Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas kolmasluokkalainen unohti eväänsä ottaa mukaan

Vierailija
27.05.2025 |

Itse vielä teki ja laittoi illalla jääkaappiin. Eikä nää unohdukset ole ensimmäinen kerta. Eikö kolmasluokkalaisen pitäisi osata omatoimisesti hoitaa aamulla eväät reppuunsa?  Ottaa vähän aivoon. Kun tuntuu että aina hoitaa asiat vähän sinnepäin. Jos alan liikaa passamaan niin lapsi oottaa että teen kaiken hänen puolestaan. Jopa vaatteiden ottaminen kaapista ja niiden valikointi tuntuu niin työläältä. Kun häntä  ei kiinnosta mitä laittaa päällensä. 

Ollaan jonotettu viime vuodesta asti adhd tutkimuksiin eikä vieläkään pääse. 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi osata, mutta tiedän äitejä jotka huolehtivat vielä 16-vuotiaidenkin lastensa eväistä, vaatteista, aamiaisesta, läksyistä ja nukkumaanmenosta. Vievät kouluun ja hakevat koulusta, vievät harrastuksiin ja hakevat harrastuksista. Odottavat sillä välin autossa parkkipaikalla.

Vierailija
2/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi osata, mutta tiedän äitejä jotka huolehtivat vielä 16-vuotiaidenkin lastensa eväistä, vaatteista, aamiaisesta, läksyistä ja nukkumaanmenosta. Vievät kouluun ja hakevat koulusta, vievät harrastuksiin ja hakevat harrastuksista. Odottavat sillä välin autossa parkkipaikalla.

Jos lapsi on esim. autistinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, yritän välttää tätä, että ei vielä 16v odota että teen ja muistan  asiat hänen puolestaan. Tulee turhautunut olo, kun unohtelee tai pukeutuu miten sattuu. Ap

Vierailija
4/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvältä näytä. Pitäisi kuvata aivot ja muutenkin tutkia kunnolla.

Vierailija
5/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eväät? Kouluun? Kouluruokailu?

Vierailija
6/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsellasi on ADHD, on ihan normaalia, että kyky huolehtia asioista itsenäisesti tulee vuosia nepsytyypillisten perässä. Se ei silti tarkoita, etteikö asioita pidä harjoitella, mutta lapsi tarvitsee niihin enemmän tukea.

Vierailija
7/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei koulussa pärjää ilman eväitä, asia on aika huolestuttava.

Vierailija
8/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali 7 v herää omaan herätyskelloon, hoitaa aamutoimet ja lähtee bussilla kouluun. Koulun jälkeen menee itse harrastuksiinsa ja tekee läksyt.

Vierailija
9/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsellasi on ADHD, on ihan normaalia, että kyky huolehtia asioista itsenäisesti tulee vuosia nepsytyypillisten perässä. Se ei silti tarkoita, etteikö asioita pidä harjoitella, mutta lapsi tarvitsee niihin enemmän tukea.

Onko nää huolimattomat unohtelut ja vähän sinnepäin toimimiset adhd käytöstä?

Vierailija
10/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alkaa 13v adhd juuri ja juuri muistamaan näitä asioita. Vaikka huomaan, että ei muista, niin en enää muistuta. Seuraamukset saa kyllä paremmin muistamaan seuraavan kerran. 

Vierailija
11/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:i

Eväät? Kouluun? Kouluruokailu?

Hänellä on pari kertaa viikossa kerhoja koulun jälkeen, joihin ottaa eväät. Tytölle on tosi tärkeää, että on  evästä mukana. Ei suostu edes jäämään kerhoon jos ei ole ottanut syömistä mukaan. Ap

Vierailija
12/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko nää huolimattomat unohtelut ja vähän sinnepäin toimimiset adhd käytöstä?

On, ne on juuri sitä.

Vierailija
13/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmiset, myös aikuiset, unohtelevat arjen keskellä asioita. Ei siihen tarvita kuin joku yksittäinen häiriötekijä joka vie ajatukset juuri silloin kun normaalin rutiinin mukaan ottaisi ne eväät niin saattavat unohtua.

