HS: Kun pyydän ystävän kylään, en aina saa viestiini lainkaan vastausta
"Kirjoitus on Helsingin Sanomien lukijan mielipide.
Monilla ihmisillä voi olla tuhansia Facebook-ystäviä. Silti nykyisen nopean ja helpon tiedonkulun aikana olen huomannut surullisen ja ikävän muutoksen monessa ystävyyssuhteessani. Jos esimerkiksi pyydän jotakuta kylään, en saakaan viestiini mitään vastausta. Töissä ollessani huomasin myös, että esimerkiksi sähköposteihin ei vastattu lainkaan. Tämä koskee erityisesti noin 4050-vuotiaita.
Ennen viesteihin vastaamista pidettiin kohteliaana vastavuoroisuutena. Samoin puhelinsoitot saattavat toimia vain toiseen suuntaan joidenkin ihmisten kohdalla olen aina itse soittaja.
Olen sitten itse toiminut niin, että olen lakannut pitämästä yhteyttä niihin, jotka eivät ole vastanneet viesteihini. Ehkä minun on myös syytä katsoa peiliin, vaikka moni yhteys on katkennut ilman riitaa tai muuta sellaista. Jokin kuitenkin tuntuu muuttuneen sen suhteen, miten ystävyyssuhteita hoidetaan. Kaikkinainen vastavuoroisuus tuntuu katoavan ja se on surullista.
Vastausta kaipaava"
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011415250.html
Oma elämäni on myös tällaista enkä enää jaksa kysellä välinpitämättömien ihmisten kuulumisia.
Kommentit (15)
Ei uudelleen.
Ole hyvä.
Jostain syystä ikivanhat ihmiset huvittavat.
Vierailija kirjoitti:
Ei uudelleen.
Ole hyvä.
Jostain syystä ikivanhat ihmiset huvittavat.
Mitä?
Ei ole samanlainen, minulla on fasessa ystävänä 9 henkilöä, ja pidämme tiiviisti yhteyttä, vierailemme puolin ja toisin.
"Sähköposteihin ei vastattu lainkaan".
- osalla työpaikoista työntekijät saa 100-200 meiliä/pv. Jos on vaikka viikon kipeänä, voi olla kertynynyt tuhat meiliä. Siinä voi joskus jäädä johonkin vastaamatta..
Töissä en todellakaan vastaa jokaiseen meiliin, niitä tulee ihan liikaa enkä usko, että kolmoskerroksen Antti edes odottaa vastaustani siihen tietoon, että yrityksen vuokra-autojen kunto on luokaton eikä niitä siivoa kukaan. Työmeilit on asia erikseen.
Ystävieni viesteihin vastaan, kun ehdin, mutta satunnaisten tuttujen "mitä kuuluu" -kyselyt jätän vastaamatta. Jos olen pari kertaa tavannut jonkun tai jos käymme samassa jumpparyhmässä, niin en katso, että olemme varsinaisesti ystäviä.
Olen huomannut saman ilmiön. Puhelinsoitto tuntuu olevan melkeinpä rikos nykyään joidenkin kohdalla. En tiedä, milloin ja miksi tämä sai alkunsa. Varmaan korona-eristyksien jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman ilmiön. Puhelinsoitto tuntuu olevan melkeinpä rikos nykyään joidenkin kohdalla. En tiedä, milloin ja miksi tämä sai alkunsa. Varmaan korona-eristyksien jälkeen?
Mielestäni tämä on hiipinyt ihmisten elämään somen myötä. Sehän on olemassa siitä syystä että sillä voi korvata ihmisten kanssa olemisen tosielämässä.
Joillakin ihmisillä on sellainen tapa, että saattavat jättää vastaamatta - minusta se on vaan piirre sen ihmisen persoonassa, ja inhottava sellainen.
Yleensä ihmiset huomioivat toisten yhteydenotot koska se on normaalia kunnioitusta.
Palstalla on ollut aiemminkin esillä. Kolme yhteydenottoa minimissään noin parin viikon välein. Jos ei kolmannellakaan kerralla tule vastausta, yhteystieto poistoon ja estot päälle.
Vastaan rutiinisti, että "Kiitos ei, en valitettavasti ehdi. Hyvää päivänjatkoa.". Ei vahingossakaan mitään, mikä vivahtaisi siihen, että odotan vastausta, mutta aina se tulee "Miksi et ehdi, koska ehdit?"
Vierailija kirjoitti:
Palstalla on ollut aiemminkin esillä. Kolme yhteydenottoa minimissään noin parin viikon välein. Jos ei kolmannellakaan kerralla tule vastausta, yhteystieto poistoon ja estot päälle.
Mitä tarvetta on estää sellaista, jolta viestiä ei tule lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vastaan rutiinisti, että "Kiitos ei, en valitettavasti ehdi. Hyvää päivänjatkoa.". Ei vahingossakaan mitään, mikä vivahtaisi siihen, että odotan vastausta, mutta aina se tulee "Miksi et ehdi, koska ehdit?"
Kuulostaa ihmiseltä, jonka kanssa et halua olla tekemisissä edes. Miksi olet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihmiseltä, jonka kanssa et halua olla tekemisissä edes. Miksi olet?
En oikeastaan olekaan. Nuo ovat niitä viestejä, joita tulee ihmisiltä, jotka kokevat olevansa ystäviäni, vaikka minä kutsun heitä tutuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarvetta on estää sellaista, jolta viestiä ei tule lainkaan?
Ettei niitä viestejä saa jatkossa mikäli niitä sattuisi tulemaan. Toiseksi, ettei itse lähettele vahingossa enää viestiä ei-toivotulle henkilölle.
Ironista ettei tähän aloitukseenkaan tule yhtään vastausta :D