Mikä olisi hyvä ruokaöljy paistamiseen?
Rypsiöljy on huono, koska sitä kuumennettaessa syntyy terveydelle haitallisia transrasvoja. Oliiviöljylläkin on suhteellisen matala savuamispiste, joten sekään ei ole kovin paistamiseen. Auringonkukkaöljy ehkä olisi paras paistamiseen?
Kommentit (9)
Minun kaapistani löytyy vain oliiviöljyä ja sillä mennään.
Riippuu paistamisesta, mutta tavalliseen käristämiseen paras lienee voin ja öljyn seos, sillä korkeampi muuntumattomuus.
oliiviöljyä ja joskus kirkastettua voita
Matalassa paistettavat kuten sipuli tai kala oliiviöljyssä, liha voi+auringonkukkaöljy, wokki maapähkinä tai seesam, uppopaisto auringonkukka. Tässä näitä mitä itse käytän.
Vierailija kirjoitti:
Matalassa paistettavat kuten sipuli tai kala oliiviöljyssä, liha voi+auringonkukkaöljy, wokki maapähkinä tai seesam, uppopaisto auringonkukka. Tässä näitä mitä itse käytän.
Millä öljyllä teet popcornit ja mitä öljyä laitat kaasugrillillä lihaa grillattaessa?
Kookosöljy kestää korkeita lämpötiloja. Ei käryä.
Mä käytän aina oliiviöljyä, kuten Välimeren maissa on vuosituhansia käytetty. Rypsiöljyä en käytä mihinkään, koska en voi sietää sen makua. Auringonkukkaöljy on maultaan neutraalimpi, mutta mitään erityistä hyvää makua se ei anna kuten oliiviöljy.
Mutta kyllä noita kaikkia voi paistamiseenkin käyttää, ihan oman maun mukaan vaan.