Hoitajat vs. lääkärit
Hei, olen törmännyt täälläkin keskusteluihin, joissa hoitajien ammattitaitoa ja osaamista on ylistetty ja ertyisesti nuorille, epävarmoille lääketieteen kandeille halveksien naureskeltu. Kysynkin silkasta uteliaisuudesta, miksi kukaan tyytyisi pienipalkkaisen hoitajan ammattiin, mikäli rahkeita riittäisi kerran lääkäriksi? Kumpaan sairaalaan toivoisit vakavasti loukkaantuneen/sairaan lapsesi päätyvän hoitoon, pelkästään hoitajilla vai lääkäreillä pyörivään?
Kommentit (8)
En kyllä kumpaankaan.Kyllä se niin on että hyvä hoito on hyvää moniammatillista yhteistyötä.Ärsyttää tuo vastakkainasettelu, et kyllä ymmärrä sairaalamaailmasta mitään.
Hoitotiede ja lääketiede ovat kaksi eri asiaa, sairaanhoitaja ja lääkäri ovat kaksi eri ammattia. Hyvä hoito syntyy yhteistyöstä. Tämä ap:lle selvennykseksi.
Tiedän kyllä hyvin, että hoitajien osaaminen ja työpanos omalla tontillaan on äärimmäisen arvokasta ja tärkeää. En myöskään ymmärrä vastakkainasettelua lääkärien ja hoitajien välillä, sillä kyse on kahdesta eri ammatista, joten "suutari pysyköön lestissään" kummankin keskittyessä omaan osaamis- ja vastuualueeseensa, jolloin saavutetaan potilaan paras mahdollinen hoito. Kokenut hoitaja osaa rutiinitoimenpiteet, kuten esim. kanyylin laiton, ja tunnistaa tavanomaiset, tyypilliset sairaudet ja tilat usein kokematonta lääkäriä paremmin, mutta lääkäri sen sijaan osaa runsaamman tietotaitonsa pohjalta erottaa näistäkin lieväoireisista potilaista myös ne harvinaisemmat, mahdollisesti vakavammat tapaukset. Pidän kummallekin ammattiryhmälle halveksien naureskeskelua vain ja ainoastaan idioottimaisena, mutta olen huomannut, että enemmän tätä harrastavat sekä keskustelupalstoilla että tosielämässä hoitajat lääkäreitä kohtaan kuin toisin päin. Mistä se johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Tiedän kyllä hyvin, että hoitajien osaaminen ja työpanos omalla tontillaan on äärimmäisen arvokasta ja tärkeää. En myöskään ymmärrä vastakkainasettelua lääkärien ja hoitajien välillä, sillä kyse on kahdesta eri ammatista, joten "suutari pysyköön lestissään" kummankin keskittyessä omaan osaamis- ja vastuualueeseensa, jolloin saavutetaan potilaan paras mahdollinen hoito. Kokenut hoitaja osaa rutiinitoimenpiteet, kuten esim. kanyylin laiton, ja tunnistaa tavanomaiset, tyypilliset sairaudet ja tilat usein kokematonta lääkäriä paremmin, mutta lääkäri sen sijaan osaa runsaamman tietotaitonsa pohjalta erottaa näistäkin lieväoireisista potilaista myös ne harvinaisemmat, mahdollisesti vakavammat tapaukset. Pidän kummallekin ammattiryhmälle halveksien naureskeskelua vain ja ainoastaan idioottimaisena, mutta olen huomannut, että enemmän tätä harrastavat sekä keskustelupalstoilla että tosielämässä hoitajat lääkäreitä kohtaan kuin toisin päin.
En ole koskaan kuullut lääkäreiden naureskelevan hoitajien osaamiselle tai sen puutteelle. Luulen sen johtuvan hyvästä ja selkeästä ammatillisesta itsetunnosta, jossa kilpailu on ammattiryhmän sisäistä - hoitajat eivät ole mikään uhka tai kateuden kohde.
Tarkoitinkin, että enemmän hoitajien parissa halveksitaan ja naureskellaan "ammattitaidottomille", "osaamattomille" lääkäreiden kuin päinvastoin. Olen itsekin törmännyt tähän ilmiöön, miten erityisesti keski-ikäiset naishoitajat työpaikkakiusaavat toisia nuoria naislääkäreitä, mm. juoruilevat, jättävät avustamatta ja kyseenalaistavat jopa potilaan kuullen lääkärin hoitopäätöksiä. Kumpuaako tämä kenties kateudesta vai mistä sitten..?
Jos on kriittinen tilanne, haluan suomea puhuvan lääkärin ja hoitajan. Piste. 🤗
Vierailija kirjoitti:
Jos on kriittinen tilanne, haluan suomea puhuvan lääkärin ja hoitajan. Piste. 🤗
Nimenomaan todella kriittisessä tilanteessa et voi siihen vaikuttaa, ja tuskin välitätkään.
? Kirjoitat vähintään kahdesta eri ammatista, ei lääkäri ole mikään enemmän opiskellut hoitaja eikä hoitaja vähemmän koulutettu lääkäri. Mikään sairaala ei myöskään pyöri pelkillä jommillakummilla.