Mitä pitää tehdä, jos näkee kadulla jonkun olevan sekaisin kuin seinäkello?
Siis että puhuu kummallisia itsekseen, metelöi, käyttäytyy oudosti. Pitääkö ilmoittaa jonnekin?
Kommentit (33)
En tiedä. Näin kerran kun nainen huusi naama punaisena tuntemattomille. Menin pakoon.
Liukenen paikalta ja jätän muiden huoleksi.
pysy etäällä jos henkesi on sulle tärkeä, toki voit soittaa poliisit vähän etäisyyttä pitäen.
Vierailija kirjoitti:
Liukenen paikalta ja jätän muiden huoleksi.
Luulen, että suurin osa toimii juuri näin, mutta mikähän olisi oikea toimintatapa?
Tarkkailisin tilannetta hetken. Jos ei ole uhkaava, kysyisin vointia saadakseni nopeasti paremman kuvan tilanteesta. Osaako vastata edes jne..
Jos se ihminen aiheuttaa riskejä muille tai ei selvästi pysy huolehtimaan itsestään, soittaisin hätänumeroon. Voi ammattilainen sitten tarkistaa tilanteen tarvittaessa.
Veisin jollekin vanhan koulukunnan kellosepälle.
Meidän seinäkellossa on erillinen jousi kongille. Jos sitä ei vedä niin kello ei metelöi. Sekaisin oleva kello tarvitsee huoltoa jos ei pysy ajassa.
Hyvä se on ilmoittaa. Olisi kurjaa itsekin saada joku sairauskohtaus ja jäädä ilman apua.
Etenkin vanhuksilla voi vaikea infektio laukaista ihan deliriumin tai muistisairaalla vahingossa otettu lääkeyliannos. Silloin tarvitsee muiden apua.
Ennen pystyi soittamaan häkeen mutta tänä päivänä mt.t ja vammaiset jää valitettavasti heitteille narkomaanien takia.
Jos on vaaraksi itselleen tai muille niin poliisi voi hakea. Soita jos ei ole muuta tekemistä.
Voi kultapien1, kun tse psykoosi voi iskeä vaikka sinuunkin/läheisiimpään ihmiseesi/lapseesi.
Geenit ne kulkee vuosien takaa.
Ei mitään ellei halua puukkoa keuhkoon.
Ei tartte tehdä mitään, luultavasti tulossa Vihreiden puoluekokouksesta.
Ei kannata aikaa ainakaan katsoa sekaisin olevasta kellosta
Minä tuuperruin kerran tienvarteen matalan verensokerin takia (on diabetes 1). Oli sekava olotila enkä muista kunnolla kaikkea. Onneksi joku sivullinen soitti apua. Monta ihmistä meni ensin ohi ja katsoi vaan. Piti kai juoppona. En saanut enää apua pyydettyä. Olisin kai voinut vaipua koomaan ilman sokeritippaa. Auta lähimmäistä!
Ennen vanhaan 80-luvulla kylillä liikkui pari ukkelia jotka tuon tuostakin höpöttivät itsekseen tai jäivät vain seisomaan paikoilleen suu auki ja tekivät välillä jotain sellaista kuin: kampasivat hiuksiaan tai jopa huusivat isolla äänellä jotain tyyliin: ihan varmaan se oli masa kun kävi mun varastoliiterissä ja vei klapeja tms... Sinällään ehkä aika pelottavia jos ei ollut paikkakunnalta ja tiennyt että ne on vähän outoja kylähulluja.
Mähän olen ollut nyt nätisti. Sossuhan sanoi ettei näe tarvetta lisätoimille,jos jatkan näin. Sen sijaan löysin uuden todistajan joka vahvisti teidän aikeenne aloittaa uusiksi mun jälleenmyymisen. Toiselta todistajalta löytyy se video. Teille runkkareille yks juttu. Osaan käyttäytyä. Mua ei vaan kiinnosta olla ihmisiksi vastenmielisille ihmisille.
112