Vierailija
14/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hänellä on pari kertaa viikossa kerhoja koulun jälkeen, joihin ottaa eväät"

Kyse ei siis ole edes jokapäiväisestä rutiinista vaan asiasta joka pitäisi muistaa ihan tiettyinä aamuina. Ja sinä ihmettelet miten kolmasluokkalainen saattaa moisen unohtaa?

Vierailija
15/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano hänelle että laittaa jonkun muistutuksen vaikka jääkaapin oveen tai puhelimeen hälytyksen ennen kun on lähtöhetki.

Vierailija
16/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen adhd aikuinen. Unohtelin asioita lapsena, kuten eväitä koulukirjoja jne. Pahinta mitä aikuinen voi tehdä on nalkuttaa ja olla helikopteri vanhempi. Lapsesta tulee uusavuton. Pahimmillaan joutuu koulukiusatuksi ja syrjäytyneeksi. Koska koulukaverit alkaa karttamaan sellaisia, joiden vanhemmat pyörii koko ajan perässä. Tiedän, on kokemusta.

Oman lapseni kohdalla olin sellainen nalkuttaja vanhempi. Mutta opettelin pois siitä käytöksestä. Opettelin ottamaan asiat rennommin. 

Anna lapsellesi mahdollisuuksia opetella asioita yrityksen ja erehdyksen kautta. Sitä hermostuu itsekin, jos vanhempi on hermokimppuna selän takana ja huokailee. Mielummin vaikkapa, että tosi kiva kun onnistuit tänään. 

Vierailija
17/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen adhd aikuinen. Unohtelin asioita lapsena, kuten eväitä koulukirjoja jne. Pahinta mitä aikuinen voi tehdä on nalkuttaa ja olla helikopteri vanhempi. Lapsesta tulee uusavuton. Pahimmillaan joutuu koulukiusatuksi ja syrjäytyneeksi. Koska koulukaverit alkaa karttamaan sellaisia, joiden vanhemmat pyörii koko ajan perässä. Tiedän, on kokemusta.

Oman lapseni kohdalla olin sellainen nalkuttaja vanhempi. Mutta opettelin pois siitä käytöksestä. Opettelin ottamaan asiat rennommin. 

Anna lapsellesi mahdollisuuksia opetella asioita yrityksen ja erehdyksen kautta. Sitä hermostuu itsekin, jos vanhempi on hermokimppuna selän takana ja huokailee. Mielummin vaikkapa, että tosi kiva kun onnistuit tänään. 

Ymmärrän. Vaikka itseäni turhauttaa niin en valita lapselle. Itsekseni huokailen kun harmittaa lapsen puolesta että taas jäi. Mutta hän selviää kyllä vaikkei olisi muistanut ottaa. Koitan antaa myös hänen itse valita vatteensa, etten minä niitä valitse hänen puolestaan. Ap

Vierailija
18/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän. Vaikka itseäni turhauttaa niin en valita lapselle. Itsekseni huokailen kun harmittaa lapsen puolesta että taas jäi. Mutta hän selviää kyllä vaikkei olisi muista

🥰    👍

Vierailija
19/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole vielä 45 v oppinut muistamaan aamulla kaikkea. Eväät jää jääkaappiin, kännykkä pöydälle. Oma kolmasluokkalainen unohtaa polkupyöränsäkin kouluun välillä. Mutta hoitaa itsensä aamulla kuitenkin kouluun. Kumpikaan ei todennäköisesti olla neurotyypillisiä. 

Vierailija
20/20 |
27.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kolmasluokkalainen on vielä aika pieni, varsinkin jos tuo eväsasia ei ole jokapäiväinen rutiini.

Kyllä minä muistuttaisin, nätisti, ei tämä ole "asioiden tekemistä lapsen puolesta", ja vaikka olisikin, niin mitä sitten. Toiset oppii aikaisemmin, toiset myöhemmin ja osa ei koskaan. Kyllähän me aikuisetkin muistutellaan toisiamme, ihan hyvässä hengessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän