Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulevaisuudessa kehittyneet robotit ja tekoälyt hoitavat melkein kaikki työt, makaako ihmiskunta sohvalla varhaiseläkkeellä?

Vierailija
28.02.2025 |

Tässä tulevaisuus? Loisitaan Kelan tuilla ja maalaillaan kukkatauluja Bob Marleyn soidessa taustalla, spliffi huulessa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on jo nykyaikaa, varsinkin loisiminen kelan piikkiin.

Vierailija
2/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ohjelmoi niitä robotteja ja kehittää uutta. Siinä tulevaisuuden työt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä ainakaan. Aion opiskella uusia kieliä, soittamaan erilaisia soittimia, hoitaa puutarhaa, kirjoitella tarinoita pöytälaatikkoon, kuljeskella luonnossa, nikkaroida jotain pientä, pelata tietokonepelejä, lukea.... Ei kyllä ilman työtä loppuisi tekeminen ollenkaan, ja uskoisin olevani onnellisempi kuin työssä käyden.

Vierailija
4/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi makailla sohvalla? Mikä ihmisiä vaivaa jos vaatii jonkun pikkupomon käskemään, et saa mitään aikaiseksi?? 

Vierailija
5/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan noinkin tehdä jotka haluaa. Idea on juuri siinä, että kukin saa elää niin kuin itse tahtoo. Minä varmaan matkustelisin, lukisin, opettelisin kuorolaulua ja ehkä soittamaan jotain soitinta, tekisin pitkiä vaellusretkiä lämpimään vuodenaikaan. Välillä varmaan tosiaan rentoutuisin sohvaillen ja kotoillenkin. 

Mutta ei tuossa vaiheessa ole enää mitään "loisimista", tuo halveksuva termi liittyy vain nykyaikaan, jossa yhteiskunnan toimivuus riippuu siitä että suurin osa ihmisistä tekee verotettavaa työtä. Mutta sitten kun universaalilla perustulolla eläminen on normaali, ei se ole mitään halveksittavaa loisimista, johon liittyisi stigma. Se on vapautta elää niin kuin itse haluaa, ilman pakkoa tehdä työtä elääkseen. Nykyäänhän siihen pääsee useimmat vasta vanhuuseläkkeellä, jolloin valitettavan monella on jo terveys ja jaksaminen heikentyneet niin ettei täysillä pääse vapaista vuosista nauttimaan.

Vierailija
6/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa tekoäly kirjoittelee työttömien pakolliset neljä työhakemusta kuukaudessa työpaikkoihin joissa tekoäly jättää ne lukematta koska a) ne tulevat työttömiltä ja b) koska töitä ei ole.

Toisaalta tekoäly kirjoittaa myös vauva-foorumille kaikki ne 1700 päivittäistä "Miksi työttömiä ei pakoteta xxx"- avausta kun se nykyinen maanikko on tulevaisuudessa jo suljetulla.

Vierailija
7/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa vapaat ihmiset toimivat kuten Antiikin Kreikassa. Filosofoidaan torilla, harrastetaan taiteita ja politikoidaan. Illalla järjestetään kunnon juhlat.

Antiikin orjat vaan korvataan roboteilla.

Vierailija
8/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen loisinut jo kauan aikaa ennen tätä lähitulevaisuudessa siintävää loisimista.

Vierailija
9/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän epäilen ettei yhteiskunta kestä sitä kun puolet työ-ikäisistä on työttöminä. Botit ja tekoäly saavat sen kohta aikaiseksi. Mulle se on ihan sama suunnittelen jo omaa loppua.

Vierailija
10/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa vapaat ihmiset toimivat kuten Antiikin Kreikassa. Filosofoidaan torilla, harrastetaan taiteita ja politikoidaan. Illalla järjestetään kunnon juhlat.

Antiikin orjat vaan korvataan roboteilla.

Ei koskaan Antiikissa vapaat ihmiset mitään orjien hommia tehneet. Nykyinen ajattelu on jäänne elonjäämiskamppailusta asuttaessa ihmiseselle vaikeissa olosuhteissa ilman nykyistä tekniikkaa.

Vierailija
11/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulevaisuudessa tekoäly kirjoittelee työttömien pakolliset neljä työhakemusta kuukaudessa työpaikkoihin joissa tekoäly jättää ne lukematta koska a) ne tulevat työttömiltä ja b) koska töitä ei ole.

Toisaalta tekoäly kirjoittaa myös vauva-foorumille kaikki ne 1700 päivittäistä "Miksi työttömiä ei pakoteta xxx"- avausta kun se nykyinen maanikko on tulevaisuudessa jo suljetulla.

