Halpojen käytettyjen autojen tarjonta vähentynyt ja hinnat nousseet rajusti
Halvimpien autojen tarjonta on vähentynyt dramaattisesti, mutta niiden kysyntä on kasvanut. Seurauksena on hintojen voimakas nousu.
Autoilun ja liikenteen aikakauslehti Moottori selvitti muun muassa Nettiauton ja Huutokaupat.com -palvelun kattavaa dataa hyödyntäen halpojen ajokuntoisten käytettyjen autojen markkinan muutoksia parinkymmenen vuoden ajalta.
Edullisten autojen markkinassa on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana dramaattinen muutos. Moottorin mukaan vielä kymmenen vuotta sitten alle tuhannella eurolla oli runsaat mahdollisuudet hankkia katsastettu ja ajokelpoinen auto, mutta nykyään vastaavat ajoneuvot maksavat usein jo 3 000 euroa.
Samalla halvimpien autojen tarjonta on vähentynyt dramaattisesti.
Enää halpoja autoja ei hankita vain kesäautoiksi, vaan ne tulevat todelliseen käyttöön.
Kommentit (17)
Inflaatio jyllää tonnilla ei saa juuri mitään enää.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä töihin niin ei tarvitse itkeskellä muutaman tonnin takia.
Työn tekeminen on huono sijoitus ellei sitten pimeänä makseta palkkaa, urpoken hommaa.
Mikä on halpa. olen juuri ostamassa 2. autoa. Budjetti 25000€
Vierailija kirjoitti:
Mites kaikki eläkeläiset ja täysipäiväiset opiskelijat? Ja ne jotka sivuutetaan työnhaussa Noin 400/1 työpaikka,
Inflaatio vaikuttaa myös käytettyjen esineiden arvoon.
Ruotsistahan niitä saa. Rohkeimmat hakevat autonsa Latviasta.
Uusia autoja on myyty vähemmän joka näkyy siinä, että käytettyjä autoja tulee kiertoon vähemmän. Ensin oli koronan takia autokauppa jäässä ja sen jälkeen Venäjän aloittaman hyökkäyssodan seurauksena kun korot oli korkealla.
Silti autoja on enemmän liikenteessä kuin koskaan ennen. Suomalaisilla tuntuu rahaa riittävän. Uusia sähköautojakin näkee tosi paljon.
Miten sitte viime vuodet on ollut täys mahottomuus myydä 500e katsastettu toimiva auto? Vingutaan että liian kallis pitäs saaha se puoleen hintaan ja kunto pitäs olla kuin uudessa. Takuu pitäs myös antaa
Vierailija kirjoitti:
Ruotsistahan niitä saa. Rohkeimmat hakevat autonsa Latviasta.
Kenen autoja Latviassa myydään
Vierailija kirjoitti:
Romutuspalkkio toimii.
Mikä romutuspalkkio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romutuspalkkio toimii.
Mikä romutuspalkkio
Varmaan joku luulee romutuspalkkioksi sitä kun mysyät autosi lunastuskuntoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Romutuspalkkio toimii.
Mikä romutuspalkkio
Varmaan joku luulee romutuspalkkioksi sitä kun mysyät autosi lunastuskuntoon
Onhan noista vanhoista autoista välillä maksettu "tapporaha". Ainakin uuden sähköauton ostoon sai aikoinaan ison apurahan jos vaihdossa pisti vanhan auton murskaamolle.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitte viime vuodet on ollut täys mahottomuus myydä 500e katsastettu toimiva auto? Vingutaan että liian kallis pitäs saaha se puoleen hintaan ja kunto pitäs olla kuin uudessa. Takuu pitäs myös antaa
Itse olen vuoden päivät edullista käytettyä autoa etsinyt, ja kaikenlaisia ilmoituksia tullut luettua. Itse ainakin haluan tietää huoltohistorian, mitä on vaihdettu ja korjattu ja milloin. Siitä 500e autosta voi tulla kallis, jos ilmenee isoja vikoja. Toki paaliin itse toimittaisin siinä vaiheessa, mutta se on silti sitten 500e+huollon tsekkaushinta tuhkana tuuleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen vuoden päivät edullista käytettyä autoa etsinyt, ja kaikenlaisia ilmoituksia tullut luettua. Itse ainakin haluan tietää huoltohistorian, mitä on vaihdettu ja korjattu ja milloin. Siitä 500e autosta voi tulla kallis, jos ilmenee isoja vikoja. Toki paaliin itse toimittaisin siinä vaiheessa, mutta se on silti sitten 500e+huollon tsekkaushinta tuhkana tuuleen.
Ostan itselleni aina halvan katastamattoman auton talveksi. Kunnostan ja katsastan sen. Öljyt tulpat ja suodattimet vaihdan aina monesti myös Jakopään. Yleensä myös siistin ulkoasua pienellä budjetilla ja siivoan sisältä. Toukokuussa kun yritän sen myydä ei siitä meinaa saada edes 500e vaikka katsastus ja osat on yleensä maksanut sen 300-400. Kesäisin ajan vain harraste autolla ja moottoripyörällä. No viime talveksi ostin 1500e auton minkä aijon pitää myös tulevat talvet. En enää jaksa kuunnella halpojen autojen ostajien vinkumista.