Mua inhottaa lihoissa se ajatus, että ne ovat kuollutta eläintä...ihan
Kommentit (22)
Entäpä sitten muut elimet? Syötko mielelläsi maksaa? Munuaisia? Kieltä? Veriruokia?
Miten jotain voi ällöttää ihan tavalliset, luonnolliset asiat? En tajua?
lilluen esanssimarinadeissaan niin voi oksetus!
Musta on jotenkin uskomatonta että kuolleita raatoja (esim. teurastamolla) saa näyttää telkkarissa ihan päiväsaikaan, mulle tulee tosi paha olo. Siis ihan sama riippuuko niissä koukuissa ihmistä vai eläintä, minusta molemmat olisi yhtä kamalaa nähtävää. Enkä tarkoita nyt mitään eettistä pohdintaa elämän arvokkuudesta vaan sitä että se kuollut liha on ihan saman näköistä.
Mikä siinä on ihmeellistä. Ensin nauta, possu, broileri elää, sitten teurastetaan ja pistetään lihoiksi ja ihmisen ravinnoksi.
Tunnetko syyllisyyttä kalan syömisestä vai suuntaatko empatiasi vain niihin " söpöihin ja pörröisiin" , niinkuin kettu-tytöt yleensä? Kylmä kala ei paljon tunteita hetkauta.
ihan samaa kamaa kuin eläin. Entä koiraa tai kissaa? Miksi joku eläin on syötävämpää kuin toinen?
siinä on vain kasa atomeja. Atomit eivät jostain kumman syystä ällötä.
Eikä hänkään nykyään enää tajua miksi on syönyt eläinten raatoja. Meillä myös lapset kasvissyöjiä.
ei edes veriletut nykyisin maistu. Syön kyllä lihaa, mutta se ajatus lihasta vaan tökkii nykyisin, en tiedä miksi..
Vierailija:
Entäpä sitten muut elimet? Syötko mielelläsi maksaa? Munuaisia? Kieltä? Veriruokia?
Miten jotain voi ällöttää ihan tavalliset, luonnolliset asiat? En tajua?
Ihmissyönti on laitonta. En myöskään syö vanhuuteen kuolleita eläimiä. Jos et tiennyt niin eläin, jota tuotetaan lihaksi kasvatetaan niin kauan kuin nopea kasvu kestää eli teurastettava eläin on vielä nuori ja myös terve.
En myöskään syö kissoja, koiria jne. Nekään eivät ole ihmisravinnoksi tuotettavia eläimiä (ainakaan Suomessa). Sen sijaan jos hevosen lihaa on osana vaikka makkarassa (nukyään ei tosin taida olla) voisin sitä syödä hyvinkin.
" Ihan samanlaista lihaa olet itsekin sisältä, siis lihaksesi." Siitä se ihmissyönti tuli. Minua ainakin ällöttää lihansyönti samasta syystä kuin ajatus kannibalismista. Minun syyni ei perustu lakiin vaan omaan etiikkaan. Minä en ymmärrä, millä ihmiset oikeuttavat itselleen lihansyönnin.
Pitäisikö leijonankin nyt saada omantunnontuskia ihanan gasellin syömisestä ja siirtyä ruohon syöjäksi. Ihmisellä on joo kyky ymmärtää moraalia ja etiikkaa, mutta miksi kohdistaa se luonnollisiin asioihin? Itse ajattelen niin, että ihminen on velvollinen kohtelemaan tuotantoeläimiään hyvin, niin että niiden elämä ennen teurastusta on ollut tyydyttävää. Siksi suosinkin luomua, myös lihoissa aina kun sitä on saatavilla. 3
miten joku voi verrata leijonaa ja ihmistä keskenään. Teetkö kaikki muutkin moraaliset valintasi samalla metodilla? Leijonat, sudet yms. tappavat mm. pentunsa, jos kokevat tilansa uhatuksi. Onko mielestäsi naisella oikeus tappaa lapsensa ahdistuneena, koska se " luonnollista" .
Ruokaakin riittäisi maailmanlaajuisesti paremmin, jos ihmiset söisivät enemmän kasvisravintoa. Mun mielestä lihansyönti on itsekästä.
Joskus kesken ruoan katson sitä rasvaa joka lilluu kastikkeessa ja lihassa...ynh!! Elävä eläin, kuollut eläin.. Ei vaan tee mieli.
Ennen ajattelin että ihan sama, mutta jostain nämä ajatukset ovat alkaneet tulla.
Laitan aika harvoin ihan lihaalihaa, ja siinä se eläin on ihan eri tavalla läsnä kuin vaikka jauhelihassa. Aika pitkälti meillä syödäänkin kasvisruokaa ja erilaisia lihoja luomuna, eli tuotanto-olosuhteisiin kiinnitetään huomiota.
Olen itse maatalon lapsi, vieläpä lihakarjaa kasvatettiin, eli en voi sanoa olevani luonnosta vieraantunut. Nyt vaan aikuisena olen alkanut miettiä, että onko mun oikeutettua riistää toiselta eläimeltä (ties kuinka monelta vuosittain) elämä, kun pärjäisin ilmankin lihaa. Ihmisenhän ei, vaikka lajina ollaankin sekasyöjiä, _tarvitse_ lihaa syödä. Me vain _pystytään_ siihen. Ihmistä ei kannata täyslihansyöjiin, kuten leijoniin verrata, koska leijona ei voi syödä muuta. Verratkaa ennemmin vaikka rottiin. :)
saatika tappamaan. En pysty edes matoa laittamaan koukkuun.
kohtelevat sitten eläimiä huonosti? Kyllä ne hoidetaan niin hyvin kuin esim. perheviljelmä ehtii 100 eläintä päivässä ruokkia, hoitaa ja lypsää. Helppo puhua kerrostalon korkeuksista sellaisista asioista joista ei kuitenkaan mitään tiedä. Tuskin jaksaisit päivääkään työskennellä luomu tai tavanomaisella tilalla.
lehmä tai sika ym. syömättä jos se pitäisi itse tappaa ensin. Minä en haluaisi eläintä tappaa enkä siksi myöskään lihaa syö.
Tulee aina mieleen ne eläimet elävänä.