Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kapinalliset nunnat valtasivat entisen luostarinsa :D

Vierailija
13.09.2025 |

Kolme 80-vuotiasta nunnaa karkasi vanhainkodista ja valtasi takaisin entisen luostarinsa

Nunnat ovat viettäneet suurimman osan elämästään Schloss Goldensteinissa, joka on toiminut luostarina ja yksityisenä tyttökouluna vuodesta 1877 lähtien.

Sisar Bernadette, 88, sisar Rita, 82, ja sisar Regina 86.

Paula Tapiola

9:53

Kolme 80-vuotiasta itävaltalaista nunnaa on karannut vanhainkodista ja vallannut takaisin entisen luostarinsa, kertoo itävaltalainen yleisradioyhtiö ORF.

Kolmikon mukaan heidät vietiin luostarista vanhainkotiin vastoin tahtoaan joulukuussa 2023. He olivat tuolloin luostarin viimeiset nunnat.

Katolisen papin ja luostarin esimiehen Markus Graslin mukaan muuton syynä oli, että nunnat eivät kyenneet elämään itsenäisesti, yleisradioyhtiö BBC kertoo.

Nunnat kiistävät tämän ja painottavat olevansa kykeneviä huolehtimaan itsestään.

Olemme iloisia ja pirteitä. Vain sisar Regina tarvitsee hieman hoitoa, mutta hän kulkee rollaattorilla nopeammin kuin minä, sisar Bernadette sanoi ORF:lle.

Lukkoseppä auttoi nunnat huoneisiinsa

Sisar Bernadette, 88, sisar Regina, 86, ja sisar Rita, 82, palasivat luostariinsa syyskuun alkupuolella omin päin ja entisten oppilaidensa avustuksella.

Luostarin valtaukseen tarvittiin myös lukkosepän apua. Nunnien vanhojen huoneiden lukot oli vaihdettu.

Tämä ei ole rikos tai mitään sellaista. Se on meidän oikeutemme, sisar Bernadetta sanoi ORF:lle.

Nunnat sanovat, että heillä on kirkon kanssa sopimus, joka oikeuttaa heidät asumaan luostarissa elämänsä loppuun asti.

Luostari lakkautettiin pian sen jälkeen, kun nunnat oli siirretty vanhainkotiin. Luostarin yhteydessä toimii kuitenkin yhä tyttökoulu.

Nunnien koti vuosikymmeniä

Luostarin esimies Graslin mielestä nunnien päätös palata luostariin on täysin käsittämätön.

Hänen mukaansa vanhainkoti oli tarjonnut nunnille ehdottoman välttämätöntä, ammattimaista ja hyvää lääketieteellistä hoitoa.

Nunnat ovat kuitenkin onnellisia. Entiset oppilaat auttavat heitä arjen pyörittämisessä, kuten ruokaostoksissa ja lääkärikäynneissä.

Kaipasin aina kotiin hoitokodissa. Olen niin onnellinen ja kiitollinen, että olen takaisin, sisar Rita sanoi yleisradioyhtiö BBC:lle.

Nunnat ovat viettäneet suuren osan elämästään Schloss Goldensteinissa, joka on toiminut luostarina ja yksityisenä tyttökouluna vuodesta 1877 lähtien.

Sisar Bernadette kävi itse koulua siellä vuodesta 1948 lähtien. Sisar Regina saapui luostariin vuonna 1958 ja sisar Rita neljä vuotta myöhemmin.

Hyvä nunnat!!!!

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kuvitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän