Muistellaan sellaisia tapauksia, joita vain harvat muistaa
Minua kiehtoo ajatus siitä, että on itse kokenut tai nähnyt jotakin sellaista, mitä "kukaan" ei enää muista. Ehkä jotakin mitätöntä tai ehkä jotakin niin kauan tapahtunutta, ettei sellaista muistoa yleisesti mielessä kanneta. Ja silti tässä maailmassa saattaisi olla joku toinenkin, joka asian muistaa.
Minä aloitan.
2000-luvun alkupuolella Rovaniemen kirpputorilla. Kirpputori oli entisen Rinnemarketin paikalla ennen kuin siihen tilalle rakennettiin Kalotinlinna. Jättimäinen, huikea kirpputori.
Kerran siellä perällä, taaimmaisessa (yhdessä tai kahdessa) loossissa oli joku taidetempaus. Oli jotain värejä ja jonkinlainen asetelma. Ehkä pöytä? Vanhanaikainen kirjoituskone. Jotenkin lennokas, olikohan tavaroita kiinnitetty seinille.
Sitten kun taidetempaus oli ohi, nuo tavarat olivat samassa loossissa myytävänä ihan niin kuin muutkin kirppistavarat. Siinä oli jotakin kummallista.
Löytyykö muita kummallisia pikkumuistoja, joille toivoisit löytäväsi jonkun, joka myös muistaa saman.
Kommentit (18)
Euro-gouter. 3 vai 4 purkkia tonnikalaa 10 markkaa.
Muistan lukeneeni uutisista Pirkanmaalta ja Tampereelta onnettomuuksista, muut tapaukset tai kolarit, osaa ei pysty ajattelemaan koska määrä olisi suuri. Kaupunginosaa miettiessä tulee mieleen eri asiat tai tiet. Mitä pitää varoa. Sekä historiaa vähän. Silti nykyisyys eniten mielessä. Muukin Suomi ja maailma. Afrikan nälänhätä oli uutisissa usein takavuosina.
Mietitkö koskaan sellaista asiaa, mitä kovin moni ei ehkä muista?
Kun persuja perustettiin haettiin kannatusta näemmä keinolla millä hyvänsä.
Kahvipaketti 3mk.
Eli 0,50euroa
Sähkölasku 15mk, ei sähkönsiirtomaksua ja oli oikeat lämmintä valoa tuottavat lamput katossa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Turun_isku_2017
Silloin kun t urvapaikanh akija suoritti t errori iskun Suomessa niin Vauva palsta suljettiin 48 tunnin ajaksi.
Kuka teistä muistaa?
Lapsena, yhtenä kesänä, luultavasti 1970-luvulla, kuljin Helsingissä eduskuntatalon ohi, ja talon edessä olevalla nurmikolla oli paljon keltaisia voikukkia.
Kerran 90-luvulla jouluaattona Turussa bensa maksoi (kaikki laadut) tasan 4 mk/l. Jonotin tankkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Turun_isku_2017
Silloin kun t urvapaikanh akija suoritti t errori iskun Suomessa niin Vauva palsta suljettiin 48 tunnin ajaksi.
Kuka teistä muistaa?
Tuosta tulee mieleen kun se puukottaja kertoi olleensa aluksi Turun linja-autoasemalla ja suunnitteli puukottavansa siellä olleen inttipojan. Päätti kuitenkin lähteä torille puukottamaan. Tunnistikohan se varusmies koskaan itseään tuosta?
Vierailija kirjoitti:
Kahvipaketti 3mk.
Eli 0,50euroa
Sähkölasku 15mk, ei sähkönsiirtomaksua ja oli oikeat lämmintä valoa tuottavat lamput katossa.
Kun otetaan huomioon inflaatio ja elinkustannusindeksi, ei markat käänny suoraan euroiksi. Tuo 3 mk vuonna 1990 olisi nykyrahassa liki euron.
Vierailija kirjoitti:
Kerran 90-luvulla jouluaattona Turussa bensa maksoi (kaikki laadut) tasan 4 mk/l. Jonotin tankkaamaan.
Muistan kun vuonna 2001 bensa maksoi 4.5 markkaa litralta ja tankkasin sillä hinnalla mopoani, olin tuolloin 15 vuotta.
Muistinpareja hakemassa?