Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastustaako teidän läheisenne säästämistä?

Vierailija
21.04.2025 |

Minun täytyy pienentää kulutusta työttömyyden vuoksi. Liian suuret menot ovat tulojen pienennyttyä aiheuttaneet voimakasta huolta ja yöllä heräilyä. Päätin siksi pienentää kuluja, mm. luopua autosta, muuttaa pienempään asuntoon, en matkustele jne.

Yllättäen tämä kohtaa vastustusta läheisissäni. Miesystäväni ei halua, että muutan pienempään, hän oleilee paljon luonani ja tykkää, kun on tilaa. Hän on muutenkin kannustanut käyttämään rahaa, mm. yrittänyt saada minua houkuteltua ostamaan uuden, hienomman auton.

Lisäksi äitini on repinyt pelihousunsa, kun kuuli downshiftauksestani. Hän vastustaa ehdottomasti muuttoani pienempään asuntoon, vaikka se on samalla paikkakunnallakin, eikä vaikuta tapaamisiin. Hän on aina ollut hyvin kontrolloiva ja halunnut määrätä, missä asun ja sisustuksestani ja vastaavasta. Hän ei ymmärrä, ettei minulla ole isoja tuloja.

Tiedän ettei pitäisi kuunnella muita, jotka yrittävät ohjata elämääni, vaan itse tehdä päätökset. Nyt kuitenkin ihan konkreettisesti päätä särkee, että piti ottaa buranaa, kun ahdistaa niin. Työttömyyskin on jo itsessään stressaavaa ja pitäisi lisäksi olla voimia pitää puolia läheisiä vastaan. Eikö teidän mielestänne ole vastuullista se, että vähentää menoja, kun rahat vähenevät? Minusta se on järkevää ja aikuista, joten outoa, että se on näin vaikeaa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa läheisistä ei tajua että työttömäksi jääminen romahduttaa tulot. Heillä on kumma kuvitelma että kun heillä itsellään on varaa, silloin on muillakin. Pidä vaan pääsi ja älä ajattele liikaa muiden sanomisia. Tee niin että selviät.

Vierailija
2/11 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoja läheisiä sinulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kuuntele läheisiä. Tee itse miten parhaaksi näet.

Vierailija
4/11 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kannustuksesta.

Ap

Vierailija
5/11 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sinä teet juuri oikein. Jatka vain. 

Itse olen töissä mutta karsin kaikkea kulutustani koska työttömyys voi osua kohdalle. Jos olisin tilanteestasi, toimisin samoin. Kumma että läheisesi ei tätä ymmärrä.

Vierailija
6/11 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät. - En koe sitä, että he vastustasisivat säästämistäni. Mutta jättävät yhä useammin kutsumatta ja tai pyytämättä minua mihinkään;: ehkä siksi, että tietävät, että taloudellien tilanteeni on niin heikko kuin on. Ja kuvittelevat kai, että pahastusin kun joutusin viettämään aikaani niiden kanssa, joilla ei ole huolta taloudellisesta toimeentulosta. - Ja nyt kun kaikki on vain omaa vikaani, eikä voi selittää oma vähävaraisuuttaan opiskelemisella, jolloin kaikki tajusivat tai ainakin lahjakkaasti näyttelivät ja esittivät ymmärtävänsä, jos sanoi, että on köyhä tai ainakin tulorajoitteien opiskelija; joka kuullosti paljon paremmalta kuin nyt "vääränalan maisteri", joka kärvistelee työttömänä ja jolla on varmaan mennyt ksuipäähän kun ei "oikeat työt" kelpaa kun ei mene vain töihin. 

Vierailija
7/11 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetön miesystävä. Sinuna jättäisin hänen mielipiteensä omaan arvoonsa.

Vierailija
8/11 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
9/11 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku uppasi ketjuani, ehkä tämä on ongelma jollekin toisellekin?

Minulla on varmaan vaikeaa ylläpitää rajoja. Ei pitäisi olla näin vaikeaa olla omaa mieltä tärkeässä asiassa, mutta olen koko päivän ajatellut sitä ja stressannut. Pohdin myös, että äidissäni ja miesystävässä on paljon samoja piirteitä. Ei pitäisi joutua kokemaan, että täytyy pitää puoliaan sellaisia ihmisiä kohtaan, joiden pitäisi olla lähtökohtaisesti minun puolellani.

Ap

Vierailija
10/11 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on useampi sukulainen ja kaveri veistellyt vuosien saatossa, ettei käärinliinoissa ole taskuja. Jostain syystä niillekin on taloudellinen apu hädän hetkellä kelvannut.

Enkä minä hautaan rahaa säästä vaan vaikkapa mahdollisen työttömyyden tai sairauden varalle.

Vierailija
11/11 |
21.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku uppasi ketjuani, ehkä tämä on ongelma jollekin toisellekin?

Minulla on varmaan vaikeaa ylläpitää rajoja. Ei pitäisi olla näin vaikeaa olla omaa mieltä tärkeässä asiassa, mutta olen koko päivän ajatellut sitä ja stressannut. Pohdin myös, että äidissäni ja miesystävässä on paljon samoja piirteitä. Ei pitäisi joutua kokemaan, että täytyy pitää puoliaan sellaisia ihmisiä kohtaan, joiden pitäisi olla lähtökohtaisesti minun puolellani.

Ap

On tämä. - Osalla meistä vain läheiset "antavat ymmrätää" eivätkä sano asioita aina suoraan. Tai jos sanovat, niin sanovat valikoidummin tai harvemmin. - He eivät sano suoraan, että "enymmärrä miksi säästät" tai, että "en ymmärrä miski sinun pitää muuttaa pienempään" Sen sijaan he olettavat, että totta kai sinulla fiksuna ihmisenä on rahaa asua paremmalla paikalla/ kalliimmassa asunnossa ja jos et asu ja kuluta heidän odottamallaan tavalla niin pudottavat sinut kylmästi pois niiden ihmisten joukosta, jonka kanssa haluat olla tekemisssä. -Vanhemmmalle saattaa olla vaikea tajuta, että kaikki evät elä samantapaista elämänpolkua kuin he itse, jossa on saatettu mennä aina ylöspäin ja aina parempaa kohti ja sen ymmärtäminen, että näiin ei nuoremmat aina pysty ei edes oma fiksuj aja järkevä koulutettu tytär, joka on perusterve ja iolla vielö mukava miesystäväkin, niin on liian monta asiaa, jotka heidän mielestään estäsi sen, ettei nyt vain voi elintaso heikentyä ja heiketä vielä omaehtosiesti ilman, että on pakko; vaan odotetaan, että ni silloin tehdään töitä kahta kovemmin ja uutterammin; ikäänkuin meille kaikille olsi tarjolla ensinnäkään töitä tai jos on töissä niin mahdollisuus nostaa omaa palkkaamme tekemällä töitä lisää, konka työnantaja korvaa muksiematta ja on vain itsestä kiinn tekeekekö tunnin vai 21 tuntia vuorokaudessa vuoden jokaiena päivänä, Samalla kun ansaitsee mukavasti viisaislla ja jräkevillä sijoituksilla pääomatuloja ainakin saman verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan