Vaihdevuosioireet
Millaisia oireita ja minkä ikäisenä olette saaneet?
Minä san kuumia aaltoja, ne ovat kestäneet nyt pari vuotta. Myös nukkuminen on hankalaa. Herään aina kolmelta.
ikää 47
Kommentit (7)
Menkat jäivät pois kun täytin 50 vuotta, mitään muita oireita ei ole tähän mennessä ollut, olen nyt 60+. En käytä mitää lääkkeitä tai luontaistuotteita. Harrastan liikuntaa, olen vegaani ja en juo kahvia. Todennäköisesti on vain hyvät geenit tämän suhteen.
Yöhikoilu, herään myös kolmen aikaan, nukun huonosti, ei energiaa ei mielenkiintoa mihinkään, epäsäännölliset kuukautiset. Olen 42 v.
Eipä juuri mitään. Vuodot alkoi jossain 42-vuotiaana tulla tiheämmin kuin ennen, 21-24 päivän välein kun ennen oli 31 päivän kierto. Välillä myös tuli paljon vuotoa ja välillä vähän. Sitten 47-vuotiaana kierrot alkoi pidentyä ja oikein pitkien kiertojen aikana tulla myös välivuotoja niukkana. Nyt ikää 50, menkat tulee vieläkin joskus kun muistaa, viimeksi oli väli 8 kk, mutta sitten kun tuollaisen pitkän kierron jälkeen tulee, niin sitä tyhjennysvuotoahan tosissaan tulee, ikään kuin kahdeksat menkat kerralla. Mutta eipä tuokaan juuri ole haitannut kun on kuitenkin vain muutama päivä sitä tosi runsasta, ja on saanut olla ilman vuotoja kokonaan pitkään.
MItään unettomuutta, kuumia aaltoja, paikkojen kuivumista, mielialaoireita tms. klassisia vv-oireita en ole kokenut lainkaan.
Kun täytin 47, niin parin kuukauden ajan oli mieletöntä hikoilua öisin. Useita kertoja sai herätä siihen, että oli hikoillut lakanan läpimäräksi. Ennen ja jälkeen tuon ajan kyseistä ilmiötä ei esiintynyt, joten vaihdevuodet taisi olla, vaikka mies olenkin.
Olen kohta 53, eikä ole ollut oikein mitään. Luulin, että olen niitä, joilla vain menkat loppuvat kuin seinään, luulin, että viimeiset olivat syyskuussa, sen jälkeen ei näkynyt. Nyt kuitenkin tammikuussa tuli taas. Alkaa siis taas ajanlasku alusta. Varsinaiset vaihdevuodet lasketaan alkavan sitten, kun viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi.
Te, joilla on rajuja (esi)vaihdevuosioireita unettomuuksineen, kuumine altoineen jne, hakeutukaa gynelle. Apua on saatavilla, niin ei tarvitse turhaan kärsiä. Aika moni kuitenkin on käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, niin ei se hormonikorvaushoito sen kummempaa ole. Itsekin meinaan käyttää, jos tarvetta ilmenee.
Nukun huonosti, paleltaa tai sitten on kuuma, itsetunto mennyt, aivan mitätön ja toivoton olo, kaikki pelottaa, hiukset rutikuivat korput, silmät kuivat, ummetus, pahoinvointi, huimaus, lievä päänsärky, kipuja nivelissä. Viikon päästä gynelle. Olen syönyt Zoely-pillereitä, saa nähdä mitä nyt tulee. En edes kuvittele, että voisin selvitä rauhoittavaa teetä siemailemalla. Yritin joskus jättää pillerit pois, mutta tuli aivan järkyttävät menkat. Ikää nyt 50. Olen oireillut kai joitain vuosia, mutten edes tajunnut, että jotkut oireet voivat liittyä vaihdevuosiin ennen kuin hain tietoa. Luulin, että ne on vain kuumat aallot.