Kokemuksia kohtutulehduksesta?
Miten hoidettiin ja paraniko miten nopeasti? Mitä oireita? Tuliko lääkkeistä sivuvaikutuksia?
Kommentit (8)
Mulla oli vähän päälle parikymppisenä. Kun se löydettiin, se oli jo kroonistunut ja oireili aika miedosti. Olin itse asiassa käynyt epämääräisten oireiden takia julkisella puolella lääkärillä jo muutaman kerran. Ekalla kerralla oireina oli vain epämääräinen lievä sairaudentunne ja ajoittaiset nippaisevat kivut alavatsalla. Testattiin virtsatietulehdus, ei ollut. Sukupuolitaudit ei ollut vaihtoehto koska olin neitsyt joten niitä ei tutkittu. Menin toisen kerran lääkäriin, kun siitä kipunippailusta tuli säännöllistä. Lääkäri arveli vaivan olevan suolistoperäistä ja antoi ohjeita ruokavaliomuutoksiin. Lopulta alavatsakipujen lisäksi tuli mukaan outoja yleisoireita kuten lihasnyintää siellä täällä, kuuminen olo ilman kuumetta jne. Kun menin lääkäriin, minun vihjattiin olevan luulosairas ja tarkkailevan liikaa kehoni normaaleja tuntemuksia.
Lopulta sitten yli vuoden päästä ekoista oireista alapäästä alkoi tulla ruskehtavaa vuotoa aikaan jolloin ei ollut. menkkoja. Silloin tajusin, että liittyy siihen varmaan ne kivutkin ja menin gynekologille. Kohdunsuu näytti tulehtuneelta ja kohtu oli turvonnut. Siellä se tulehdus oli muhinut pitkään, kroppa saanut rajattua niin ettei ikinä tullut kovaoireiseksi, mutta ei myöskään parantunut. Lääkkeksi sain kahta eri antibioottia, toinen oli Kefexin toista en muista, oikein hevoskuurit ja pitkään. Kohtutulehdus niillä parani, mutta tilalle tuli ärtyvä paksusuoli, mun suolisto ei tykännyt oikein niistä antibiooteista eikä koskaan ole toipunut oikein siitä, vaikka mitä probiootteja ja prebiootteja yms on syöty ja FODMAPit yms kokeiltu. Mutta pakkohan se kohtutulehdus oli hoitaa.
Viikon antibiootit toimi. Kivut kesti useita päiviä. Alussa kovat kivut, korkea kuume ja kova vapina. Pari päivää kärsin kotona, kunnes menin lekuriin. Lääkäri olikin jo vähän huolissaan, mutta kontrollissa totesi, että tulehdusarvot oli laskussa. Ei tullu mitään ongelmia lääkkeistä tms.
Luulen et mulla on kroonistunut, kun on ollut vaikeeta saada osaavaa hoitoa eikä oo tulehdusarvot tai kuume noussut nìin ei uskota.
Joo kuume ja vatsakipu. 2 antibioottia samaan aikaan.
Sä jolle jäi ärtyvä paksusuoli pitkien antibioottikuurien jälkeen, onhan varmistettu ettei suolioireilu ole ns antibioottiripulia? Se selviää ulostetestillä.
Maha ei tykkää niin vahvoista antibiooteista.
Meidän narttukoiralla oli aikoinaan kohtutulehdus. Normaalisti sen kokoisen koiran kohtu on noin nakkimakkaran kokoinen, tämä oli kuin kaksi HK:n Sinistä lenkkiä, aivan täynnä märkää viittä vaille räjähtämispisteessä. Eläinlääkäri leikkasi ja koira toipui mainiosti vaikka olikin jo 14-vuotias.