Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinusta syrjintä ja rasismi tarkalleen ottaen synonyymeja?

Vierailija
05.09.2025 |

Vai sisältyy toinen toiseen, mutta toinen ei taas välttämättä ole pelkästään sitä toista?

Googlasin rasismin määritelmää ja hämmästyin a) kuinka määritelmät eroavat toisistaan ja b) kuinka laveaksi käsite joskus määritellään. Itse olen yli 50-v. ja olen kasvatettu pitämään rasismia vain lähinnä rotuun (engl. race) kuuluvana syrjintänä. Joidenkin määritelmien mukaan rasismi on kuitenkin mitä tahansa jonkun ryhmän asettamista eri arvoon tai asemaan kuin toisen. Tällöin lähestytään sitä, että syrjintä ja rasismi tarkoittaisivat samaa asiaa. Minulle tämä on vaikea ymmärtää.

Tärkeää kuitenkin olisi, että käsitteet olisivat selviä ja yhteneväistä, jotta asiasta keskustelu olisi mahdollista.

PS. Jos tämä viesti poistetaan, on sekin rasismin tiukimman määritelmän mukaan asioista toisin ajattelevien syrjintää eli rasismia.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjintä ei ole aina negatiivista. Syrjimiseen voi olla hyväkin syy eli esim se, että syrjitään huonon käytöksen vuoksi. Rasismiksi tuota sitten huudellaan, jos kyseessä on tumman värinen.

Tämämän se ongelma on, että nähdään vain ihonväri. Ihmiset yleensä syrjii ihan kaikkia rikollisia ja muuten huonosti käyttäytyviä. Se ei ole negatiivinen asia, vaan ihan itsesuojeluun kuuluva hyvä asia. 

Vierailija
2/4 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkalleen eivät. Rasismiin liittyy rotu (mitä se sitten tarkoittaneekin) tai joka tapauksessa jonkinlainen ryhmä, kuten ap mainitsee. Syrjintä voi koskea vain yhtä yksilöä, vaikka koululuokan oppilasta. Syrjintä ei tarkoita eri arvoon tai asemaan asettamista vaan esimerkiksi ulkopuolelle jättämistä ryhmätyössä tai leikissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana rasismi kuulostaa muotisanalta.Missä sitä on haluun kuulla kertomuksia siitä??ollut joskus paikassa missä oli monen maan ihmisiä.Ei siellä näkynyt mitään.Ellei se piilo rasismia ollut?!?ei ollut sitäkään.Koulu,työpaikka kiusaaminen sitä on ja se on suoraa.Mutta tämä rasismi?Olen itse ollut koulutuspaikka kiusattu.Se oli eristäminen irvailu jos jotain sanot.Naureskelu.Vähättely jne.Suoraan haukuttu..Lopuksi potkut.Syytä ei kerrottu..keksittyjä juttuja pomon puheilla tunteja,pomon pyynnöstä.Ihan kantasuomal. olen.Tein työni hyvin asiakkaat jopa kiitti ja pikkupomot.Onko täällä ketään joka voisi kertoa kokemuksiaan tuosta rasismista maassamme?  Kyllä työyhteisöt ovat ottaneet kaikki tulijat hyvin vastaan.Onko se suomal.juro luonne joku mikä tuntuu kovalta?kälätykseltä,vaatimuksesta.

Vierailija
4/4 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu sekä työpaikkakiusattu.Ei koulutuspaikka kiusattu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme