Te ketkä olette asuneet Vuosaaressa tai Itä-keskuksen lähellä pitkään niin.....
.....miten tilanne tai siis alue on mielestänne muuttunut viimeisen 10 vuoden aikana? Onko tilanne nyt parempi vai huonompi kuin esim. 2014?
Kommentit (27)
Neekeröityminen etenee suunnitellusti
Ei kai tähän tarvitse edes vastata?
Asioimalla esim Itiksessä selviää paljon.
🤣 Ihanan rauhallista nykyään, kun yli puolet yrityksistä on sulkenut ovensa.
Asuin Länsimäessä.siis ihan kulmilla,ja poistuin sieltä suunnalta.
Parempaan suuntaan. Eastonin Cittari on ihan 5/5. Raidejokerilla on kiva kulkea ja metrolla pääsee Espooseen asti.
Suomalaisia on vähemmistö. Olen meidän rapun ainoa jolla on suomalainen sukunimi. Partajengiä on enemmän. Juopottelua on vähemmän. Puhoksessa voi käydä ulkomaanmatkalla.
Vierailija kirjoitti:
Asuin Länsimäessä.siis ihan kulmilla,ja poistuin sieltä suunnalta.
Mikä pisti alun alkujaan muuttamaan Länsimäkeen? Sehän on ollut Jakomäkeä huonommassa maineessa 80-luvulta saakka.
Vierailija kirjoitti:
Eksoottinen värinä voimistuu päivä päivältö
Ja tätä haluamme lisää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä haluamme lisää!
Olisi ihanaa, jos Westendiin tai Kauniaisiin saataisiin samaa meininkiä 🙂
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia on vähemmistö. Olen meidän rapun ainoa jolla on suomalainen sukunimi. Partajengiä on enemmän. Juopottelua on vähemmän. Puhoksessa voi käydä ulkomaanmatkalla.
Ihan kauheeta Ootko mies vai nainen? Miten uskallat iltaisin liikkua mihinkään ja millä kielellä esim. yhtiökokoukset pidetään?
Muutin näille mestoille -66. Tunnen nää idän lähiöt kohtalaisen hyvin...kaikki. On siis vertailukohtaa pitkältä ajalta, ja monesta lähiöstä. Surullistahan tää on. Nää oli joskus hyviä mestoja. Kaikenlaista härdeliä oli ennenkin, mutta puhutaan kuitenkin aikalailla erilaisista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Muutin näille mestoille -66. Tunnen nää idän lähiöt kohtalaisen hyvin...kaikki. On siis vertailukohtaa pitkältä ajalta, ja monesta lähiöstä. Surullistahan tää on. Nää oli joskus hyviä mestoja. Kaikenlaista härdeliä oli ennenkin, mutta puhutaan kuitenkin aikalailla erilaisista asioista.
Joo, minäkin kävin Itiksessä 90-luvulla aina joulu-ostoksilla Espoosta saakka, mutta nykyään en Kannelmäkeä lähemmäksi enää uskalla tulla.
Vierailija kirjoitti:
Parempaan suuntaan. Eastonin Cittari on ihan 5/5. Raidejokerilla on kiva kulkea ja metrolla pääsee Espooseen asti.
Parempaan on menty. Helsingin kaupunki siivosi alueelle aikoinaan muuttaneet päihdeongelmaiset pois ja paikalle muutti lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minäkin kävin Itiksessä 90-luvulla aina joulu-ostoksilla Espoosta saakka, mutta nykyään en Kannelmäkeä lähemmäksi enää uskalla tulla.
Sanomattakin on selvää, et varmaan uskalla myöskään käydä ulkomailla? Suppeeta on elämä joillakin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ulkomaalaisten määrä rapussa on todella huono mittari, koska se vaihtelee paljon samankin taloyhtiön eri rapuissa/rakennuksissa. Esimerkiksi rapussa, jossa itse asun prosentti on 0, viereisissä rapuissa n. 22-23%, joissakin taloyhtiömme rapuissa prosentti on lähes/vähän yli 50. Suomalaisia ei kitenkaan ole Vuosaaressakaan vähemmistö, vaikka vieraskielisten osuus ja siten todennäköisesti etnisyys on suurempi kuin Helsingissä keskimäärin.
"Vuoden 2024 lopussa Vuosaaren asukkaista suomen- ja saamenkielisiä oli 64,5 prosenttia ja ruotsinkielisiä 4,3 prosenttia. Vieraskielisten osuus alueen väestöstä oli tällöin 31,2 prosenttia, mikä on selvästi suurempi kuin Helsingissä keskimäärin (20,4 %, 31.12.2024)." (Wikipedia)
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, onko paljon melu- ja hajuhaittoja?
Asun Marjaniemessä aivan Itiksen vieressä, ja täällä on tosi rauhallista. Olen joskus unohtanut ulko-oven päiväksi auki, eikä ole mitään tapahtunut. Etniset ryhmät pysyvät enimmäkseen toisella puolella Itäväylää. Ne levottomat alueet taitavat olla enemmän Vantaan puolella, ja itse asiassa nykyään Töölössä ja Kalliossa peukun takia. En ole nähnyt yhtään sekoilevaa peukun käyttäjää näilltä huudeilla. Halal-kaupoista saa edullista ja tuoretta lihaa, ja muutenkin täältä saa tosi hyvin edullisesti kokkaustarpeita. Tietysti somalinaiset ovat aika ärsyttäviä, kun tiedän, että ne eivät juurikaan töissä käy.
N58
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, unohdin Eastonin. Komppaan. Se on minustakin 5/5. Ja minulla kävelymatkan päässä. Ja se, että voin pyöräillä keskustaan, on hieno juttu.
Uskon, että Itäkeskuksen arvostus tulee vielä nousemaan, ja muutenkin Helsingin itäisen ranta-alueen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ulkomaalaisten määrä rapussa on todella huono mittari, koska se vaihtelee paljon samankin taloyhtiön eri rapuissa/rakennuksissa. Esimerkiksi rapussa, jossa itse asun prosentti on 0, viereisissä rapuissa n. 22-23%, joissakin taloyhtiömme rapuissa prosentti on lähes/vähän yli 50. Suomalaisia ei kitenkaan ole Vuosaaressakaan vähemmistö, vaikka vieraskielisten osuus ja siten todennäköisesti etnisyys on suurempi kuin Helsingissä keskimäärin.
"Vuoden 2024 lopussa Vuosaaren asukkaista suomen- ja saamenkielisiä oli 64,5 prosenttia ja ruotsinkielisiä 4,3 prosenttia. Vieraskielisten osuus alueen väestöstä oli tällöin 31,2 prosenttia, mikä on selvästi suurempi kuin Helsingissä keskimäärin (20,4 %, 31.
Herra jumala siunatkoon teitä 🥶 Yli 30% muita....mitä kieltä siellä kouluissa puhutaan, kun lapsien osuus lienee 70%