Onko isosiskon ja pikkuveljen suhde yleensä aikuisena läheisempi, kuin isoveljen ja pikkusiskon?
Aloin miettiä tuntemiani sisaruksia ja näin on melkein aina. Sisko on pienestä saakka paijannut pikkuveljeä ja huolehtinut, ja se pysyy aikuisikään saakka. Isoveljet taas on herkemmin viihtyneet kavereiden kanssa, ja pikkusisko on jäänyt sivuun jo nuorena.
Oletteko samaa mieltä?
Kommentit (10)
Mulla oli isoveli niin väkivaltainen ettei paljon kiinnosta olla tekemisissä.
Pikkusisko
Joo, totta, tuollainen huolehtiva suhde on monella isosiskolla aikuisenakin.
Itse olen yhtä läheinen pikkuveljeni kuin isoveljeni kanssa. Vaikka itseasiassa isoveli on äitipuoleni poika eikä meillä ole yhtään yhteistä biologista vanhempaa, mutta yhdessä eletty lapsuus ja nuoruus.
Isäni taitaa myös olla yhtä läheinen pikkusiskonsa kuin isosiskonsa kanssa. Pikkusiskonsa kanssa tapaavat useammin koska asuvat samassa kaupungissa.
Olen mies ja minulla on sekä vanhempi että nuorempi sisko. Olen ehkä hieman läheisempi nuoremman sisaren kanssa, mutta en kummankaan kanssa kovin tiiviisti yhteydessä.
En usko, että aloituksen hypoteesi pitää tilastollisesti merkittävästi paikkansa. Ihan sattumaa se lienee, millaiset välit sisaruksilla on toisiinsa.
Mulla on neljä vuotta vanhempi isoveli, joka on akateeminen ja itse olen pikkusisko ja lähihoitaja. Ollaan asuttu perheenä lapsena ulkomailla ja tämä on tehnyt meistä läheisiä.
Riitaisampia yleensä nuo jossa isoveli-pikkusisko, ainakin lapsuudessa. Toki ikäerokin vaikuttaa.
Pikkuveljen kateellinen puoliso on kyllä huolehtinut, ettei olla tekemisissä pikkuveljen kanssa. Lapsena olimme läheisiä.
Meillä äiti yritti vielä ohjata pikkuveljeäni minunkin kauttani kommentoimalla minulle pikkuveljen parisuhdetta ja ohjeistuksilla sanot sitten "Santulle että ...." loputtomiin.
Erkaannutti sekä äidistä että myös veljestä tehokkaasti. Veli kertoi nuoruuttaan ja ymmärtämättömyyttään ihan liikaa omista asioistaan äidille, joka kippasi ne taas niskaani.
Pikkuveli on kasvanut ja aikuistunut. Ollaan ihan ok väleissä. Äidin kanssa edelleen etäisiä, lopetin omien asioiden kertomisen jo ajat sitten.
En oikeastaan ole missää väleissä pikkuveljeni kanssa. Syynä muunmuassa lahkolaisuus.
Ei välttämättä. Jos on isosiskona kokenut pikkuveljen taakaksi, joka pitää ottaa aina leikkeihin mukaan. Kyllä meillä on pikkuveljen kanssa aina ollut ihan erilaiset elämät ja ystävät.