Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetatko lapsesi väistämään vastaantulijoita?

Vierailija
10.05.2025 |

Ihan vaan vertailun vuoksi: 7-vuotias suomenlapinkoirani osaa väistää ja ohittaa vastaantulijat/ohikulkijat käskystä. On kyseessä sitten  rollaattori, lastenvaunut tai pyörällään toikkaroiva pikkulapsi niin komento "väistä" on taikasana. En siis kävele tahallani niin, että joku joutuu näkemään vaivaa väistäessään. On kuitenkin tilanteita joissa en pysty ennakoimaan ja oletan kaikkien ihmisten, myös lasten, omaavan edes jonkinlaiset käytöstavat.

Olen usein törmännyt tilanteeseen missä tulen mm. hissistä ja siinä ollaan oven takana rynnimässä sisälle. Heti ovien avauduttua pitää tunkea sisälle ilman, että odotetaan tuleeko joku ulos. Tuleeko tilanne yllätyksenä vai onko oletuksena, että  kutsuttava hissi aina tyhjä? Edes usein mukana olevat aikuiset eivät reagoi ja lopputulemana joudun lähes huutamaan "olen tulossa ulos", että edes joku älyää väistää.

Muissakin tilanteissa olen usein ihmetellyt minkä takia pitää rynniä kohti kuten hunnilauma? Onko lapsi joku ylimaallinen olento joka saa käyttäytyä ihan miten haluaa? Ja yksinkertaisten käytöstapojen opettaminen ja oppiminen on täysin mahdoton yhtälö? Ovatko nämä lapset tulevia teinejä jotka törttöilevät mönkijän ratissa eivätkä noudata liikennesääntöjä?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme