Mammografia uusinta kutsu - kokemuksia?
Kävin ensimmäistä kertaa 50- vuotiaiden seulonnassa mammografiassa. Minulla ei ole ollut mitään oireita eikä suvussa ole kellään ollut rintasyöpää. Nyt tuli soitto uuteen kuvaukseen ja ultraan.
Minulla on vuosia sitten haavasta tullut peukalonpään kokoinen arpi toisen rinnan päällä. Voikohan tämä olla syy kutsuun?
Kommentit (14)
Mulle tuli myös. Ottivat samalla paksuneulanäytteen ja diagnoosi oli rintasyöpä, tosin pieni. Mutta kuulemma 4/5 näistä on jotain vaaratonta, että mahdollisuutesi on hyvät.
Myös 50 v.
Mulla otettiin uusiksi paremmalla koneella (vähän kuin viipalekuvaus) varalta.
Haluaa nähdä pienet kiviaikasi uudelleen
Vierailija kirjoitti:
Mulla otettiin uusiksi paremmalla koneella (vähän kuin viipalekuvaus) varalta.
Löytyikö mitään? Miksi otettiin uusi kuva?
Miksei voisi olla vaikka tuo arpi, minulla viimeksi halusivat merkitä kaikki luomet tms. ennen kuvausta. Ekalla kerralla sain myös kutsun uusintakuvaukseen, säikähdin tietenkin kovin, koska yksi kuudesta näistä osoittautuisi sitten vakavaksi senhetkisten tilastojen valossa. Valtaosa on vain tarkistuksia silti.
Itselläni oli vain rinnan rakenne sellainen, että halusivat tarkistaa, on jotain imusomukkeita tms. ja kun ei ollut aikaisempia kuvia vertailuun, niin piti tutkia. Mutta ennen tutkimusta ei tietenkään ollut muuta tehtävissä kuin hermostuneena odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi olla vaikka tuo arpi, minulla viimeksi halusivat merkitä kaikki luomet tms. ennen kuvausta. Ekalla kerralla sain myös kutsun uusintakuvaukseen, säikähdin tietenkin kovin, koska yksi kuudesta näistä osoittautuisi sitten vakavaksi senhetkisten tilastojen valossa. Valtaosa on vain tarkistuksia silti.
Itselläni oli vain rinnan rakenne sellainen, että halusivat tarkistaa, on jotain imusomukkeita tms. ja kun ei ollut aikaisempia kuvia vertailuun, niin piti tutkia. Mutta ennen tutkimusta ei tietenkään ollut muuta tehtävissä kuin hermostuneena odottaa.
Mainitsin arvesta hoitajalle ennen kuvausta ja hän sanoi, että merkitsee sen tietoihini. Mutta kyllä tämä no stressaavaa.
ao
Mitäs stressaanuksen aihetta tuossa on. Tuskin mitään on ja jos on syöpä niin minkä sille sitten voi. Niin se vain on.
Minä sain myös samassa seulonnassa kutsun jatkotutkimukseen. Halusivat tarkistaa, kun mammokuvissa jotain epäsymmetriaa. Ultralla löytyi kystia, jotka kuulemma yleensä häviävät itsestään vaihdevuosien myötä. Mutta oli todella stressaavaa odottaa tutkimusaikaa kun pelkäsi syöpää. Tsemppiä!
Kahdella ystävällä uusintakutsun seurauksena löytyi syöpä. Että ei se valitettavasti niinkään mene, että tuskin on mitään.
Minäkin sain kutsun ultraan, ja siellä näkyi että kainaloideni imusolmukkeet olivat turvonneet. Sehän ei radiologia kiinnostanut, sillä joukkoseulontafirmat eivät kirjoita lausuntoja muuten kuin erikseen pyydettäessä. Jos tutkimuksessa ilmenee jokin muu syöpä kuin rintasyöpä, ne paskat siitä välittävät. Nyt sairastan parantumatonta lymfaattista leukemiaa, hiphei.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs stressaanuksen aihetta tuossa on. Tuskin mitään on ja jos on syöpä niin minkä sille sitten voi. Niin se vain on.
Kiitos.
Minäkin sain kutsun uusintaan. Minullakaan ei mitään oireita, eikä suvussa rintasyöpää.Säikähdin todella paljon, mutta ei auttanut kuin yrittää pysyä rauhallisena. Ja sitten jo uusintakuvauksessa otettiin paksuneulanäyte epäilyttävästä kohdasta. Ja siitä noin 2 vk jälkeen radiologi soitti, että intraduktaalinen carsinoma in situ eli rintasyövän esiaste; ei vielä kasvainta mutta maitotiehyeen sisällä syöpäsoluja. Olihan se järkytys, mutta tiukan paikan tullen ja alkujärkytyksen jälkeen ihminen sopeutuu uuteen tilanteeseen, kun on pakko. Leikkausta ( osaresektio eli rintaa ei leikattu kokonaan vaan osa vain) piti valitettavasti odottaa yli kuukausi ja se oli raskasta. Mutta leikkaus sujui hyvin ja kun haava parantunut, sain 15 kertaa sädehoitoa. Se sädehoito tuntui alkuun pelottavalta, mutta siihenkin tottui. Kaikki tämä 2 vuotta sitten ja nyt joka vuosi lääkärin vuositarkastus ja joka toinen mammografia 80-vuotiaaksi.
Se, että saa kutsun uusintakuvaukseen, ei vielä tarkoita mitään vakavampaa. Ymmärsin, että suurin osa vääriä hälytyksiä, valitettavasti vain ei minun tapauksessa. Mutta vaikka olisikin jotain vakavampaa, ei sekään tarkoita elämän loppua. Ontologini kertoi niin rohkaisevasti rintasyövän hoidosta ja itsekin huomasin, miten huippua rintasyövän hoito Suomessa on.
Tsemppiä sinulle!
Minä myös sain kutsun mammografian jälkeen ultraäänitutkimukseen ja paksuneulanäytteeseen. Menikö viikko tai kaksi tästä, tuli soitto radiologilta, että syöpä. Leikkausaika tuli siitä parin viikon sisään ja sädehoitoa sen jälkeen 15 kertaa. Oli alkava kasvain ja saatiin kaikki pois. Pelkäsin kyllä niin että itketti, mutta aivan turhaan. Pääsin vähällä.
Voi olla ihan vaan epäselvä kuvakin.