Amk-opinnäytetyö parin kanssa on vaikeaa
Teen työtä parin kanssa, jota en tuntenut ennalta (ei ollut muuta vaihtoehtoa, valmiita aiheita ei riittänyt kaikille yksin tehtäväksi eikä ollut muita parivaihtoehtoja).
Parini on ihan mukava, mutta olen huomannut pari juttua.. Ensinnäkin, hän ei ole kovin oma-aloitteinen. Minun täytyy aina tehdä asiat ja sitten ohjata häntä tekemään oma osuutensa. Toinen ongelma on, että hänen kirjoittamisen taso on aika paljon huonompi kuin itselläni. Siis ihan siinä määrin että hänen on selvästi vaikeaa tuottaa tekstiä; tieteellistä tai omaa kerrontaa. Tekstit on liian lyhyitä ja ne ei etene loogisesti/ käsittele riittävällä laajuudella oikeita asioita. Lisäksi tekstissä on paljon kielioppivirheitä (eka versio kun tuli takaisin, minun osuudessa ei ollut yhtään virhettä ja hänen kirjoittamissa useita).
Itselle on tullut kova stressi, kun tuntuu että joudun kantamaan vastuun työstä nyt yksin. Plus työ ei ole yhtenäinen, ellen minä korjaa/kirjoita uusiksi hänen osuuttaan, joka taas tuntuu jopa ilkeältä. Enkä usko että opekaan voi sille mitään, jos toisen oppilaan taso on vaan paljon toista huonompi. Peruakaan ei oikein enää voi, kun työ on puolessa välissä
Korjaanko vaan törkeästi hänen osuuksiaan, vai annanko olla ja päästän maailmalle työn, mitä joutuu vähän häpeilemään?
Kommentit (10)
Puhu ohjaajalle ihan ekana. Ja miksi teet parin kanssa? Minä ainakin keksin aiheen ihan itse.
Miksi opinnäytetyötä yleensä tehdään pareitttain??
Kuulostaa ihan hirveältä painajaiselta. En missään tapauksessa suostuisi tuollaiseen.
Ystäväni teki opinnäytetyön selvästi heikomman parin kanssa, hän korjaili/täydensi tekstiä paljon, hän myös jutteli asiasta ohjaajan kanssa. Lopulta ystävä sai työstä paremman arvosanan kuin pari, kyllä se viimeistään kypsärissä punnitaan mitä kukainenkin osaa. Kyseessä on julkinen dollari johon tulee nimesi, totta kai teet siitä parhaan mahdollisen.
Miksei aihetta saanut itse valita? Ja tehdä yksin? Ainakin yliopistossa itse valitsin aiheen.
miten niin "aiheita ei riittänyt kaikille". Ainakin ennen opinnäytetyön aihe KEKSITTIIN ITSE. Näin siis molemmissa AMK:ssa ja yliopistossa ainakin minulla on ollut.
ChatGPT:llä tai DeepSeek:illä opinnäyteasiat hoituu tuossa tuokiossa.
Vierailija kirjoitti:
Miksei aihetta saanut itse valita? Ja tehdä yksin? Ainakin yliopistossa itse valitsin aiheen.
Olisi saanut valita. Se aihe mikä minulla oli, olisi vaatinut tutkimusluvan, joka olisi vienyt niin kauan aikaa että en olisi pystynyt valmistumaan tavoiteajassa. Ja tässä kohtaa en enää ehtinyt hankkimaan uutta aihetta, joten oli otettava valmiista aiheista.
Mutta siis, tämä nyt ei edes ole aloitukseni pointti. Oma vikani toki myös joo. Mutta en kyllä edes osannut ajatella, että tässä vaiheessa korkeakouluopintoja jollain voi olla niin isoja vaikeuksia kirjoittamisessa: isoja kirjoitustöitä on tehty läpi opintojen jo yli 3 vuotta tässä kuitenkin.
Kysy vain rohkeasti voitko muokata hänen tekstejään.