Urheilevan ja normaalipainoisen pojan kolesteroli 5.9. Apua :(
Pelottaa kamalan paljon. Mistä tuo voi johtua? Poika liikkuu paljon ja syö hyvin. Pojan isällä on ollut sydänkohtaus alle 40-vuotiaana joten riski sydän ja verisuonisairauksille on. Huomenna on lääkäriaika. :(
Kommentit (21)
Suurin osa veressä mitattavasta kolesterolista on peräisin ihan omasta maksasta, maksa on sen itse tuottanut ja siihen ei vaikuta syömiset tai liikkumiset pätkääkään.
Näköjään joku perinnöllinen juttu selkeästi teillä, hyvä, että tutkitaan.
Mitä poika syö? Paljon kovaa rasvaa?
Vierailija kirjoitti:
Melko huolestuttavaa. Korvaako kouluruoan mäkillä tai muulla mässyllä?
Ei ainakaan myöntänyt mitään kun kysyin tietääkö mistä tuo voi johtua. Kotona syö hyvin. Paljon mutta se on varmasti ihan normaalia tuossa iässä.
No tietenkin perinnöllistä. Mut ei tuo nyt paha ole. Seuraatte ja statiinit käyttöön joskus aikuisena
Hyvä että selvisi tässä vaiheessa.
Liikunnallisuus ja normaalipainoisuus ovat hyväennusteisia tekijöitä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Joillakin se vaan nousee vaikka mitä söisi,jos on perinnöllistä sorttia. Mutta siihen on lääkkeet ja hyvä kun huomattiin niin ei ehdi aiheuttaa harmeja.
Vierailija kirjoitti:
Älä panikoi.
Helpommin sanottu kuin tehty. En mä tuollaista tulosta olisi odottanut...
Otettiin perusverenkuva ja ferritiini ja sen lisäksi muutama muu koe. On ollut pitkään väsynyt.
Koliinin puutosta? Syö liikaa rasvaista sekä sokerista ruokaa ja napostelee? Urheilee vain juoksemalla tms mutta lihasmassaa ei ole, minne sitä sokeria saisi säilöttyä, joten keho muuttaa sitä rasvaksi?
Poika juo kaljaa, eikä kerro asiasta äitylille.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa veressä mitattavasta kolesterolista on peräisin ihan omasta maksasta, maksa on sen itse tuottanut ja siihen ei vaikuta syömiset tai liikkumiset pätkääkään.
Näköjään joku perinnöllinen juttu selkeästi teillä, hyvä, että tutkitaan.
Kyllä vaikuttavat. Syömisellä ja liikkumisella on AINA merkitystä vaikka perintötekijät olisivat mitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse edes korvata, kouluruoka on nykyään samanlaista lisäainemössöä kuin roskaruoka. Nugetteja on joka viikko ja eineslihapullia yhtenään.
Asiaan, itse kokonaiskolesteroli ei juurikaan kerro mitään sydänriskistä. Parempi kuvaaja on triglyjen ja HDL:n suhde, sen pitäisi olla alle yhden. Liikunta nostaa hyvää kolesterolia ja laskee triglyjä.
No kyllähän isän sydänkohtaus poikkeuksellisen varhaisessa iässä kertoo, että perintötekijöistä on kyse. Geenilotossa ei voi valita, mutta onneksi korkeaa kolesterolia voidaan hoitaa. Hyvä että huomattiin ajoissa.
Statiinit käyttöön niin tuo perimästä aiheutuva korkea kolesteroli saadaan kuriin. Nuorena verisuonten tukkeutuminen on vasta niin alussa että myöhemmät ongelmat (valtimotauti, sydäninfarkti) estetään lääkityksellä.
Vierailija kirjoitti:
Statiinit käyttöön niin tuo perimästä aiheutuva korkea kolesteroli saadaan kuriin. Nuorena verisuonten tukkeutuminen on vasta niin alussa että myöhemmät ongelmat (valtimotauti, sydäninfarkti) estetään lääkityksellä.
Höpöhöpö.
Lukekaa sellainen kirja kuin Ei sittenkään kolesteroli. Skottilääkärin kirjoittama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä panikoi.
Helpommin sanottu kuin tehty. En mä tuollaista tulosta olisi odottanut...
Otettiin perusverenkuva ja ferritiini ja sen lisäksi muutama muu koe. On ollut pitkään väsynyt.
Kilpirauhasen vajaatoiminta nostaa kolesterolia. Itselläni on se hoitamattomana ja kolesteroliarvot on 6,5 - 7,3.
Puhuit väsymyksestä ja jos ferritiinikin oli hyvä, eikä raudan puute sitä selitä. Niin jos ei noita kilppariarvoja vielä mitattu, niin ottakaa nekin vielä. Poissulkuna vaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tarvitse edes korvata, kouluruoka on nykyään samanlaista lisäainemössöä kuin roskaruoka. Nugetteja on joka viikko ja eineslihapullia yhtenään.
Asiaan, itse kokonaiskolesteroli ei juurikaan kerro mitään sydänriskistä. Parempi kuvaaja on triglyjen ja HDL:n suhde, sen pitäisi olla alle yhden. Liikunta nostaa hyvää kolesterolia ja laskee triglyjä.
Triglyt jaettuna HDL:llä ja alle 1 arvo siis?