Keskenmenon jälkeen kysta munasarjassa, muilla?
Tulin raskaaksi joulukuussa 2006 mutta raskaus päättyi keskenmenoon helmikuussa 2007. Kaavinta tehtii helmikuun puolivälissä.
Kävin jälkitarkastuksessa gynekologilla n 2vkoa sitten.
Hän katsoi ultralla ja totesi että on kysta oikeassa munasarjassa. Kysyin häneltä mitä se tarkoittaa. Hän kertoi että on hyvin yleistä että kysta tulee kaavinnan jälkeen. Lähtee itsestään pois(?). Jonkun verran kipuja olin tuntenut oikealla puolella munasarjan kohdalla jo ennen jälkitarkastusta ja tästä hänelle sanoin. Kertoi sen johtuvan vain kystasta. Nyt kipuja ei ole ollut muutamaan päivään.
Hän sanoi että jos tulee äkillinen kova kipu, on se merkki siitä että kysta on puhjennut.
Hän kertoi että tässä kierrossa ei ovulaatiota ole tapahtunut, mutta kuukautisten pitäisi alkaa kyllä tässä muutaman viikon sisällä. Voiko kuukautiset tulla vaikka ei munasolu ole irronnut?
Sain lääkäriltä niin ympäripyöreitä vastauksia. Enkä saa häneen yhteyttä lähiaikoina.... Kaavinnasta on nyt kulunut 6vkoa.
Onko muilla kokemuksia kystista? Onko hoidettu miten vai onko hoidettu mitenkään?? Onko vaikuttanut uudestaan raskaaksi tulemiseen tms?
t epätietoinen kuumeilija
Kommentit (2)
Olen vierailemassa tuolta odotus-puolelta täällä ja pakko kommentoida sinulle. Minullakin todettiin viimeisimmän keskenmenon jälkeen (06/06) useampi iso kysta munasarjoissa. Olin yksityisellä hoidossa silloin ja tämä naistentautien erikoislääkäri sanoi että raskaushormoni tuottaa usein kystia, jotka häviävät itsestään ajan kuluessa. Ne eivät ole vaarallisia ja usein johtuvat siis jo erittyneestä raskaushormonista ennen keskenmenoa.
Minulla oli myös keskenmenon jälkeen kipuja (olin myös kaavinnassa niinkuin sinäkin), joten en tiedä mitkä kivut johtuivat kystista ja mitkä kaavinnassa kohtuun jääneestä raskausmateriaalista. Jälkitarkastuksessa n. 8 viikon päästä keskenmenosta ei kystia enää munasarjoissa näkynyt, joten ne olivat hävinneet itsestään kun raskaushormonin eritys oli loppunut.
Omasta kokemuksestani voisin sanoa, että kystat ovat vaarattomia ja voit varmastikin luottaa lääkärisi sanaan siitä että ne häviävät itsestään. Itse raskauduin uudelleen lokakuussa, joten ainakaan minulla ne eivät raskautumiseen vaikuttaneet millään lailla.
Tsemppiä ja tärppionnea kun uudelleen yritykseen lähdette :)
D.O. ja nappula rv 23+1
Pahoittelut keskenmenostasi...
Itselläni on ollut 4 keskenmenoa, joista kaksi on hoidettu kaavinnalla, yksi lääkkeillä ja yksi vuosi itsekseen pois. Yhdenkään km jälkeen ei ole ultrattu, joten en osaa sanoa, onko yleistä että kaavinnan jälkeen tulee kystia... Jos mieltäsi painaa, kannattaa tilata aika toiselle gynelle ja pyytää katsomaan tilanne uudestaan, vaikka seuraavien kuukautisten jälkeen.
Munasolun irtoaminen ei liity millään lailla kuukautisiin. Kuukautisethan tulevat, kun kohdun limakalvo alkaa vuotamaan pois syystä, ettei raskaus ole alkanut. Näin ollen kuukautiset tulevat vaikka ovulaatiota ei olisikaan tapahtunut. On olemassa paljon naisia, jotka eivät ovuloi luonnollisesti lainkaan tai todella harvoin ja joutuvat syömään munasolujen kasvamista ja kehittymistä edistävää lääkettä, esim. clomifeenia.
Tulipas pitkä ja vaikeaselkoinen vastaus, saitkohan mitään selvää :(
Kovasti tsemppiä ja toivottavasti tilanne selviää!
-44me