Yle: Lihavia lapsia aletaan leikellä - vanhemmat epäonnistuivat, ja nyt veitsi hoitaa kasvatuksen?
Tämä uutinen on aivan järkyttävää luettavaa. Ensi keväänä Suomessa aletaan siis systemaattisesti leikellä lapsia, koska he ovat liian lihavia. Ja ennen kuin kukaan alkaa puolustella tätä "viimeisenä keinona" tai "vain vaikeasti lihaville", niin kysynpä: missä kohtaa yhteiskunta päätti, että veitsi on parempi ratkaisu kuin vanhempien vastuu?
Koko hommassa ei puhuta sanaakaan siitä, mitä nämä lapset syövät kotona. Missä oli rajat, kasvatus ja terveelliset tottumukset silloin, kun nämä kilot kertyivät? Nyt puhutaan jo 13-vuotiaista, joiden vatsaa aletaan pienentää ja väitetään, että he ovat "kypsiä päättämään itse". Anteeksi kuinka? Jos vanhemmat eivät ole onnistuneet pitämään lasta normaalipainoisena, miten ihmeessä sama lapsi voisi kypsästi arvioida monimutkaisen kirurgisen hoidon tarpeellisuuden?
Eikä puhuta mitään siitä, millaisen viestin tämä lähettää lapsille: "Jos olet liian lihava, voit mennä veitsen alle." Miten tämä eroaa siitä, että aikuiset menevät kauneusleikkauksiin, koska eivät mahdu some-ihanteisiin?
Meillä on nyt pokka sanoa, että lihavuus on "krooninen sairaus" joo, mutta mistä se tulee? Tottumuksista, elämäntavoista, perheestä, ympäristöstä. Ei tämä ole joku mystinen tauti, joka vain "tulee". Mutta kun kukaan ei enää uskalla puhua vastuusta ei perheiden, ei koulun, ei yhteiskunnan. Helppo ratkaisu: leikkaa lapsi pienemmäksi.
Mitä mieltä olette? Onko tämä oikeasti hyväksyttävää 2020-luvun Suomessa? Miksi me ei pystytä puuttumaan juurisyihin, vaan aletaan leikellä seuraavaa sukupolvea kirjaimellisesti palasiksi? Onko sinulla kokemusta tästä joko lapsen vanhempana tai muuten? Purkakaa ajatuksenne tänne, koska minä olen aivan raivona.
Kommentit (3)
Sivusta seuraan, kun jo useamman vuoden tuntemani lapsi, nyt esiteini, vain lihoo. Ruokavalio on ihan kaamea, mutta mikä eniten pistää silmään, on annoskoot. En koskaan nähnyt edes raavaiden, isojen äijien syövän sellaisia annoksia. Siis ison pizzan, joka jo ui juustossa ja eri makkaroissa, päälle heitetään paksu kerros ranuja ja majoneesia.
En ymmärrä, miten lapsi, joka on tottunut syömään sellaisia annoksia, osaisi edes leikkauksen jälkeen muuttamaan tottumuksiaan, vaan veikkaan että pikkuhiljaa annokset luisuisi näihin totuttuihin. No, tässä tapauksessa ei vanhemmat näe mitään ongelmaa, vaan pikemminkin ruokkivat sitä herkuilla -myös arkisin-, joten leikkausta tai muutakaan hoitoa tuskin luvassa. Sääliksi käy vaan lasta, joka häpeää itseään jo nyt :(
Vierailija kirjoitti:
Läskeys on oma valinta ja tämä on fakta! Jos lapsi on läski, niin se on vanhempien syy, jotka todennäköisesti ovat itsekin läskejä. Karkit ja sokeriliemet pois ja futaamaan, säbäämään, jäkistä tai jotain liikuntaharrastusta.
Olen lasten urheilutoiminnassa mukana ja ikävä kyllä monen lapsen harrastama liikunnan määrä ei mitenkään riitä ylipainon pienentämiseen. Lihavuuden taustalla on monenlaisia syitä varmasti. Mutta mielestäni on selvää että lapsena lihava tulee olemaan lihava aikuisenakin.
Rasva on niin tiukasti kiinni että itsekin laihduttaneena olen todennut että painonpudotus on helkkarin hankalaa. Lapset saattavat yrittää laihduttaa hyvinkin radikaaleilla tavoilla ja varmasti monessa tapauksessa vanhemmat kauhistuvat lapsen kutistuessa, ja aloittavat pakkosyötön.
Näitä syöttäjäaikuisia näkee mm. turnauksissa kun vahtivat lapsensa syömisiä.
Läskeys on oma valinta ja tämä on fakta! Jos lapsi on läski, niin se on vanhempien syy, jotka todennäköisesti ovat itsekin läskejä. Karkit ja sokeriliemet pois ja futaamaan, säbäämään, jäkistä tai jotain liikuntaharrastusta.