Pitääkö opettajan tosiaan ostaa omalla rahalla opetusvälineitä ja tarvikkeita?
Eikö opetuksen järjestäjän eli kaupungin tai kunnan pitäisi hankkia kaikki tarvittava?
Kommentit (14)
Ne voi kyllä vähentää verotuksessa työkaluvähennyksenä.
Melkein jokainen opettaja on joskus jotain ostanut itse, vähintään julisteita tmv. Itse olen ostanut opetusmateriaalia, kirjoja, viherkasveja, koriste-esineitä, seinäkalentereita, kynätelineitä jne.
Eräs kollega ompeli luokkaansa verhot omista kankaista, kun ei niitä muuten sinne saanut.
Että semmoista.
Yleensä opettajat ostaa. Oppilaille välillä karkkia eri syistä, välillä jotain kivaa oppitunnille. Ei se pakko ole, mutta usein opettajat tekee työtään koko persoonallaan.
Jos laskisin kaikki opetusvälineet ja rekvisiitat yhteen, olen varmaan käyttänyt 3000€. Olen myös lahjoittanut käsityötarvikkeita koululle varmaan parin sadan euron edestä.
Kyllä monet ostavat, jos vaihtoehtona on se, että joku toiminta ei ollenkaan ole mahdollinen. Tiedän esim. opeja, jotka ovat ostaneet kirjoja luokkaansa tai tuoneet omiaan, jotta oppilailla olisi luettavaa saatavana kun siihen on tunnilla aikaa. Tai omia lautapelejä, jos koulussa ei ole yhtään olemassa. Tai jotain käsityötarvikkeita, jotta voitaisiin tehdä jokin kunnollinen käsityö. Kouluilla ei ole rahaa oikein mihinkään.
En todellakaan. Jos jokin ei onnistu annetuilla työvälineillä, teen työsuojeluilmoituksen.
Minä olen esimerkiksi ostanut kankaita ja ommellut näytelmävaatteita, ostanut lautapelejä ja kirjoja, itselleni toimistotarvikkeet, luokkaan seinäkellon sekä sohvan lukunurkkaukseen ja ties mitä kaikkea. Ei koululla mitään rahaa ole. Jos mennään retkelle, retkieväät on tyyliä pillimehu ja pikkujogurtti. Ja retket itsessäänhän ovat tietenkin maksuttomia, koska kodeista ei saa pyytää mitään rahaa. Se tarkoittaa sitä, että mennään kaupunkilikeenteen bussilla johonkin päin kaupunkia tekemään jotain. Jos osuu mukavasti, voimme käydä syömässä kaupungin toisessa koulussa.
Ei pidä, mutta ei myöskään anneta rahaa ostoihin. Joten osta omillasi tai ole ilman.
Itse käytän vuosittain yhteensä ehkä muutaman kympin.
Toisissa kouluissa pitää ostaa itse esimerkiksi alkuopetukseen välineet (legot, lautapelit, muovailuvahat, palapelit ym.). Jos ei osta, niin on mahdotonta keksi oppilaille tekemistä koulupäivän ajaksi. Toisissa kouluissa koulu tilaa opetuksessa tarvittavat välineet keväällä.
Olen ostanut esim vaneria käsityötunneille.
En laskuttanut, koska sen parinkympin takia olisimtarvinnut ostomääräyksen ja laskuttamiseen olisi,kulunut aikaa ja vaivaa.
Edunvalvonnallisista syistä ei koskaan kannattaisi ostaa. Olen tämän silti välillä sortunut, kun olen halunnut jotakin pientä extraa opetukseen, tai joitakin välineitä tai materiaaleja omaksi, jotta ne ovat minulla aina itselläni käytössä. Usein vien omilta lapsiltani jääneitä pelejä ja kirjoja kouluun, samoin itseltäni yli jääneitä käsityö- ja askartelutarvikkeita.
Mutta en suosittele! Työ pitäisi pystyä tekemään työnantajan tarjoamilla materiaaleilla.
En ole opettaja, mutta työskentelen erään erityisryhmän parissa. Olen ostanut ja tuonut juttuja kotoa, kuten varmaan jokainen meillä työskentelevä. Työnantajalla olisi kyllä varaa ihan mihin vaan, mutta ei voi, kun kaikesta pitää "säästää".
Ei pidä, mutta ei ketään voi kieltää niin tekemästä.