Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syytinki ja monisukupolvinen asuminen takaisin!

Vierailija
13.11.2025 |

Näen että tämä on ainoa järkevä lopputulos syntyvyyden laskussa ja kustannusten nousussa. Itse ainakin toivon että lapset asuvat kotona mahdollisimman pitkään, ja myös omat vanhemmat olisin valmis hoitamaan kotona kunhan siitä saa pientä korvauksella ja osa- aikatyön mahdollistamista joustavammin.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siitä pitää mitään korvausta maksaa, ei ennenkään maksettu. 

Vierailija
2/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tähän 42 neilön kaksioon? Älä hupata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on mun mielestä ajatusta. Mutta kukaan ei vie eteenpäin, koska sen väitettäisiin kaatuvan naisten harteille muun metatyön lisäksi. 

Mä oon naisena sitä mieltä, että jos joku tekee liikaa kotitöitä ja uupuu siitä, pitää katsoa myös peiliin eikä loputtomasti syyttää rakenteita. Jos mies on sohvalla lojuva laiskuri, ei sellaista kannata ylipäätään ottaa ristikseen. Ei siitä hyvä tule kouluttamalla. Vanhempani, tai appivanhemmat, ottaisin nyt nurkkiin asumaan jos olisi mahdollista. Erillinen talo pihapiirissä on tyhjänä, siitä saisi hyvin rempattua. Lapset on niin isoja, että eivät tarvitse kuin huoltoa ja hellyyttä. Ja omat poikani olen opettanut pesemään pyykit, siivoamaan ja vaihtamaan omat lakanat. Sanonut, että eivät saa hyviä naisia jos eivät osaa huolehtia itsestään.

Vierailija
4/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän syytingissä lapsi saanut mitään korvausta vaan ylläpiti ja huolsi vanhempansa.

Isäni vanhemmat elivät syytingillä 20 vuotta kunnes kuolivat n 75-vuotiaina 40-luvun lopulla. Tietysti nuorempina osallistuivat maatilan töihin ja mummu katsoi varmaan lasten perään, enhän minä silloin vielä elänyt.  

Eli isä osti tilan isältään , syytinki kauppakirjoissa. 

Vierailija
5/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko syytinki joku veneerinen tauti. Kuulostaa

Vierailija
6/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytinki on sitoumus huolehtia henkilön vanhuudesta, asunto, ruoka, vaatetus, hoito, hautaus.  

Vierailija
7/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
8/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syytinki on sitoumus huolehtia henkilön vanhuudesta, asunto, ruoka, vaatetus, hoito, hautaus.  

Niin, ja vastineeksi saa ilmaiset tilukset.

Vierailija
9/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän syytingissä lapsi saanut mitään korvausta vaan ylläpiti ja huolsi vanhempansa.

Isäni vanhemmat elivät syytingillä 20 vuotta kunnes kuolivat n 75-vuotiaina 40-luvun lopulla. Tietysti nuorempina osallistuivat maatilan töihin ja mummu katsoi varmaan lasten perään, enhän minä silloin vielä elänyt.  

Korvaus oli se, että sai tilan omistukseensa kohtuuhintaan jo vanhempien eläessä.

Vierailija
10/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa on mun mielestä ajatusta. Mutta kukaan ei vie eteenpäin, koska sen väitettäisiin kaatuvan naisten harteille muun metatyön lisäksi. 

Mä oon naisena sitä mieltä, että jos joku tekee liikaa kotitöitä ja uupuu siitä, pitää katsoa myös peiliin eikä loputtomasti syyttää rakenteita. Jos mies on sohvalla lojuva laiskuri, ei sellaista kannata ylipäätään ottaa ristikseen. Ei siitä hyvä tule kouluttamalla. Vanhempani, tai appivanhemmat, ottaisin nyt nurkkiin asumaan jos olisi mahdollista. Erillinen talo pihapiirissä on tyhjänä, siitä saisi hyvin rempattua. Lapset on niin isoja, että eivät tarvitse kuin huoltoa ja hellyyttä. Ja omat poikani olen opettanut pesemään pyykit, siivoamaan ja vaihtamaan omat lakanat. Sanonut, että eivät saa hyviä naisia jos eivät osaa huolehtia itsestään.

Näin se on.

Tälläkin palstalla uikuttaa vanhempia miehiä kun on liitot menneet nurin ja nyt pitäis osata huolehtia itse itsestään. Luultavasti kuolemaan asti.

Kukaan nykynainen ei enää kotiorjaksi rupea.

Vierailija
11/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että opetat, alusta asti on sovittava kaikki, muutoin vaikea muuttaa mitään.

Vierailija
12/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja vastineeksi saa ilmaiset tilukset.

Ei saa.  Kyllä isänikin otti velkaa ja maksoi tilan. Mulla on kauppakirjat ym hallussa.

Sukupolvenvaihdos ei silloin eikä nyt suju millään syytingillä

Vierailija
13/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maksettiin syytinkijärjestelmässä. Huutokaupassa vähiten syytinkimaksua pyytänyt valittiin syytinkipaikaksi.

Vierailija
14/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korvaus oli se, että sai tilan omistukseensa kohtuuhintaan jo vanhempien eläessä.

Kotitilamme oli ison talon torppa eli vaari oli torppari.  Hän ei vielä ollut maksanut koko lunastussummaa joten isäni maksoi sekä vaarille että isolle talolle loput lunastuksesta.

Sopimuksiin jäi vielä että karjamme sai laiduntaa ison talon metsässä, silloin vielä karja laidunsi metsissä, pellot tarvittiin viljalle. Eli sitten tehtiin taksvärkkipäiviä,  jäänyt mielikuva että neljä naispäivää vuodessa.  Ja oisko perunannostopäiviä ollut lisänä.   Vanhemmat sisareni kävivät suursiivouksessa ja pyykissä apuna.  Pyykkilaudat ja keittopadat vielä 50-luvulla isossa talossakin.

Vierailija
15/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maksettiin syytinkijärjestelmässä. Huutokaupassa vähiten syytinkimaksua pyytänyt valittiin syytinkipaikaksi.

Tuo oli huutolaisuus. Eri asia.

Vierailija
16/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on syytinki-mies. Makaa sohvalla ja odottaa myöhempää hautausta.

Vierailija
17/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja sanoo, että hoitaisi omat vanhempansa, mutta entä appivanhemmat? 

Vierailija
18/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan, syytinkiläinen oli jossain loukossa ja hänelle annettiin koirankupissa jotain syötävää,  mikä koralle ei kelvannut. Nyt vanhusten tilanne on aika paha, vanhus jakaa aivaimia kymmenille "avustajille" jotka piipahtavat katsomassa vieläkö henki pihisee.

Tavaraa ja rahaa häviää, mutta sehän vain helpottaa perinnön jakajien tuskaa ja vaivaa. Eikö?

Vierailija
19/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan, syytinkiläinen oli jossain loukossa ja hänelle annettiin koirankupissa jotain syötävää,  mikä koralle ei kelvannut. Nyt vanhusten tilanne on aika paha, vanhus jakaa aivaimia kymmenille "avustajille" jotka piipahtavat katsomassa vieläkö henki pihisee.

Tavaraa ja rahaa häviää, mutta sehän vain helpottaa perinnön jakajien tuskaa ja vaivaa. Eikö?

Sotket huutolaisuuden ja syytingit.  Voihan tietysti olla että syytinki-vanhuskin sai huonpa kohtelua.

Vierailija
20/23 |
13.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syylinki taas on huopa tms tossu joka laitettiin saappaaseen tai ulkokenkään.

Syylari  jotain koneisiin liittyvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan