Iltasanoma ja Iltalehti mehustelevat alaikäisten kuolemalla
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011382898.html
On selvää, että mediat saavat merkittävän osan liikevaihdostaan mainostuloista. Se on niiden elinehto, eikä siinä ole mitään väärää. Mutta erittäin ongelmalliseksi ja paheksuttavaksi tilanne muuttuu, kun klikkausten ja mainosnäyttöjen toivossa aletaan ratsastaa traagisilla tapahtumilla kuten kahden 15-vuotiaan tytön kuolemalla.
Saman tapahtuman ympäriltä julkaistaan jatkuvasti "uusia" uutisia, vaikka todellisuudessa mitään uutta tietoa ei ole. Otsikoissa vilisee ilmaisuja kuten "uutta tietoa" tai "nyt poliisi kertoo", mutta itse jutussa uusi tieto saattaa olla poliisin toteamus: "Tässä asiassa ei ole mitään oleellista uutta kerrottavaa.", kuten nyt tässä edellä olevassa "uutislinkissä".
Tällainen uutisointi ei palvele yleisöä, vaan ainoastaan mainostulojen maksimointia. Kyse ei ole enää journalismista, vaan tarkoitushakuisesta klikkien kalastelusta. Erityisen kyseenalaista se on silloin, kun kohteena ovat alaikäiset uhrit ja heidän omaisensa, jotka todennäköisesti seuraavat uutisointia tuskalla. Kuka edes haluaa, että oma mainos näkyy tällaisten tekaistujen uutisten yhteydessä - varsinkin kun tarkoitus on vain saada klikkejä, ei kertoa mitään uutta.
Klikkiotsikot ja kuolemilla "mehustelu" tulisi kieltää lailla. Median vastuulla on uutisoida totuudenmukaisesti ja arvokkaasti, ei käyttää surua myyntivalttina.