Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijalipulla matkustaminen, vaikka opiskelut päättyneet

Vierailija
23.08.2025 |

Minulla vielä opiskelija kuukausilippu  voimassa, mutta opiskelut päättyivät. Opiskelijakortti siis ei enää voimassa. Mietin, että jos tulee tarkastajat ja pyytävät näyttämään opiskelijakortin, niin mahtavatko antaa sakon? Kyse Hsl:n lipusta.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee sakko. 

Vierailija
2/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee sakko. 

Satasen sakko, yritä vain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ketään kiinnosta kunhan vain lippu on voimassa

Vierailija
4/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siinä ole voimassaoloaika?

Vierailija
5/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matkustan opiskelijalipulla vielä tämän viikon. Opiskelut loppui kesällä. Latasin kuukausikortin ja se vaan latasi sen vielä opiskelijahinnalla, koska opiskelijakortin voimassaolo ei päättynyt heti kun valmistuin. Nyt se on jo päättynyt. 

Anna mennä vaan. Ei ne tarkasta kuin sen että sulla on voimassa oleva kuukausilippu. 

Vierailija
6/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entiseen aikaan opiskelijakortti oli voimassa aina lukukauden loppuun, eli käytännössä elokuun loppuun. 

Pitääkö opiskelijakortti esittää lippua ostaessa vai sitä käyttäessä? Typerä kysymys varmaan kaupunkilaisten mielestä, mutta ei täällä maalla mitään automaatteja ole.

Vierailija
7/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostin kk-lipun (30vrk) niin opiskelijakortti oli voimassa. Lippu on puhelimessa hsl:n sovelluksessa ja en pysty ostamaan uutta kk-lippua, ennen kuin tuo edellinen päättyy. On siis vielä viikon ainakin voimassa. Tuntuisi tyhmältä ostaa kertalippuja.

Ap

Vierailija
8/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ostin kk-lipun (30vrk) niin opiskelijakortti oli voimassa. Lippu on puhelimessa hsl:n sovelluksessa ja en pysty ostamaan uutta kk-lippua, ennen kuin tuo edellinen päättyy. On siis vielä viikon ainakin voimassa. Tuntuisi tyhmältä ostaa kertalippuja.

Ap

Kai siellä nyt on joku ilmoita lippu kadonneeksi tms. toiminto. Miksi ostit lipun johon et ole oikeutettu? 

Vierailija
9/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse matkustan opiskelijalipulla vielä tämän viikon. Opiskelut loppui kesällä. Latasin kuukausikortin ja se vaan latasi sen vielä opiskelijahinnalla, koska opiskelijakortin voimassaolo ei päättynyt heti kun valmistuin. Nyt se on jo päättynyt. 

Anna mennä vaan. Ei ne tarkasta kuin sen että sulla on voimassa oleva kuukausilippu. 

Rippuu toki tarkastajasta. Jotkut katsoo vain lipun, mutta kerran tuli vastaan joku eläkeikää lähentelevä vanhapiika, joka otti kortin oikein nenänsä eteen, ja kaivoa silmälasit eteen, jotta varmasti näki oikeat päivämäärät.

Vierailija
10/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin oikeutettu ja sovellus sitä minulle tarjosi.

Ap

Vierailija
11/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina tarkistavat myös opiskelijakortin. Kuljen päivittäin junalla ja yleensä vain VR konnarit tarkistavat lipun ja opiskelijakortin. Nyt alkanut HSL tarkastajia pyörimään usein lisäksi junassa ja katsovat myös opiskelijakortin.

Olen 34v opiskelija, ehkä nuoremmilta uskovat ilman todisteita :)

Vierailija
12/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Opiskelijakorttisi voimassaolo päättyy ennen ostamasi lipun voimassaoloa? Miten osto onnistui? 

Vierailija
13/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Opiskelijakorttisi voimassaolo päättyy ennen ostamasi lipun voimassaoloa? Miten osto onnistui? 

Koska oli silloin voimassa.

Vierailija
14/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tarkistavat myös opiskelijakortin. Kuljen päivittäin junalla ja yleensä vain VR konnarit tarkistavat lipun ja opiskelijakortin. Nyt alkanut HSL tarkastajia pyörimään usein lisäksi junassa ja katsovat myös opiskelijakortin.

Olen 34v opiskelija, ehkä nuoremmilta uskovat ilman todisteita :)

Ei opiskelu liity ikään mitenkään. Samat oikeudet ja vastuut kaikilla.

Vierailija
15/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

No jos kortti on voimassa ostohetkellä niin kk-lipun pystyy ostamaan. Ei ne järjestelmät keskustele keskenään sen enempää. Se on sitten käyttäjän vastuulla jos matkustaa lipulla johon ei ole oikeutettu.

Vierailija
16/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan noita lippuja on pystynyt alennuksilla ainakin VR sovelluksella ostamaan. Se oikeus alennusryhmän lippuun pitää pystyä todistamaan lippua tarkastetaessa. Minäkin ostan perheelle liput kerralla omasta sovelluksesta. Tulee lastenlippuja, aikuisia ja opiskelijaa. Lippuja kun tullaan tarkastamaan, opiskelijat joutunut näyttämään opiskelijakortin 

Vierailija
17/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vanhenevatko nykyiset digitaaliset opiskelijakortit sillä sekunnilla, kun valmistuu? Aiemmin opiskelijakorttiin hankittiin lukuvuositarra, joka oli voimassa elokuun loppuun.

Vierailija
18/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Koska oli silloin voimassa.

Ostit syksyksi lipun elokuun puolella, vaikka opiskelijakorttisi ei ole enää voimassa sillä ajalla kuin lippu on? 

Vierailija
19/19 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vanhenevatko nykyiset digitaaliset opiskelijakortit sillä sekunnilla, kun valmistuu? Aiemmin opiskelijakorttiin hankittiin lukuvuositarra, joka oli voimassa elokuun loppuun.

Lukukausien mukaan Omani oli heinäkuun loppuun. Kesän töissä käynyt opiskelija-alella, vaikka valmistuin keväällä. Aina kun ilmoittautunut läsnäolevaksi on uusi oikeus seuraavaan kuukauteen ollut.