Muita 11kk, joilla vain 2 hammasta?
Meidän tytölle tuli 6 kk iässä kaksi alahammasta ja sen jälkeen ei ole tullut lisää.. Syö ihan hyvin kiinteitä ruokia, 1-3 v. soseita, leipää ym. Ihmettelen kyllä vähän että missä hampaat ovat.. Esikoisellamme oli samanikäisenä jo 8 hammasta..
Tytöllä on todettu maito-allergia 6 kk vanhana, voikohan se vaikuttaa? Mitenköhän sitten toimitaan jos ei hampaita ala kuulumaan? Neuvolantäti ei ollut huolissaan 10 kk neuvolassa, itse kyllä vähän olen..
Kommentit (4)
neiti (ensi viikolla 11kk) kahdella alahampilla =). 8 kuisena tuli eka ja toinen 9kk iässä. Iloisesti kahdella hampaalla virnistää,enkä ole tästä huolestunut.
moikka! eli mun esikoiselle tuli eka hammas vasta 1v2kk ikäisenä!!!! olin jo ite vähä huolissani kun vuosikkaana ei hampaita ollut, mutta neuvolassa th sanoi et ajan kanssa tulee ja niin ne tulikin sit. Tytöllä nyt alkaneet vaihtua pysyviin niin uusi huoli oli kun reilun vuoden oli rautahampaat poissa siitä kun irtos. Kun alkoivat sit kasvaa niin tulikin kaikki puuttuvat kerralla. jos kovasti askarruttaa niin voithan varata ajan hammashoitajalle niin katsoo suuhun miltä ammattilaisen mielestä tilanne näyttää.
-marrasmamma-
Meidän pojalle tuli ensimmäinen hammas samana päivänä ku täytti 11kk =). 1v6kk mennessä niitä olikin sitte jo 20kpl. Ei toki voinut antaa kovin karkeaa ruokaa ennenku poskihampaat tuli, mutta muuten ei kyllä oo haitannu, enkä ollut asiasta huolissanikaan missään vaiheessa.
Yleensä maitohampaat puhkeavat siten, että ensin alas eteen puhkeaa 6-10kk ikäisenä, ylös eteen alkaa tulemaan hampaita (4kpl) 8-13kk ikäisenä. sitten alas niiden kahden viereen 10-16kk iässä. kulmahampaat alas ja ylös yleensä 13-19kk ikäisenä. ensimmäiset poskihampaat 16-23kk ja toiset poskihampaat 23-33kk ikäisenä.
noissakin on poikkeuksia, joku jo syntyy hampaita suussa, kun jollekin puhkeaa vasta ensimmäisetkin myöhemmin (1,5-v aloitetaan tutkimaan jos ei lainkaan hampaita näy) :)