Kuka hoitaa maanikkoa? Nimim. Huolestunut

Vierailija
12/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en mä ainakaan. Aion opiskella uusia kieliä, soittamaan erilaisia soittimia, hoitaa puutarhaa, kirjoitella tarinoita pöytälaatikkoon, kuljeskella luonnossa, nikkaroida jotain pientä, pelata tietokonepelejä, lukea.... Ei kyllä ilman työtä loppuisi tekeminen ollenkaan, ja uskoisin olevani onnellisempi kuin työssä käyden.

Millä meinasit rahoittaa tuon kaiken? 

Vierailija
13/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen loisinut jo kauan aikaa ennen tätä lähitulevaisuudessa siintävää loisimista.

Edelläkävijä

Vierailija
14/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä teknologia on sellaista, joka auttaa tarpeiden tyydyttämisessä eikä köyhdytä luonnon ja ihmisten elinvoimaa.

Vierailija
15/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku ohjelmoi niitä robotteja ja kehittää uutta. Siinä tulevaisuuden työt.

Robotit osaa jo ohjelmoida joten eiköhän ne ohjelmoi toisiaan. Ihmisetkin laiskistuu mieleltään kun tekee ai-generoinnilla kohta kaiken.

Vierailija
16/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten pitää keksiä muuta sisältöä, kuin perinteinen työ. Ehkä sellainen käsityöläisyys voisi lisääntyä, että ihmiset alkais uppoutua ja kehittää itseään heitä kiinnostavissa asioissa, alkaisivat valmistaa upeita esineitä ihan vaan intohimosta kyseistä tekemistä kohtaan. Joku tekis koruja, toinen linnunpönttöjä, joku kalusteita joku villasukkia jne. jne. Jotkut uppoutuis tieteelliseen tutkimukseen, toiset taiteeseen. 

Vierailija
17/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä meinasit rahoittaa tuon kaiken? 

Jonkinlaisella perustulollahan tämä on pakko ratkaista siinä vaiheessa tulevaisuudessa, kun töitä ei enää mitenkään riitä suurelle osalle ihmisiä. 

Vierailija
18/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten pitää keksiä muuta sisältöä, kuin perinteinen työ. Ehkä sellainen käsityöläisyys voisi lisääntyä, että ihmiset alkais uppoutua ja kehittää itseään heitä kiinnostavissa asioissa, alkaisivat valmistaa upeita esineitä ihan vaan intohimosta kyseistä tekemistä kohtaan. Joku tekis koruja, toinen linnunpönttöjä, joku kalusteita joku villasukkia jne. jne. Jotkut uppoutuis tieteelliseen tutkimukseen, toiset taiteeseen. 

Sitten yhteistä kivaa puuhaa lomaresorttien tyyliin. Olisi korttipeli-iltoja, tennistä, vesijumppaa, urheilukilpailuja, illalla show, välillä Disco, ehkä lavatanssi-iltoja jne.

Saa osallistua tai saa olla osallistumatta.

Vierailija
19/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette nyt ymmärtänyt väärin. Ei tule mitään. Oleskeluyhteiskuntaa. Olen jutellut paljon niiden kanssa jotka tietää mitä tuleman pitää ja jo nyt on selvää että tulevaisuudessa on erittäin pieni omistava luokka. 

Keskiluokkaa ei ole. Kuitenkin jättikorpiraatiot eivät luovu voitoistaan joten kaikki kulutus hyödykkeet tulevat maksamaan 10-100 kertaa enemmän kuin nyt. Eli mitä vähemmän ostetasn, sitä kalliimpaa kaikki on. Näinhän on JO NYT käynyt. Kysynnän ja tarjonnan laki on harhaa koska jättikorpiraatiot omistaa kaiken. 

Ne joutilaat joitavsuurin osa ihmisistä tulee olemaan. Niin he tekevät kaikenlaisia "työsuoritteita" eliitin hyväksi josta maksetaan ruokakuponkeina. Ne onnekkaat joilla on oikea työ saavat nimellisen palkan joka maksetaan suoraan vuokra,- tai ruokatilille joka on arvoltaan vain hieman ruokakuponkia suurempi. Se erittäin pieni osuus mikä hallinnoi tekoälyä,- ja koneita tekee satumaiset jättivoitot ja heille on aivan sama vaikka tv maksaa 100000€ ja auto 5000000€.

Vierailija
20/20 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekoälyt keskustelevat tällä foorumilla keskenään. Ovat onnistuneet kiusaamaan ihmiset pois täältä.