Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi silmälääkärit itse eivät käy lasik-leikkauksissa?

Vierailija
06.06.2025 |

Osallistuin vapaaehtoisena yliopistotutkimukseen jota tekivät silmälääkärin koulutuksen saaneet henkilöt ja heillä kaikilla oli silmälasit. Googlailin lisää suomalaisten yliopistosairaaloiden ja silmäklinikoiden lääkäreiden valokuvia, ja tosi monella oli silmälasit. Miksi silmälääkärit eivät käy lasik-leikkauksissa niin pääsisivät eroon laseista pysyvästi? Tarkasta näöstä olisi potilastyössäkin hyötyä.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella harva ylipäätään on valinnut lasikin.

Vierailija
2/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ikinä menisi lasik-leikkaukseen koska vaikka komplikaatioiden riski on pieni, komplikaatiot ovat hirveät silloin harvoin kuin ne toteutuvat. Miksi turhaan ottaa riski kun pärjää laseilla ja on tottunut niihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole vain hetkellinen apu? Jossain vaiheessa joutuu taas ottamaan lasit tai uuden leikkauksen.

Vierailija
4/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole vain hetkellinen apu? Jossain vaiheessa joutuu taas ottamaan lasit tai uuden leikkauksen.

Lasik on hyvä valinta niille joiden silmälaseissa pitää linssien paksuus olla luokka 5mm tai enemmän, jolloin voi hankkia kevyemmät lasit. Sellaisten läpi lasinkäyttäjän silmätkin vääristyy ihan hassun näköisiksi, saattaa hieman hymyilyttää ulkopuolisia.

Vierailija
5/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa:D Silmälääkärillä, joka kertoi minulle pyytämättä leikkauksen jälkeisestä autuudesta, oli kuitenkin lasit nenällään. Näin asiassa pienen ristiriidan. 

Vierailija
6/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien silmät eivät sovellut leikkaukseen. 

Vierailija
7/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietävät, että leikkauksessa on paljon riskejä, eikä se ole pitkäaikainen ratkaisu. 

Vierailija
8/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on jotain sylinterivikaa silmässä ja totesivat, että tulee epätasainen tulos, jos leikkaa. Tästä toki jo 15v kun kävi arvioinnissa. Muta tosiaan kaikille se ei vaan sovellu

Vierailija
9/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkien silmät eivät sovellut leikkaukseen. 

Silmälaseista ei välttämättä pääse laserleikkauksen jälkeenkään eroon.

Vierailija
10/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt samaa:D Silmälääkärillä, joka kertoi minulle pyytämättä leikkauksen jälkeisestä autuudesta, oli kuitenkin lasit nenällään. Näin asiassa pienen ristiriidan. 

Rahaa ne vaan haluaa. Eivät itsekään menisi siihen, mutta suosittelevat muille. 

Vierailija
11/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasik on hyvä valinta niille joiden silmälaseissa pitää linssien paksuus olla luokka 5mm tai enemmän, jolloin voi hankkia kevyemmät lasit. Sellaisten läpi lasinkäyttäjän silmätkin vääristyy ihan hassun näköisiksi, saattaa hieman hymyilyttää ulkopuolisia.

Juuri näillä ihmisillä on harvoin silmissä tarpeeksi vahvasti poistettavaa pintaa, joten komplikaatioiden vaarat ovat niin suuret, että ainakin Suomessa kieltäydytään leikkaamasta. 

Vierailija
12/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle todettiin ettei leikata ennen kuin tulee ikänäkö. 

Vierailija
13/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun silmälääkäri kyllä on ollut siinä operaatiossa. 

Vierailija
14/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttava sai leikkauksen seurauksena niin kamalan silmien kuivumisongelman, että elämä on yhtä tuskaa. 

Vierailija
15/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkauksessa silmään laitetaan linssi, valinnan mukaan joko lähinäkö- tai kaukonäköpainotteinen. Leikkauksen jälkeen tarvii yleensä lasit, päinvastaiseen tarkoitukseen kuin mihin leikkauksessa linssit on valittu. 

Vierailija
16/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikääntyessä näkö koko ajan muuttuu. Mikä järki mennä tuollaiseen leikkaukseen. Jotkut ovat saaneet niin hirveitä päänsärkyjä silmien takia että ovat tehneet itsemurhan leikkauksen jälkeen. Muistan kuinka tämä Joel Hallikainen kävi jossain silmäleikkauksessa, koska vihasi kuulemma laseja. Tosin on sitä ikäluokkaa että ne silmälasit saattoivat painaa lapsena niin paljon, että tuli viha niitä kohtaan.Myöhemmissä lehtikuvissa Hallikaisella oli sitten silmälasit vaikka leikkasi ne silmänsä.

Vierailija
17/17 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttava sai leikkauksen seurauksena niin kamalan silmien kuivumisongelman, että elämä on yhtä tuskaa. 

Hyi kamala. Itellä kuivat silmät ja hyvin pärjää silmätippojen avulla koska ongelma aika lievä kuitenkin, voin hyvin kuvitella miten kamalaa on elää pahasti kuivuvien silmien kanssa.