Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gradu ja pieni lapsi - kokemuksia ja kannustusta kaivataan.

Vierailija
10.04.2007 |

Minulla nyt edessä gradun aloittaminen, opiskelen kieliaineita yliopistolla. Lapsi pian vuoden, eikä hoitoapua ole saatavilla muilta sukulaisilta kun mieheltä iltaisin. Tuttava, jolla on itselläänkin pieni lapsi, on luvannut kerran viikossa katsoa lasta n. 3 tuntia kerrallaan jolloin voin tehdä gradua (suunnittelin että tekisin niin, että aloitan 1-2 maissa ja mies hakee lapsen kotiin, jolloin voin tehdä koko illan). Eli yksi päivä viikossa mahd tehdä + iltaisin ja viikonloppuisin. Lapsen päiväuniaikaan en oikein usko voivani tehdä mitään, lapsi nukkuu n. 2 tuntia päivässä yleensä kahdessa erässä.

Itsestähän se on kiinni ja omasta tehokkuudesta, mutta onkohan minulla mitään mahdollisuuksia saada gradu esim vuodessa valmiiksi tällä järjestelyllä? Aktiivista työaikaa viikossa olisi ehkä n. 15 tuntia, välillä enemmänkin ehkä.

kokemuksia?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin hyvin menee. Jos taas ei ole dispoa ja materiaali on vielä hukassa niin ei tule mitään vaikka viesit lapsen kokonaan hoitoonkin.

Pyydä proffalta apua dispon tekoon ja materiaalin valintaan.

Vierailija
2/12 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä vaan, gradu on varmasti valmis vähintään vuoden kuluttua!

Itse tein gradun, kun lapsia oli kolme. Nuorin oli 2v, kun gradu valmistui. Tuttavapiiriin kuuluu useampia, jotka ovat olleet vastaavassa tilanteessa ja kaikilla gradut valmistuneet.

Minullakaan ei ollut lapsenhoitoapua, joten apu kerran viikossa kuullostaa ruhtinaalliselta. Käytännössä kirjoitin gradun öisin. Rankkaa oli. Tehokkaat saavat paljon aikaan lapsen päiväunien aikaan. Laiskat (kuten minä) tekevät kotihommia ja lukevat naistenlehtiä ja työskentelevät sitten öisin.

Vinkkinä: kannattaa olla järjestelmällinen alusta pitäen. Laittaa käytetyt lähteet järjestykseen kansioihin. Muistiinpanoille on hyvä varata vihko, jossa pysyvät tallessa (vrt. irtolappuset, jotka katoavat).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, että mikset hae päivähoitopaikkaa lapsellesi, vaikka osapäiväistä ja tee graduasi päivällä, jotta voitte olla yhdessä perheen kesken iltaisin...

Kokemuksesta voin sanoa, että nuo tunnit, jotka on käytettäväksi lopputyötä varten, osaa käyttää todella tehokkaasti pienen lapsen äitinä.

Vierailija
4/12 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekipä hyvää kuulla, että joku on mahdollisesti vielä vaikeammassa tilanteessa saanut gradun tehtyä :). Hyviä vinkkejä annoit myös, erityisesti tuo muistiinpanovihko on hyvä, minulla kun on tapana kerätä lippuja ja lappuja...

Niin ja gradua ei siis ole vielä ollenkaan aloitettu, aihe on jotakuinkin päätetty vasta.

Vierailija
5/12 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoitopaikan hakeminen on käynyt mielessä kyllä, mutta koska lapsi täyttää vasta kesällä vuoden, en halua niin pientä vielä laittaa hoitoon. Alustavasti olen ajatellut että ensi vuoden alusta lapsi voisi mennä hoitoon muutamana päivänä viikossa (lapsi silloin 1,7 v. ) t. ap

Vierailija
6/12 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin, että et halua noin pientä laittaa hoitoon. Itse laitoin 1v3kk ikäisen aikanaan hoitoon ja hän oli hoidossa 5-6 tuntia 4:nä päivänä viikossa kun tein lopputyötäni.

Näin jälkeenpäin ajatellen ihmettelen, että mikä kiire itselläni oikein oli. Olisin hyvin ehtinyt diplomityöni tehdä vuotta myöhemminkin. Tämän vuoksi antaisin ystävällisen neuvon, että nauti siitä pienestä lapsestasi ja aloita se gradu vasta kun laitat hänet hoitoon!

Mutta helppo se on tietysti toiselle sanoa, kun en tilannettasi sen kummemmin tunne. Tsemppiä kuitenkin!

Vierailija
7/12 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varattiin siihen väliin isyyslomapäiviä muutama, ja lisäksi tein gradua viikonloppuisin ja iltaisin. Tilannetta helpotti se, että ehdin saada graduni raakaversio-käsikirjoituksen valmiiksi ennen lapsen syntymää, joten lähinnä kyse oli parin luvun uudelleenkirjoittamisesta, yhden alaluvun lisäämisestä, ja virheiden korjaamisesta.

