Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kellään kokemusta töistä ja oppisopimuksesta samaan aikaan

Vierailija
17.08.2025 |

Vaihdoin joku aika sitten työpaikkaa, minne mulla ei oo mitään koulutusta. No nyt lähi aikoina olen miettinyt kyseiselle alalle kouluttautumista, mutta en saisi muuten koulua käytyä kuin oppisopimuksella, kun ei ole töiden takia aikaa arki aamuisin kouluun mennä. Haluaisin kuitenkin pitää työn 1.prioriteettina. Teen töitä n.120h/kk ja opparilla pitäisi tehdä vähintään 25h/vko mikä tarkoittaa yhteensä n.220h/kk. Jaksaako tuollaista työtahtia oikeasti? Ajatuksen tasolla se kuulostaa päässä samalla ihan mahdolliselta mutta samalla myös tosi hurjalta. Saisin käytyä koulun varmaan vuoteen kun mulla on kokemusta kuitenkin alalta jonkun verran ja saisin hyväksi luettua osan. Ja tässä on myös vielä se että kun vaihdoin työpaikkaa vasta niin mullahan ei oo mitään lomia tulossa kun muutama hassu päivä ens kesällekään ja silloinkin varmaan pitää kuitenkin sit tehä tuota oppisopimus työtä kun ei sieltä saa lomia.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on n.25h/vko, niin tekee 100h/kk. Kyllä tuon jaksaa. Toki opiskelu+näytöt ym. on kova tahti.

Vierailija
2/8 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tajua miksi sun pitäisi tehdä "normityötä" ja sitten siihen päälle oppisopimuksen vaatimat tunnit...? Miksei normaali työntekosi voi olla osa oppisopimusta? Vai eikö se kuitenkaan ole opintoihin nähden oikeanlaista työtä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta siis 120h/kk muissa töissä ja sit tuohon päälle toisessa paikkaa oppisopimuksella 25h/vko= 100/kk eli kaiken kaikkiaan 220h/kk. 

Vierailija
4/8 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo sellainen työpaikka missä voisi oppisopimus opinnot suorittaa

Vierailija
5/8 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppisopimuksessahan ollaan samaan aikaan töissä. Hanki siis sellainen työpaikka, jossa voit sen suorittaa. Muuten menee vähän vaikeaksi, jos on erikseen nykyinen työpaikka ja sitten se toinen oppisopimustyöpaikka.

Vierailija
6/8 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla kaksi työtä? Eikös siitä oppisopimuspaikasta saa palkkaa heti alusta lähtien?

Vierailija
7/8 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis saa oppisopimuksesta rahaa, mutta oon nykyisessä työssä esihenkilö asemassa ja palkkakin sen mukainen. Oon siis ravintola-alalla missä ei lähtöpalkka kovin kummoinen ole ja jos tekisin pelkkää oppisopimus paikkaa niin tulot tippuisi huomattavasti. Kun nyt siis saan ravintolapäällikön palkkaa ja oppisopimuksella saisin vaan ravintola-alan lähtöpalkkaa kun ei juuri kokemusta vielä alalle ole. Mutta siis niin sitä vaan kyselin että onko kellään kokemusta siitä että saako kaksi työpaikkaa sovitettua yhteen vai kannattaako jäädä vain nykyiseen työhön, mutta sit ei oo etenemis mahdollisuuksia ilman koulutusta.

Vierailija
8/8 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta siis 120h/kk muissa töissä ja sit tuohon päälle toisessa paikkaa oppisopimuksella 25h/vko= 100/kk eli kaiken kaikkiaan 220h/kk. 

No et oo tosissasi tuon työn ja opiskelun suhteen 😂  en tiedä onko edes mahdollista toteuttaa?! Kyllä minun piti sitoutua työhön oppisopimuspaikassa.