Kertokaa nyt vaihdevuodet ohittaneet
Että koska epäilen tarvitsevani koko loppuikäni estrogeenia (todella voimakkaat esivaihdevuosioireet alkaneet) ja minulla on kohtu, niin oikeastiko sitten pitää koko loppuikä napsia minipillereitä jotta voi käyttää estrogeenia? Että koko naisen ikä teinivuosien ensimmäisestä ehkäisystä hautaa on hormonien napsintaa? Mitä iloa on että menkat loppuu kun ehkäisypillereitä joutuu silti mussuttaa? Tulevaisuus näyttää toivottomalta!
Kommentit (19)
Ehkä nyt kannattaa mennä vaan tilanne kerrallaan. Ja jos olet koko hedelmällisen ikäsi syönyt hormoneita miehen seksin vuoksi, siis jotta mies saa panna paljaalla, niin eikö ole oikeastaan virkistävä uusi juttu, että sentään syö hormoneita oman terveytensä ja hyvinvointinsa vuoksi? Onhan se nyt paljon parempi syy kuin tuo edellinen.
Eli haukut tässä mielestäni vähän väärää puuta.
Miksi ihmeessä? Mun vv loppui jo 12v sitten ja voin oikein hyvin, mitään lääkkeitä en vv tarvinnut. Hikoilua ei ollut kuin 5v ajan
Noup, minulla on kohtu ja käytän nykyisin korvaushoitolaastareita. En ole koskaan syönyt minipillereitä.
En syö hormoneja vaihdevuosiin. Hikoilukohtauksia muutama viikossa, nukun hyvin ja olen hyvällä tuulella enimmäkseen.
En ole koskaan syönyt mitään hormonivalmisteita. Vaihdevuodet olivat helpot. Aina kun kävin lääkärissä ihan muista vaivoista, tuputettiin hormonikorvaushoitoa. Sanoin että voin harkita, jos tulee vaihdevuosioireita. Kuukautiset loppuivat, siinä oli kaikki. Mitään oireita ei koskaan tullut. Nykyään pidetään jotenkin itsestään selvänä että kaikki tarvitsevat hormonikorvausta. Eivät tarvitse.
En tiedä, en ole koskaan syönyt hormoneita.
N61
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan syönyt mitään hormonivalmisteita. Vaihdevuodet olivat helpot. Aina kun kävin lääkärissä ihan muista vaivoista, tuputettiin hormonikorvaushoitoa. Sanoin että voin harkita, jos tulee vaihdevuosioireita. Kuukautiset loppuivat, siinä oli kaikki. Mitään oireita ei koskaan tullut. Nykyään pidetään jotenkin itsestään selvänä että kaikki tarvitsevat hormonikorvausta. Eivät tarvitse.
No eihän pidetä itsestään selvänä. Mutta hormoneja suositellaan niille joilla on omasta mielestään pahat oireet.
Kukin valitsee itse. Minä valitsin hormonit, elämänlaatuni parani 100%.
En tiedä, itse lopetin hormonaalisen ehkäisyn 22 vuotiaana, kun oli niitä käyttänyt 6v. Nyt alkaa olla vaihdevuodetkin lusittu, yhtäkään pilleriä en niiden takia ole joutunut ottamaan. Ja suunniteltuja raskauksia on siis 3, muuten on käytetty kondomia ehkäisynä ja kolmannen jälkeen hankin steriloinnin. Oon joskus itsekin miettinyt, että voiko se, että niitä hormooneja ei ole käyttänyt koko aikuisikäänsä vaikuttaa siihen, että noi vaihdevuodet meni melkein huomaamatta? Vai onko se vaan tyyppikysymys?
Vaihtarit on luonnollinen tapahtuma naisen elämässä.
Niihin voi itsekkin vaikuttaa.
Pillereitä kyllä ollaan työntämässä kaikkialta...raha. raha.raha....
Mielenhallintaa ja mielen hyvinvointia, harjoittelemalla onnistuu.
Nainen 58v. en ole käyttänyt hormonikorvaushoitoja. Vaihtarit nyt olleet kaksi vuotta. Minulla on aurallinen migreeni. Joten luomusti mennään eteenpäin.
