Apua, teininä tässä maailmassa kukaan ei ymmärrä eikä uskalla sanoa!
Oon ihan uupunut kaikesta. Koulussa pitäis jaksaa, tulevaisuus ahdistaa, ilmastonmuutos, kaikkea. Mutta sitten on tää kaikki muu, mikä oikeasti stressaa eikä siitä kukaan uskalla puhua ääneen. Jos yrittää, niin heti leimataan tai saa vihat niskaansa.
Siis, jos mä sanon, että mua pelottaa, kun kattoo uutisia tai vaikka vaan omassa lähiössä pyörii porukkaa, joiden kanssa on ihan eri planeetalta, ja tuntuu ettei saa olla rauhassa, niin heti ahdistellaan sillä, että oon muka rasisti tai joku moukka. Eikä se ole edes se, että joku fyysisesti ahdistelis, vaan se koko ilmapiiri, että jos sun huolet tai kysymykset on vääriä, niin sut canceloidaan tai leimataan heti.
Koko ajan pitäis ymmärtää kaikkea, mutta kukaan ei tunnu ymmärtävän mua tai meidän nuorten hätää, kun kaikki muuttuu niin nopeasti. Esimerkiksi just noi tyypit, jotka tulee jostain muualta, onko ne kaikki muka hyviä tyyppejä? Kuka uskaltaa edes kysyä, kun heti ollaan pahoja ihmisiä? Tuntuu, että meidän on pakko vaan sietää ja hyväksyä kaikki, vaikka pelottais tai ahdistais joku asia ihan oikeasti.
Onko täällä muita nuoria, jotka kokee tän saman paineen ja ahdistuksen? Miten tässä voi enää selviytyä, kun ei uskalla olla oma itsensä eikä kysyä mitään? Ja miten meidän pitäis muka rakentaa tulevaisuutta, jos jo nyt tuntuu, että oma koti ja oma maa ei ole enää sellainen turvallinen paikka?
Vapaata keskustelua please, ilman leimaamista.
Kommentit (8)
Miksi ei uskalla sanoa? Olisiko mahdollista puhua jollekin läheiselle aikuiselle? Tai vaikka nuorisotyöntekijälle?
ymmärrän tuskan vaikka olenkin jo nelikymppinen. Teineillä on rankkaa tänä päivänä. Ei saa olla real vaan jatkuvaa feikkiä ja esittämistä. Varsinkin tytöillä 😞
Jaha tämäkö on uusi teinix foorumi?
Ymmärrän hyvin tuskaasi, ap. Olen samaa mieltä että tätä ei oteta riittävän vakavasti. Nuoruus on ihan erilaista nyt kuin aiempien sukupolvien kohdalla, maailma on paljon monimutkaisempi paikka nyt.
Unohda se ilmantonmuutos. Se ei ole totta. Perehdy asiaan, niin huomaat, että se on tekosyy, jonka varjolla tavallisen kansan rahat siirretään sijottajille. Sijottajat ja vallanpitävät lentävät yksityislentokoneillaan ilmastokonferenssiin keskustelemaan siitä, saako tavallinen ihminen yksityisautoilla. Täyttä silmänlumetta. Herää todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Unohda se ilmantonmuutos. Se ei ole totta. Perehdy asiaan, niin huomaat, että se on tekosyy, jonka varjolla tavallisen kansan rahat siirretään sijottajille. Sijottajat ja vallanpitävät lentävät yksityislentokoneillaan ilmastokonferenssiin keskustelemaan siitä, saako tavallinen ihminen yksityisautoilla. Täyttä silmänlumetta. Herää todellisuuteen.
Tämä ei varmaan helpota ap:ta.
Tulevaisuus pelottaa ja huolettaa joka päivä. Omat valinnat eivät enää tänä päivänä riitä siihen että selviäisi elämässä. Yhteiskunta on muuttunut.