön olisi kyllä pakko puuttua. Edelleen edes aikuisilla ihmisillä ei oma polla sano mitään. Tänäkin vuonna iltojen pimentyessä olen joka-ikinen päivä huomannut miten varsinkaan koirien ulkoiluttaja eivät järjellä juhli. Piskiin on teipattu jos jonkin näköistä ledipantaa ja huomiovaloa, mutta itse ulkoiluttaja pukeutuu kaikkein tummimpaan pukuun mitä kaapista on löytynyt, ja huonosti valaistulla tiellä tuota pimeää mörköä ei erota mitenkään! Hyvä että Rekku pelastui, paskempi tuuri mammalle joka liikkuu varjona pimeydessä.
Pyörissä pitää olla heijastimet edessä ja takana mutta ilmeisesti niillä ei kuitenkaan tee mitään kun valotkin pitää olla.
Kyllä mulle tärkeintä pyörällä ajaes iltahämärissä on itse nähdä mihin ajan joten pidän jatkuvasti palavaa ajovaloa.
Dynämövalo sammuu aina kun pysähtyy ottamaan huikkaa. Ei ne poliisit siitä valottomuudesta, mutta kun pääsivät näkemään pullo huulilla. Eivät kuitenkaan kieltäneet ajamista, tosin suosittelivat etten aja vaikka valot sinänsä toimivatkin kun dynämö pyörii.
Traficomissa on aivan liikaa porukkaa palkkalistoilla.