Keväällä huomasin kun tuulihaukka etsi pihapiiristä pesäpaikkaa itselleen
Vanha maatila ja useita rakennuksia niin kierteli ja katseli paikkoja. Huomasin tämän niin väsäsin nopeasti avopöntön ja vein sen vanhan riihen seinälle itäänpäin useamman metrin korkeuteen. Löysivät sitten tekopöntön nopeasti ja 2 poikasta ilmeisesti saivat ja nyt ovat vajaat 2 viikkoa lennelleet tässä ihan pihan päällä ja lähiympäristössä. Istuvat kattojen päällä tai pihapuissa ja lähtevät lentoon vasta kun leikkaan nurmikkoa tai muuta teen siinä ihan lähellä.
Minulla on pikkulinnuillekin pönttöjä pihassa ja pesivät muissakin paikoissa ja tulevat toimeen keskenään. Harakoiden ja varisten kanssa haukoilla on kylläkin kinaa.
Kommentit (6)
Kiva kun väsäsit niille avopöntön. Lintuja on kiva seurailla pihapiirissä.
Munahaukalle voi mennä pesään yökylään.
Tuulihaukat on kivoja. Meillä oli myös tuollainen pieni jalohaukka. Se istui kuistin kaiteella tai auton katolla ja lähti siitä sudenkorentojen perään.
Mä näin läjän korppeja yks päivä alueella missä normaalisti olen vaan nähnyt yhden, jäin ihmettelemää että mitä tapahtuu kun niitä on varmaan 10 ja ne lentelee ympyrää, sit tajusin että ne on varmaan sen yhden poikasia mitä se opettaa.
Tuulihaukka on yhtä tuttu pihalintu kuin varpuset tai peipot. Pysyypä myyräkanta pienempänä.
Ota tuulihaukka lemmikiksi.