Juoksuharrastaja - paljonko treenaat?
Olen 15 vuotta sitten ollut juoksukoulussa ja juossut puolimaratonin, enkä sen koommin juurikaan. Ajattelin nyt 45-vuotiaana aloitella juoksemista. Saattaa tulla yllätyksenä jos en edistykään niin äkkiä kuin kuvittelen. Ehkä saan jonkun hauskan rasitusvamman.
Kerro millaisia kilometrejä tulee viikossa ja millaista vauhtia painelet. Käytkö juoksutapahtumissa? Minkä ikäinen olet? Vieläkö kehityt?
Minun piti heti katsoa ikäsarjani tuloksia, koska tavoitteet motivoi, vaikken niitä saavuttaisikaan. Tein jo treeniohjelmankin itselleni ja juoksin pari kilometriä kunnes alkoi sataa kaatamalla ja palasin kotiin. :D
Kommentit (8)
Lataa Nike Run Club appi. Se on ilmainen ja siellä on treeniohjelmia eri matkoille. Itse olen sen avulla treenannut aika nollasta long covidin jälkeen itseni maratonin maaliviivalle saakka. Kilometrejä juoksen viikossa 10-45 riippuen missä vaiheessa ohjelmaa olen. Olen ihan tavispulliainen ja ikää 37v. En tiedä kehittyykö sitä enää tässä iässä, mutta juoksen muista syistä. Haluan pysyä terveenä ja toimintakykyisenä mahdollisimman pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Lataa Nike Run Club appi. Se on ilmainen ja siellä on treeniohjelmia eri matkoille. Itse olen sen avulla treenannut aika nollasta long covidin jälkeen itseni maratonin maaliviivalle saakka. Kilometrejä juoksen viikossa 10-45 riippuen missä vaiheessa ohjelmaa olen. Olen ihan tavispulliainen ja ikää 37v. En tiedä kehittyykö sitä enää tässä iässä, mutta juoksen muista syistä. Haluan pysyä terveenä ja toimintakykyisenä mahdollisimman pitkään.
Ja siis tuon apin treenit voi juosta ohjattuna, jolloin kuulokkeisiin tulee juoksun aikana ohjeita ja vinkkejä miten juokset treenit oikein ja myös vinkkejä pidemmällä tähtäimellä. Itse ainakin tykkään siitä todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Eikö palstalla ole juoksijoita? Jos joku löytyy, kerro mitä vain harrastuksestasi. Saatat olla minun esikuvani, jonka esimerkistä lähden tänään lenkille!
Varma keino saada juokseminen loppumaan kuin seinään ja huonontaa motivaatiota, on odottaa itseltään liikaa jo heti alussa. Juokse hiljaa ja lyhyitä lenkkejä aluksi. Etene rauhassa viikko viikolta. Liian kovaa ja liian pitkiä lenkkejä juoksemalla lopetat aika varmasti parissa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis tuon apin treenit voi juosta ohjattuna, jolloin kuulokkeisiin tulee juoksun aikana ohjeita ja vinkkejä miten juokset treenit oikein ja myös vinkkejä pidemmällä tähtäimellä. Itse ainakin tykkään siitä todella paljon.
Kuinka nopeasti treenasit maratonille?
Tekisi mieli ilmoittautua Espoon rantamaratonin puolikkaalle, mutta siihen on 10 viikkoa ja lähtötilanteeni on heikko. :D Silloin 15 vuotta sitten olin ryhmäliikunnanohjaaja, joten peruskunto minulla jo oli parempi kuin nyt ja jalat tottuneet iskutukseen. Sain kyllä juoksukoulusta tosi hyvät opit ja ohjelmat ja tekniikkaa ei tarvitse enää opetella ihan alusta alkaen, joten se nopeuttaisi kehittymistä.
Kesken treenikauden tulin silloin flunssaan ja huomasin että ollut treenannut tarpeeksi pohjakuntoa, joten menin puolikkaalle. Juoksin sen pari minuuttia alle kahteen tuntiin. Kokonaisen juokseminen olisi ihan eri asia.
Olen nelikymppinen sunnuntaihölkkääjä. Käyn juoksemassa pari n. viiden tunnin maraa vuosittain. Viikoittain tulee joku 30 juoksukilsaa + muuta liikuntaa. Ei tavoitteita lajissa. Vauhtikestävyyteen ei ole mitään lahjakuutta, kaikki pitäisi tehdä treenamalla ja taas ei innosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö palstalla ole juoksijoita? Jos joku löytyy, kerro mitä vain harrastuksestasi. Saatat olla minun esikuvani, jonka esimerkistä lähden tänään lenkille!
Varma keino saada juokseminen loppumaan kuin seinään ja huonontaa motivaatiota, on odottaa itseltään liikaa jo heti alussa. Juokse hiljaa ja lyhyitä lenkkejä aluksi. Etene rauhassa viikko viikolta. Liian kovaa ja liian pitkiä lenkkejä juoksemalla lopetat aika varmasti parissa kuukaudessa.
Juu muistan miten hiljaa piti pk-lenkit tehdä. Sauvakävelijämummot meni ohi kun syke nousi heti jos hiukankaan nostin vauhtia. En enää muista aikaa, mutta lopulta siinä ei kestänyt kuitenkaan mahdottoman kauan, että syke alkoi pysyä alhaalla. Muistan kokeneeni sen juoksijan flown, kun kone toimi ja juoksu kulki. Ilman sitä tylsää pohjatyötä en olisi päässyt siihen koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka nopeasti treenasit maratonille?
Tekisi mieli ilmoittautua Espoon rantamaratonin puolikkaalle, mutta siihen on
Siis tuo ohjelma kestää 18 viikkoa, ja puolikkaalle vähän vähemmän tuolla Niken apilla. Ehdit varmasti Espooseen siihen kuntoon, että jaksat sen juosta, mutta aikatavoitteita en laittaisi.