Vain 20-30% naisista käyttää hk-hoitoa, 70-80% ei käytä
Pian 57 eikä oikeastaan ole enää oireita. Alkoivat 45 v. Hikoilua etenkin öisin, jonkin verran kuumia aaltoja, nivelkipuja, aivosumua, väsymystä väsymystä, mikään ei innosta tyyppistä. Korvaushoitoja en ole käyttänyt. Käytän niukasti alkoholia jos lainkaan, makea on paheeni. Yritän levätä aina kun mahdollista eli en juokse riennoissa. Tämä elämäntyyli sopii itselleni ja voin kohtalaisen hyvin nyt kun saan yötkin melkein läpeensä nukuttua.
Tämä on niin yksilöllinen asia että on vaikea sanoa mitään yleispätevää. Itselläni loppui kuukautiset 3 vuotta sitten (50-vuotiaana) ja vaihdevuosioireina oli lähinnä ajoittaiset kuumat aallot ja univaikeudet. Kuumia aaltoja olisin varmasti kestänytkin, ne eivät olleet kauhean pahoja, mutta unettomuus oli syy miksi lopulta päädyin hormonikorvauslaastareihin (sellaisiin, joissa on sekä estrogeeniä että keltarauhashormonia, eli ei tarvitse syödä minipillereitä). Kohtu on minulla siis tallessa. Unettomuus alkoi vaivata siinä määrin että vaikutti jo elämänlaatuun, joten päädyin siksi laastareihin. Olen ollut tosi tyytyväinen ja nykyään nukun yleensä yöni hyvin. Näissä pitäisi tulla kuukausittain pieni vuoto, mutta kuulun nähtävästi siihen 5-15% joukkoon, joilla ei vuotoa yleensä tule (ja jos tulee, se tulee aina suurin piirtein samaan aikaan "laastarikiertoa", eli ei yllättäen). Gynekologin mukaan joillekin ei vain tule vuotoa ollenkaan tai tulee vain joskus. Laastareilla ajattelin jatkaa niin pitkään kuin se gynekologini mielestä on turvallista (hormonikorvaushoito kun nostaa esim. rintasyövän riskiä pikkuisen).
Vierailija kirjoitti:
Vaihtarit on luonnollinen tapahtuma naisen elämässä.
Niihin voi itsekkin vaikuttaa.
Pillereitä kyllä ollaan työntämässä kaikkialta...raha. raha.raha....
Mielenhallintaa ja mielen hyvinvointia, harjoittelemalla onnistuu.
Kuten luomusynnytys kaikilta?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä nyt kannattaa mennä vaan tilanne kerrallaan. Ja jos olet koko hedelmällisen ikäsi syönyt hormoneita miehen seksin vuoksi, siis jotta mies saa panna paljaalla, niin eikö ole oikeastaan virkistävä uusi juttu, että sentään syö hormoneita oman terveytensä ja hyvinvointinsa vuoksi? Onhan se nyt paljon parempi syy kuin tuo edellinen.
Eli haukut tässä mielestäni vähän väärää puuta.
Mistä oletus että miehen seksin vuoksi söisi hormoneja? Itse olen syönyt koska voin paremmin niitä syömällä, seksiä ei ole.
Tämäpä juuri. Nuoremmille vinkiksi, että välttäkää hormoneja, jos mahdollista, ja syökää niitä vasta vaihdevuosissa. Itselläni ei ole häiritseviä oireita, mutta lihakset katoavat.
Olen syönyt jo 20 vuotta hormonitabletteja vaihdevuosioireisiin ja käyttänyt lisänä Ovestinia paikallisesti. Ikää jo 68, mutta jos yritän jättää hormonit pois, alkaa sydänoireet, unettomuus, hikoilu, niveloireet ym. Eli käytän vielä. Käyn gynellä vuosittain kontrollissa. Hän sanoi, että hänellä on potilaita, joilla on 80-vuotiaana vielä vaihdevuosivaivoja! Mulla pysyy osteoporoosi aisoissa hormonihoidolla ja iho on rypytön, seksi sujuu. On siinä hyviäkin puolia.
?