Ihottuma kasvoissa allergiaa, vai normaalia yliherkkyyttä taaperolla?
Aluksi huomasin lapsen toisessa poskessa sitkeän punaisen näpyn, mutta nyt on jo punaista ryhelmää isommalla alueella. Sama näppyisyys on myöskin levinnyt toiseen sierainaukkoon, leukaan ja viimeiseksi polvitaipeisiinkin. Aiemmin talvella lapsen ihossa oli selviä kuivia alueita, jotka paranivat sitkeällä öljyämisellä ja rasvaamisella.
Olisiko kysessä yllättäen puhjennyt ristikkäisallergia näin keväällä, vai mikä? Lapsi syö normaalisti kaikkia viljoja päivitääin ja tuoreita vihanneksia sekä hedelmiä. Ulkoilee päivittäin ja välillä olen epäillyt altistumista ns. lumihomeelle, koska lapsen isä aikoinaan saanut siitä iho-oireita. Ihoa olen rasvannut tuoksuttomalla kosteusvoiteella, sinkkivoiteella ja Ceridal-öljyllä, mutta eivät tunnu tepsivän.
Hei,
kyllähän tuo voii olla allergiaakin ihan hyvin. Et kertonut lapsen ikää ? Cediral öljyistä ja muista rasvaamisista että kannattaa hakea apteekista muutamia erilaisia perusvoiteita ja kokeilla mikä niistä auttaa omassa tapauksessa parhaiten. Sitten mielellään vaihdellaan 2-3 viikon välein parin sopivan rasvan välillä niin iho ei totu liikaa yhteen ja rasva menetä tehoaan (jotkut rasvat voivat jopa pahentaa ihottumaa jos ne eivät ole sopivia).
Oletko koettanut pitää kirjaa mitä lapsi syöö ja touhuilee jos sillätavoin löytäisit tilanteita joissa ihottuma pahenee. Kyseessä voisi olla ruuasta tai vaikka kosketusallergiasta kyse. Meillä ihottumaa tulee esimerkiksi joistakin tekokuituisista vaatteista iholle vastattuna. Samoin äidin meikeistä jotka vastasivat iholle. Ja nikkelistä tai kuminauhoista iholle vastattuna. Ja meillä ihottuma alkaa kasvoista vaikka altistuminen olisikin aluksi muualla.
Tsemppiä selvittelyihin !
t. Kahden sekä ruoka-aine että kosketusallergisen äiti
Olisiko kysessä yllättäen puhjennyt ristikkäisallergia näin keväällä, vai mikä? Lapsi syö normaalisti kaikkia viljoja päivitääin ja tuoreita vihanneksia sekä hedelmiä. Ulkoilee päivittäin ja välillä olen epäillyt altistumista ns. lumihomeelle, koska lapsen isä aikoinaan saanut siitä iho-oireita. Ihoa olen rasvannut tuoksuttomalla kosteusvoiteella, sinkkivoiteella ja Ceridal-öljyllä, mutta eivät tunnu tepsivän.
[/quote]