Kyllähän siitä tietysti laatu kärsi;-) Mutta tulipa tehtyä. Maisteriksi valmistuin esikoisen ollessa puolivuotias, ja kyllä siinä kivi vierähti sydämeltä kun paperit käteen sai.

Tsemppiä matkaan!

Vierailija
8/12 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä selviät!

Mä keräsin aikanaan haastattelumateriaalit ennen muksun syntymää. Kun lapsi oli 3 kk, aloin tosissaan panostamaan graduun. Kun muksu täytti 7 kk, oli gradu valmis. Ota kunnon spurtti kun miehesi on kotona. Jätä kotihommat ja kaikki muu " ylimääräinen" ja keskity graduun. Mitä isommaksi lapsi kasvaa, se vaikeammaksi homma käy..

Vierailija
9/12 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli siinä valmistumisessa oikeasti tekemistäkin, vaikka gradu oli jo melko hyvällä mallilla. Oikeastaan oli hankalampaakin noin,kuin mitä olisi ollut tehdä gradu alusta alkaen, kun piti keskittyä moneen aihealueeseen ja tehdä pohjatyötä monesta aiheesta.

Mutta sellaisen vinkin annan, että minimoi kaikki muut stressin aiheet: kotitöistä huolehdi vain ns. pakollisista ja nakita niitä mahdollisimman paljon miehelle. Jos talous antaa myöten, niin esim. siivouspalvelua kannattaa kiireaikana ehdottomasti käyttää! Ja tärkeää on, että saat homman alkuun, älä pidä rimaa liian korkealla, käsikirjoitusta voi sitten myöhemmin parannella niin paljon kuin sielu sietää, kunhan sen käsikirjoituksen vaan ensin saa alkuun!

Vierailija
10/12 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kuulutko vanhaan opiskelututkintoon vai tähän uuteen (ensin kandiksi, sitten maisteriksi..)?

Eli jos kuulut muistathan valmistua ennen elokuuta 2008.

Itsellä vauveli nyt puolivuotias, ja kirjoitan gradua päiväunien aikaan (kahdet reilun tunnin päikkärit päivässä). Kirjoitan noin sivun päivässä ja se riittää meikäläiselle. Tarkoitus siis vaan saada gradu valmiiksi, jos approbaturilla menen läpi, niin olen tosi tyytyväinen.

Vierailija
11/12 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsestä kiinni kai...?

Itse olen nyt ollut kotona 2v1kk ja tarkoitus oli tehdä gradu. Nyt kuitenkin oli pakko laittaa lapsi päiväkotiin (aloitti juuri), sillä en vaan saanut mitään tehtyä, kun lapsi oli kotona. Nukkuu päiväunia 2h kerralla - sehän on ok - mutta siinä ajassa en ehdi koota itseäni, kirjojani ja ajatuksiani oikealle tasolle. Sitä koko ajan ajatteli, että kohta se herää, kohta se herää....

Sain tehtyä seminaarityön suosi sitten, kun lapsi oli 1 v ja kävi ystävälläni hoidossa 2 x viikossa aamupäivät + päiväunet. Silloin ystävän samanikäinen lapsi oli meillä vuoroin vieraissa, eli 2 x viikossa, ystävänikin siis opiskeli. Se oli hyvä systeemi. Mutta siihenkin tarvitsin yliopiston seminaarikurssin = joku antoi deadlinen ja oli pakko edistyä. Gradun teko on kai mulle liian vapaata... Koska en saa sitä tehtyä!

Nyt on toivoa, kunhan tuo päiväkoti alkaisi kunnolla ja saisin koottua pitkästä aikaa kirjat ym. työpöydälle (ja suljettua AV:n lopullisesti).

Vierailija
12/12 |
10.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pyrkisin tossa tilanteessa hyväksyttävään graduun, enkä tavoittelis mitään täydellistä (paitsi jos haluat tutkijaksi).

Kurinalaisuutta, ja eiköhän tuo onnistu. Ei se gradu niin kamalasti aktiivista työaikaa vaadi, vaikka tuppaakin venymään jos aikaa on käytettävissä.

Itse tein gradun ennen lapsia, mutta mies vasta lapsen synnyttyä. Häneltä onnistui yhdistelmä pieni vaativa vauva + pedagogiset opinnot + gradu + osa-aikatöitä n. 15 h/vko. Minä siis hoidin vauvaa kotona, mutta mies osallistui kotonaollessaan yhtä paljon ellei enemmän, paitsi että rauhoitti gradulle muistaakseni yhden aamupäivän viikossa. Teki myös öisin, kun ei saanut unta. Tunnustan että osallistuin minäkin siihen graduntekoon välillä ;-) Hän myös opiskeli kieliä ja valitsi vähemmän työlään gradunaiheen, analysoi yhtä opiskelemallaan kielellä kirjoitettua klassikkokirjaa.