Aivan kauheaa tuollainen elämänpituuden julistaminen kuolleelle
Vaikka en tunne henkilöä jolle lääkäri sanoo näin: joulua et tule näkemään, niin saan aivan kauhean pakokauhun tuntuisen olon itselleni, menen sen ihmisen kroppaan ja pään sisälle ja pohdin, miltä hänestä mahtanee tuntua, mitä hän ajattelee juuri nyt kun asian kuuli. Suren ja ajattelen että miltä sellainen mahtaisi itsestä tuntua ja mitenkähän tämä ihminen tästä edespäin jatkaa.
Kommentit (16)
Niin. Mikään ei ole varmaa, edes kuolema. Kuolema karkaa. Elämää on toisella puolellakin.
Vierailija kirjoitti:
Voi kauhea, nyt kirjoitin väärin. Piti kirjoittaa, että jos se elinaikaennuste annetaan vielä elävälle, eli JOULUA ET TULE NÄKEMÄÄN. Anteeksi virhe.
Saat anteeksi. 🎀
Tuskin ne tuollaista kysymättä kertoo. "Joulua et tule näkemään!" *paskaiset naurut*
Minä haluaisin kuulla lääkärin parhaan arvion. Yrittäisin sitten sen mukaan hoitaa asiani kuntoon, että vaimolle ja sukulaisille jäisi vähemmän vaivaa. Tekisin varmaan myös muita "sitten kun" juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin ne tuollaista kysymättä kertoo. "Joulua et tule näkemään!" *paskaiset naurut*
Mikä sinua siinä erityisesti naurattaa ?
Mitä auttaa sinun pohtimisesi ja yritys päästä toisen pään sisälle? Auttaako jotain, vai saatko vain itsellesi ahdistuneen olon, jota sitten purat tänne erilaisten kuvitteellisten tapausselostuksien muodossa? Mitä haet näillä?
Jos yhtään lohduttaa ajatus joka 3. ihminen sairastuu syöpään jossain vaiheessa elämässä syöpään kuolee joka vuosi tuhansia suomalaisia tänne kun olet syntynyt niin se päivä tulee kun kuolet monta kertaa miettinyt lukua 36525
Toivoa ei saa potilaalta koskaan viedä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä auttaa sinun pohtimisesi ja yritys päästä toisen pään sisälle? Auttaako jotain, vai saatko vain itsellesi ahdistuneen olon, jota sitten purat tänne erilaisten kuvitteellisten tapausselostuksien muodossa? Mitä haet näillä?
Perkelettäkö se sulle kuuluu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaiveleppas persettäsi mt-potilas.
Potilas on pyytänyt rehellistä ennustetta jäljellä olevasta elinajasta. Useinhan lääkärit eivät sitä varmaan mielellään kerro, ennemminkin kehottavat menemään päivä kerrallaan, mutta jos joku haluaa faktoja pöytään, niin eipähän siinä mitään.
Empaattinen ihminen kykenee asettumaan toisen asemaan. Silloin voi käydä juuri noin kun sinulle.
Isoisälle annettiin 3 - 5 vuotta elinaikaa. Sai 5 vuotta.
Mun isälle annettiin viikkoja tai kuukausia, mutta ei vuosia. Eli puoli vuotta.
Mun sedän sanottiin kuolevan. Lääkäri sanoi, että hän on nähnyt monta sydänkohtausta ja tästä ei tulla selviämään. Setä oli huolissaan vain bussikortistaan, joka oli unohtunut kotiin. Tarvitsi sitä paluumatkaan. Ei se setä tuolloin kuollut. Eli vielä ihan normaalia elämää tuon jälkeen, mutta vain puoli vuotta, kunnes tuli uusi kohtaus. Se oli 4.
Ai. Mä itse taas arvostin suuresti lääkärin rehellisyyttä kun tämän oman "kuoleman tuomioni" sain. En todellakaan halunkut minulle valehdeltavan ja annettavan turhaa toivoa jotta voin valmistua tulevaan ja kohdata tosiasiat tosiasioina. Olisi kamalaa jos minulle olisi uskoteltu että tästä voin selvitä ja olisin sellaiseen valheelliseem toivoon takertunut. Tiedän kuolevani ennen ensi kesää ja lääkäri tämän minulle onneksi myös suoraan kertoi kun elinajan odotetta häneltä pyysin. Olin tosin lukenut asiasta fakta tietoa jo kun diagnoosiani epäiltii joten yllätyksenä se ei tullut mutta loi kyllä uskon siitä että voin luottaa lääkäriini, eikä hän valehtele minulle helpottaakseen oloani vaan on minulle rehellinen myös kipeän aiheen tiimoilta.
Voi kauhea, nyt kirjoitin väärin. Piti kirjoittaa, että jos se elinaikaennuste annetaan vielä elävälle, eli JOULUA ET TULE NÄKEMÄÄN. Anteeksi virhe.