Miksi monet pyöräilevät jalkakäytävillä vaikka tieliikennelain mukaan ajoneuvon paikka on ajoradalla?
Se, että ei osaa ajoneuvojen liikennesääntöjä ei ole mikään syy. Jokaisella ajoneuvon kuljettajalla (siis myös pyöräilijällä) on velvollisuus osata säännöt, oli ajokorttia tai ei.
Myöskään onnettomuustilastot eivät tue jalkakäytävillä ajoa. Jalkakäytävillä ajaville sattuu enemmän törmäyksiä autojen kanssa kuin ajoradalla ajaville, koska jalkakäytävällä ajavaa on hankala havaita risteyksissä ja liittymissä.
Kommentit (3)
Minä erehdyin kerran kaupungissa ajamaan pyörällä leveällä kevyen liikenteen kulkuväylällä, en tajunnut että kyseessä olikin jalkakäytävä, mutta mulle huomautettiin asiasta, joten siirryin sitten pois ja olen sen jälkeen muistanut katsoa liikennemerkit...
Mutta esim. Turussa Ruissalossa pyöräilijät ajelevat ihan pokkana jalankulkureiteillä. Eivät hekään taida tuntea liikennemerkkejä. Merkissä ei ole kuin jalankulkijan kuva... joten....
Moni ei tiedä että sellainen väylä missä ei ole mitään kylttiä on jalkakäytävä.
Osa kaahaa pyörällä pihaan, jopa alaovelle kerrostalossa suoraan ja jalkakäytävillä. Eikä kuulu mitään pientä ääntä takaa, että kävelijä voisi havaita sen tulevan. Tielle eivät mene koska autot ajavat yli, kuskit eivät kaikki välitä että ajaa päälle.